Moderering af forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Moderering af forum

• Dette emne har 68 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af BjĂžrn SandĂ„ker. This post has been viewed 1812 times
Viser 9 indlĂŠg - 61 til 69 (af 69 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mhansen
    Deltager
      • Nova

Min ydmyge mening er som fÞlger. Man bÞr i alle tilfÊlde respektere starters oprindelige formÄl/Þnske med indlÊgget. SÄ, hvad betyder det?

Det betyder at i et indlĂŠg ment som en salgsannonce skal sĂŠtninger som “Jeg tror ikke du kan fĂ„ mere end x kr for det” ikke forekomme. Det mener jeg ganske enkelt ikke fordi det ikke tjener noget formĂ„l. I tilfĂŠlde hvor indlĂŠgsholder selv opfordrer til prisforslag er det naturligvis helt i orden.

Det er fra min side ikke forsĂžg pĂ„ at dĂŠkke over eller tillade nogen form for svindel. Jeg mener at man gerne mĂ„ reagere hvis et oplĂŠg mĂ„ske prĂŠsenterer varen pĂ„ et lidt for optimistisk mĂ„de. Men personligt mĂ„ jeg erkende at jeg virkelig hader de der typer som lige lytter over skulderen pĂ„ en handel og sĂ„ lige stikker snuden ind og siger noget i retning af “du skal ikke give mere end 500 kr for den”. BĂ„de som sĂŠlger og som kĂžber. At man derimod diskuterer hvilke kvaliteter produktet har er en helt anden sag, sĂ„ kan der netop skabes en dialog om selve produktet. Men prisen er en dialog udelukkende imellem kĂžber og sĂŠlger.

Hvad angĂ„r trĂ„dens andet emne, sĂ„ ville jeg personligt ikke have noget imod et par fĂŠlles brede regler for Code of Conduct pĂ„ astro-forum. Personligt mener jeg at ad hominem og name calling slet ikke bĂžr hĂžre hjemme pĂ„ et forum og man derfor godt kan indfĂžre et regelsĂŠt om at dette ikke er velanset og at indlĂŠg som indeholder dette, kan slettes efter vurdering fra Mod’s side.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Æv , sĂ„ lander vi her igen. Der skal ikke vĂŠre nogen regler ud over eksisterende og/eller uskrevne her pĂ„ forum. Der er en selvjustits her pĂ„ forum. Ellers fĂ„r den pĂ„gĂŠldende det at vide. Derimod kan der af og til vĂŠre noget trol, fordi folk bare ikke kan lade vĂŠre med at fĂ„ det sidste ord og dermed fodre trollen. Men det er menneskeligt.

Der er ingen tvivl om at du er akademiker med dit ad honimen og name calling. Men sÄ kan vi lige sÄ godt konsultere Den Store Danske Gyldendahls Äbne encyklopÊdi og hÞre hvad de har at sige i den forbindelse:

Visse argumenter og argumentationsformer har fÄet faste betegnelser:

Argumentum ad oculos (lat. ‘bevis for Ăžjnene’), argument, som man kan tage og fĂžle pĂ„; syn for sagn.

Argumentum ad hominem (lat. ‘argument pĂ„ personen’, ‘argument til manden’), bruges i flere betydninger: 1) En afvĂŠrgemanĂžvre, der gĂ„r efter manden og ikke efter sagen; argumentet beskĂŠftiger sig med modpartens motiver, karakter eller andre personlige forhold i stedet for at diskutere vedkommendes synspunkt. 2) Et argument, der viser, at modpartens pĂ„stand er uforenelig med hans Ăžvrige pĂ„stande eller med sig selv. 3) Et argument, der appellerer til tilhĂžrerens fĂžlelser og fordomme, ikke til hans forstand.

Argumentum ad ignorantiam (lat. ‘bevis for uvidenheden’), argument, der spiller pĂ„ og appellerer til tilhĂžrerens uvidenhed, fx at der findes spĂžgelser, fordi ingen har kunnet bevise, at de ikke findes.

Argumentum ad populum (lat. ‘bevis for folket’), argument, der appellerer til den mindste fĂŠllesnĂŠvner blandt tilhĂžrerne eller til en kortsigtet fordel.

De nĂŠvnte argumenter anses for fejlslutninger eller usaglig argumentation med undtagelse af argumentum ad oculos og argumentum ad hominem i dets anden betydning, som mange anser for en forsvarlig argumentationsform.

Nu ligger det ikke til mig og min person at akademisere argumentationsformer og heller ikke former som “name calling” for sĂ„ skal vi pludselig til ogsĂ„ at tage stilling til denne pyramide ogsĂ„:
        Og sĂ„ hader jeg al det engelske/amerikanske lort der sniger sig ind i det danske sprog fx Code og Conduct”, det kan du da for S… ogsĂ„ sige pĂ„ godt dansk som fx god praksis ik’. Tyskland vĂŠrner om deres sprog og det skal Danmark ogsĂ„ gĂžre selvom vi sĂ„ gerne vil blĂŠre os med amerikanske gloser og “akademiske navne” som “Hans Rockenfeller Lercke Boskov Wircke”.

outlook2014-06-24 21:39:56

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg er meget enig i det Michael skriver.

outlook wrote:
          Der skal ikke vÊre nogen regler ud over eksisterende og/eller uskrevne her pÄ forum.

Uskrevne regler er noget fanden har skabt !!
          Det Äbner op for smÄ konger, der ynder at fortÊller alle andre hvad de mÄ og ikke mÄ sige og hvad prisen skal vÊre osv.
          Sammen med en moderator der stort set ikke modererer… Tjaa….

