› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Modifikasjon av Canon 1100D
- Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 5 mÄneder siden af Anonym. This post has been viewed 151 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
6. oktober 2013 kl. 20:20 #108296
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Modifikasjon av Canon 1100D
Tirsdag 02.10 var jeg sÄ heldig Ä fÄ lov til Ä besÞke Henrik Schneider som i regi av
AmatĂžr-Astronomisk Forening (AAF â Kolding) skulle hjelpe meg med Ă„ modifisere mitt Canon 1100D.
De 2 filter som sitter foran sensoren skulle plukkes ut.
Full konsentrasjon nÄr de fÞrste skruer skrues ut.
For Ă„ holde orden i skruene festes de til ett ark med dobbeltsidig tape.
De forskjellige steg er merket pÄ arket. NÄr det hele skal skrues pÄ plass igjen er det forhÄpentligvis bare Ä gÄ motsatt vei i arket.
SĂ„ var skjermen av.
HÄper at Henrik har kontroll
Her arket igjen med nesten alle skruer som skal ut.
Sensoren med filter lĂžsnet ifra kamerahus og det er klart for at lĂžsne rammen som filtrene sitter i.
Herligheten i deler
De to filter som er plukket ut
Full konsentrasjon nÄr kamera nesten er montert sammen igjen.
Det som her undersÞkes er lengden pÄ de to neste skruer. Step by step beskrivelsen sier at disse skal ha forskjellige lenger. Noe de ikke har. Men det var forskjellige gjenger pÄ de to skruer.
Modifikasjonen gikk bra og det hele tok ca 2 timer.
En rask test av kamera etter modifikasjonen.
Henrik hadde en 10â Newton stĂ„enes pĂ„ lur som raskt ble rigget opp.
M27 â 6 x 30 sek@ISO800 uten daks og flats.
En STOR takk til Henrik Schneider og AAF â Kolding for hjelpen !!!
Kenneth Sneis 2013-10-06 20:22:06 6. oktober 2013 kl. 21:38 #108302
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Herligt!
Henrik, du er en guttermand!
mvh
Jens7. oktober 2013 kl. 01:58 #108319
chris_hDeltager- Super Nova
Grattis Kenneth!
Har selv brukt helgen pĂ„ Ă„ modde en 1100D, en 650D og en 60D. Rebel serien er rimelig grei Ă„ modde (hvis man ser bort i fra lodding pĂ„ tidlige modeller) men det var litt verre med 60D’en.
FÞrste gang jeg har mÄttet bruke en Dremel!
7. oktober 2013 kl. 21:07 #108365
helgerasDeltager- Giant
Jeg har brug for at modificere mit 1100D Kamera ogsÄ.
Er det til at gĂžre uden bistand udefra? Ellers vil jeg gerne tilmelde mig nĂŠste gang der er nogen der har en modificerings aften.
Mvh. Helge
helgeras 2013-10-07 21:08:14 7. oktober 2013 kl. 21:28 #108366
henrik.schneiderDeltager- Nova
helgeras wrote: Jeg har brug for at modificere mit 1100D Kamera ogsÄ.
Er det til at gĂžre uden bistand udefra? Ellers vil jeg gerne tilmelde mig nĂŠste gang der er nogen der har en modificerings aften.
Mvh. Helge
Det er egentligt ikke vanskeligt, men det er selvfÞlgelig umuligt at sige om netop du kan foretage en modifikation pÄ egne hÄnd.
AAF afholder med jĂŠvne mellemrum modifikations dage og det eneste krav for at deltage i deres arrangementer er medlemskab i foreningen. Ellers ved jeg ikke om der systematisk foretages modifikationer i DK.
henrik.schneider 2013-10-07 21:28:57 7. oktober 2013 kl. 23:08 #108372
chris_hDeltager- Super Nova
1100D er meget enkel Ä modde men det er klart man er nervÞs fÞrste gang. Men bare man tar det rolig sÄ gÄr det fint
8. oktober 2013 kl. 06:50 #108384
apollo.13Deltager- Main Sequence
Er der en venlig sjĂŠl som kan forklare fordelen, ved at fjerne filteret
fra kameraret. – Har det ogsĂ„ noget at gĂžre med, at et tilsvarende astro
kamera er langt dyrer eller hvad?Det er vel ubrugligt til andre formÄl bagefter?
Vh. Morten
8. oktober 2013 kl. 07:22 #108386
Chris_H wrote: 1100D er meget enkel Ä modde men det er klart man er nervÞs fÞrste gang. Men bare man tar det rolig sÄ gÄr det fint
Helt enig Christian, man skal bare vĂŠre helt rolig, og igen enig – 1100D er nem at modificere.
