› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Modifisering av EOS 1100d
- Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 249 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. januar 2016 kl. 09:30 #140928
erikguDeltager- Nova
Hei,
Jeg kjøpte i går et brukt EOS 1100d som jeg skal modifisere. Jeg har ikke tenkt å erstatte noen filtre bare fjerne. Når jeg ser på beskrivelsen til Gary Honis så ser jeg at kamera har 2 filtre hvor det “innerste skal fjernes/erstattes. Filter 1 skal sette på etter at filter 2 enten er erstattet eller fjernet.
Mitt spørsmål er om det er nødvenig at filter 1 settes på igjen, hvis så hvorfor ?
Link til Honis beskrivelse. , step 24 viser filter 1.
Erik G
Erik G
4. januar 2016 kl. 10:33 #140931
jespergDeltager- Super Nova
Hvis du ikke erstatter fjernede filtre med nyt glas/filter med samme tykkelse, så fungerer AF ikke.
Hvis der mangler filter, kan du formodentlig slet ikke opnå fokus med et fiskeøje-objektiv.
Hvis du anvender kameraet på et teleskop og fokuserer med live-view, så er det nok ikke noget problem.
Jesper G.
4. januar 2016 kl. 11:40 #140934
erikguDeltager- Nova
Takk for flotte fakta Jesper.
Jeg kommer bare til å bruke dette til astro foto. Jeg ønsker å bruke teleskopet pluss mine 2 objektiver Canon 10-22mm og Samyang 14mm. Jeg vil alltid bruke kamera med et lightpollution filter, clipin.
Du sier at jeg ikke kan oppnå fokus med fiskeøje-objektiv, mine linser er ikke fiskeøje-objektiv men normale vidvinkel linser, vil jeg få problemer med å bruke de hvis jeg fjerner begge filtre ?
Erik G
erikgu 2016-01-04 10:53:35 Erik G
4. januar 2016 kl. 19:53 #140946
apollo.72Deltager- Giant
Hej Erik.
Hvis du får brug for det har jeg et helt nyt clearglass filter til et EOS 1100 købt hos Astronomik i Tyskland.
Jeg fik aldrig brug for det da jeg fik mit kamera lavet hos Canon servicecenter.
De fjernede irfilter og justerede focus i firmware så var det ikke nødvendigt med filteret.
Så hvis du kan bruge det kan jeg sende det til dig.
Mvh Martin.
4. januar 2016 kl. 20:02 #140949
autooleDeltager- Planet
Undskyld jeg blander mig.
Hvad har du givet hos canon for modificeringen Martin.
Jeg har et spritnyt 1100 som jeg gerne vil have “fixet”
Mvh Ole
4. januar 2016 kl. 20:42 #140958
apollo.72Deltager- Giant
Helt ok Ole😀.
Jeg mener jeg gav ca 2000 for modificering af et EOS 600 hvor de fjernede både irfilter samt den elektroniske renser og justering. Det var også et helt nyt kamera så,jeg havde ikke rigtig mod på at lave det selv, så derfor lod jeg canon fikse det , og så beholdt jeg også garantien
.
Mvh Martin.
4. januar 2016 kl. 20:46 #140959
apollo.72Deltager- Giant
Havde ivrigt først prøvet gør-det-selv på en EOS 400🤕😂. Det gik ikke så godt, Baby døde.
4. januar 2016 kl. 21:01 #140963
erikguDeltager- Nova
Hei Martin,
Sendt deg en PM.
Erik G
Erik G
4. januar 2016 kl. 21:10 #140965
autooleDeltager- Planet
Takker Martin.
Jeg vil prøve at kontakte canon.
Mvh Ole
4. januar 2016 kl. 22:09 #140974
apollo.72Deltager- Giant
Hej Erik.
Ved ikke om din postkasse er fyldt. Men jeg kan ikke sende PM.
Du må få det, det ligger bare og samler støv
så hvis du kan få glæde af det er det dit.
Sender det i løbet af ugen.
Mvh Martin.
4. januar 2016 kl. 22:19 #140975
erikguDeltager- Nova
Hei Martin,
Tusen takk, det er veldig hyggelig gjordt
. Da skulle alt ligge til rette for å få til en modifisering, forhåpentligvis uten noen alvorlige feil.
Jeg skal slette noe i min mailboks kanskje den er full.
Erik G
erikgu 2016-01-04 21:20:18 Erik G
5. januar 2016 kl. 08:30 #140997
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Alle
Som tidligere beskrevet mange gange her på forum, så er modifikation af 1100d ret uproblematisk og kan sagtens gøres på under 2 timer.
Set over en bred kam har vi i AAF nok modificeret et godt stykke over 20 stk. 1100d.
Hvis nogen af jer har behov og mod på opgaven er vi flere som gerne hjælper gratis med en sådan modifikation.
Vi afholder nymånetræf i Hobro på lørdag fra kl. 1300 så (Ole) hvis du skulle havde lyst kan vi da sagtens lige foretage en modifikation også. Bare lige giv en melding først.5. januar 2016 kl. 08:53 #141000
erikguDeltager- Nova
Hei Henrik,
Jeg har sett på Honis tutorial for modifisering. Han vektlegger at filtre bør stå mange timer etter liming før en går videre. Hvordan ser du på det ? Har du noe tips til type lim?
Erik G
Erik G
5. januar 2016 kl. 09:17 #141001
henrik.schneiderDeltager- Nova
erikgu wrote: Hei Henrik,
Jeg har sett på Honis tutorial for modifisering. Han vektlegger at filtre bør stå mange timer etter liming før en går videre. Hvordan ser du på det ? Har du noe tips til type lim?
Erik G
Som skrevet er der 2 filtre, og det er selvfølgelig det inderste som er vigtigst at få fjernet, dette betyder at begge filter skal tages ud og et evt. ind igen.
Om man vælger at monterer det forreste filter igen er vist lidt af en smags sag, jeg plejer at gøre det hvis ikke der er tungt vejende årsager til ikke at gøre det.
Monteringen kan oftes foretages med det lim der allerede er i den lille ramme, som glasset (filteret) sad i før, men hvis det virker for dårligt plejer jeg at bruge en dråbe 10sek. lim. Skal der tilføjes nyt lim skal det selvsagt havde tid til at hærde før man fortsætter men med 10sek. lim går det nu rimelig hurtigt, bruger man det “gamle” lim, som nærmest er klister er der ingen ventetid.Som Jesper også skriver går det ofte ud over autofokus når man modificerer, jeg har god i nogle tilfælde oplevet at AF stadig virker perfekt efter modifikation også.
Fjerner man begge filtre er sensor elementet helt blottet for alle bølgelængder lige fra langbølget-IR til UV, og i dette tilfælde er der kun sensorens bayer-maske tilbage til at “beskytte” og det betyder (vil jeg tro) at billeder vil blive en anelse sløret hvis det bruges sammen med en linse-kikkert.
5. januar 2016 kl. 15:19 #141013
erikguDeltager- Nova
Takk for tipsene Henrik
, jeg setter igang så fort jeg har mulighet.
Takk til alle som har bidratt
.
Erik G
Erik G
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Modifisering av EOS 1100d' er lukket for nye svar.