Selvjustits er da fint, og for det meste fungerer det ogsÄ fint her pÄ AF.
          Men selvjustits udelukker ikke regler og omvendt.

Leif, jeg kunne godt tÊnke mig at hÞre, hvilke uskrevne regler, som du mener er gÊldende her pÄ AF.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Lars

Jamen jeg opremser da gerne et par uskrevne regler som de fleste nok synes skulle gĂŠlde her:
            MAN BLANDER SIG IKKE I EN SALGSANNONCE MEDMINDRE MAN SELV BYDER IND ELLER DER ER TALE OM ÅBENLYS SVINDEL OG HUMBUG.
            Og heri er jeg enig med Michael Hansen, idet uvedkommende kommentarer i et salg frabedes!
            MAN UDTALER SIG IKKE OM ET EMNE MAN IKKE HAR SELV HAR PRØVET ELLER PRAKTISERET ELLER IKKE HAR FORSTAND PÅ FOR DEN SAGS SKYLD.
            Fx ved sammenligning af produkter som man ikke selv har haft i hÄnden eller prÞvet af eller om emner man ikke kender.
            Og ja, jeg kunne fortsÊtte. Men du/i kan jo selv komme med nogle Wink Men endelig bÞr man holde et sÊt regler sÄ enkle sÄ muligt, sÄ der ikke kan herske nogen tvivl. Men grÄzoner vil der altid vÊre.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mhansen
            Deltager
              • Nova

Leif, jeg vil starte med at sige at jeg godt kan fÞlge din tankegang og jeg er som udgangspunkt ogsÄ enig med dig i at ingen regler i et forum er at foretrÊkke, hvis det er muligt.

Men, der er ogsÄ nogle ulemper.
              Eks. kan en trÄd hurtigt udvikle sig til en meta-diskussion, hvor én giver udtryk for at en udtalelse er over stregen, en anden siger at det er passende og sÄ overtages trÄden pludseligt af noget helt andet.

Et andet perspektiv er vores moderatorer. For at eks. Torben ikke skal havne som en lus imellem to klemmer, fordi holdningen til “tonen” i debatten er mere eller mindre op til os selv, sĂ„ kan Torben havne i en situation hvor han skal diskutere en afgĂžrelse med en person som ikke mener vedkommende indlĂŠg var upassende og det vil igen kunne ĂždelĂŠgge en trĂ„d.

Som du ogsÄ selv skriver, sÄ har prisdiskussioner ikke noget at gÞre i en kÞb/salg trÄd, men der kom jo alligevel et sÄdan indlÊg og sÄ kan diskussionen pludselig dreje sig om hvorvidt det er i orden.

Her vil et par overordnede grundlÊggende regler for god opfÞrsel kunne bruges. Jeg brugte i Þvrigt Code of Conduct lige sÄ meget som navneord, end som udtryk. SÄdan at vi alle sammen stÄr pÄ samme side ift. hvad man kan tillade sig og ikke tillade sig pÄ forum.
              Det kunne evt. ogsÄ vÊre moderatorer som skriftliggÞrer deres holdninger til god opfÞrsel, altsÄ hvad de vil gribe ind overfor, og sÄ bruger vi dem som udgangspunkt. Det er jo trods alt dem der modererer alligevel.

Jeg mener i Þvrigt at de beskrivelser du har fundet, samt pyramiden som jeg udemÊrket er bekendt med, burde stÄ som en sticky pÄ alle offentlige fora. Fordi de netop lÊgger grundlaget for en ordentlig saglig diskussion og ikke en rÄbe konkurrence.

SĂ„ kan i Ăžvrigt nĂŠvnes: Call to authority, no true scotsman, tu quoque (“Hvad med dig selv” argumentet) og lign.

MHansen2014-06-25 19:38:16

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Leif

Er det nu sÄ smart at skrive de uskrevne regler? Wink

Der ER jo uskrevne regler som tager udgangspunkt i almindelig dannelse og respekt for sine medmennesker, for hvordan skulle vores samfund ellers fungere?

At der til tider opstĂ„r uenighed mĂ„ vi leve med – sĂ„dan har det altid vĂŠret, og vi mĂ„ ogsĂ„ respektere hinandens forskelligheder.

Jeg synes at vi er nÄet langt med tolerancen her i landet. Jeg husker tilbage til min skoletid, hvor cowboybukserne lige var kommet frem, og en dreng fra en anden klasse kom anstigende i sÄdan et par i sort. Vi var DYBT forargede, vi andre normale som gik i skole ifÞrt plusfours og ternede sportsstrÞmper Big%20smile

NĂ„, godnat

mvh
                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

BjÞrn SandÄker
                Deltager
                  • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Der ER jo uskrevne regler som tager udgangspunkt i almindelig dannelse og respekt for sine medmennesker, for hvordan skulle vores samfund ellers fungere?

Ja, du kan sĂ„ sige … Men du mener vel da udenfor dette forum.

Mvh,
                  BjĂžrn

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej BjĂžrn

Jeg mener, at det gĂŠlder i alle sammenhĂŠnge – er du ikke enig i det?

mvh
                    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

BjÞrn SandÄker
                    Deltager
                      • Neutron star

Jo, selvfÞlgeligt er jeg enig i det, men i praksis gelder det ikke ligevel. Det er sÄledes langt fra vision til handling.

Mvh,
                      BjĂžrn

Viser 9 indlĂŠg - 61 til 69 (af 69 i alt)
                    • Emnet 'Moderering af forum' er lukket for nye svar.