Jeg vil mene at alle kan modificerer et Canon 1100D, hvis de vel og mÊrke er rolige, systematiske og forstÄr at fÞlge en anvisning. DesvÊrre er det ikke alle der besider disse egeneskaber sÄ derfor valgte vi i AAF at gÄ nogle stykker sammen om modifikationerne.Vi har praksiseret det sÄdan at en person i gruppen holder fokus pÄ korrekt rÊkkefÞlge og samtidig hjÊlpet til hvis noget gÄr lidt for stramt (erfaringen viser at de skruere som har fÄet lim, eller pÄ anden mÄde forsÞges foldt fast, ofte volder problemer med risiko for at kÊrven bliver Þdelagt).SÄ jo man kan sagtens selv, men jeg vil fortsat foreslÄr man sitter sig sammen en anden person som har foretaget modifikationen fÞr.8. oktober 2013 kl. 07:33 #108387
Apollo 13 wrote: Er der en venlig sjĂŠl som kan forklare fordelen, ved at fjerne filteret fra kameraret. – Har det ogsĂ„ noget at gĂžre med, at et tilsvarende astro kamera er langt dyrer eller hvad?Det er vel ubrugligt til andre formĂ„l bagefter?Â
ÂHej MortenÂHelt grundlĂŠggende gĂ„r modifikationen ud pĂ„ at fjerne et eller 2 IR cut filtre i cameraet.FormĂ„let at at sikre at det rĂždelys fra f.eks H-alpha, S2 og N2 kommer ind pĂ„ camera chippen.(du kan lĂŠse lige mere om dette  http://www.rocklandastronomy.com/NEAIC/talks/Hap_Griffin.pdf  eller http://www.hapg.org/camera%20mods.htm )ÂEt Canon 1100D koster ~2000kr og modifikationen er gratis, sĂ„ man fĂ„r altsĂ„ et godt alternativ til et meget meget dyrt dedikeret astro camera. Canon 1100D er ganske stĂžjsvagt (langt bedre end sin forgĂŠnger 1000D) og som du sikkert har set her pĂ„ forum bruges det efterhĂ„nden meget til dette formĂ„l.ÂErfaringen viser at efter modifikatioen virker auto-foruk dĂ„rligt.ÂMen hvis man manualet fokuserer, og har justeret hvidballancen efter modifikationen kan det sagtens bruges til at tage normale billeder med igen.ÂGav det dig det svar du var pĂ„ jagt efter?henrik.schneider 2013-10-08 16:06:10 8. oktober 2013 kl. 08:32 #108388
Hej Henrik.
Super svar – tak
Kan du oplyse om kameraet kan vise live view pÄ en ekstern skÊrm, til hjÊlp af fokusering?
Mh. Morten
Vh. Morten
8. oktober 2013 kl. 08:38 #108389
Hej Morten.
Liveview – ingen problem.1100D kan bĂ„de vise liveview pĂ„ PC’som er opkoblet via USB, og samtidig kan du igen liveview vise det forstĂžrrede billede af f.eks. den stjerne som du bruger til at fokuserere pĂ„ pĂ„ kameraets egen skĂŠrm.Dette betyder at du fra din pc kan vĂŠlge den stjerne som du vil bruge til fokus objekt, zoome in sĂ„ alle detaljer blive uhyggelige tydelige, og derefter gĂ„r ud hen til din opstilling og justere fokus manualt mens du kigger pĂ„ kameraets lokale skĂŠrm. (alternativt er selvsagt blot at sidde ved sin PC og justerer fokus med en fokus motor)8. oktober 2013 kl. 08:43 #108390
Ok tak đ
Vh. Morten
8. oktober 2013 kl. 09:23 #108392
helgerasDeltager- Giant
Er der nogen der har en link til en god vejledning i filterskift?
Mvh. Helge
8. oktober 2013 kl. 09:35 #108394
helgeras wrote: Er der nogen der har en link til en god vejledning i filterskift?
Mvh. Helge
VÊr vÊldig opmÊrksom pÄ at denne guide omhandler mange typer, og at der kan vÊre smÄ forskelle pÄ 1100D, afhÊngig af produktions tidspunkt.God fornÞjelse8. oktober 2013 kl. 10:36 #108398
Anonym- Super Nova
Hej med jer – Henrik og undertegnede, plejer hvis det er muligt, at agere som instruktĂžrer begge to. Dette giver den sikkerhed, der er brug for, og vi kĂžrer som regel med hold pĂ„ 4 ad gangen. Det er rigtig at man kan sidde og gĂžre det for sig selv, men jeg ville ikke spare de 200,- kr. et medlemskab koster, hvis sikkerheden betyder noget. Vi har flere i foreningen, som har betalt medlemsskabet med dette for Ăžje, men selvom de bor langt vĂŠk, viser det sig typisk senere, at man efter modificeringen alligevel begynder at dukke op til flere af vores andre arrangementer. For i skal huske pĂ„, at det ikke kun er modificeringen, som er en specialitet i AAF – vi har har mange andre tiltag, som du kun finder hos os. Det har ogsĂ„ gjort at vi er en af de fĂ„ foreninger herhjemme, som kan notere sig en pĂŠn medlemstilgang!
Mvh.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Modifikasjon av Canon 1100D' er lukket for nye svar.