› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Moderering af forum
- Dette emne har 68 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 7 mÄneder siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 1811 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
14. maj 2014 kl. 19:01 #118074
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg havde egentlig besluttet at stoppe, men sÄ dukkede der et par indlÊg op som jeg mener jeg bÞr kommentere.
Rene (brandmandsam)
Hvis du lĂŠser mit indlĂŠg i den oprindelig trĂ„d vil du se at jeg opponer imod de omtalte indlĂŠg ikke hĂžrer hjemme i en salgstrĂ„d. Jeg har absolut intet imod man diskuter priser, forhandlere osv. tvĂŠrtimod, men bĂžr det vĂŠre under trĂ„d for salg af brugt udstyr. Det kan vel ikke vĂŠre svĂŠrt at oprette en trĂ„d hvor man taler om dette? SĂ„ jeg mener ikke jeg leger betjent, men gĂžr opmĂŠrksom pĂ„ at man er meget âoff-topicâJeg accepter til fulde at du mener mit kald pĂ„ moderator er ĂždelĂŠggende for trĂ„den, men vi er ikke enige.
SĂ„ vidt jeg husker har jeg en gang fĂžr bedt moderator skride ind fordi man kom meget off-topic, og her bad moderator (Torben) faktisk folk om at holde sig til emnet. Hvis man ser pĂ„ forum som helhed, er der sĂ„ vidt jeg ved ekstremt fĂ„ sager hvor moderator har vĂŠret inde, sĂ„ udtalelsen â Puha hvorfor skal nogen altid lege Bent Betjentâ har vist ikke hold i virkeligheden her pĂ„ forum.
Sidewind
Du skriver i omtalte trĂ„d âSom johannnes siger, skal du nok ikke regne med meget mere end ca 4000,- for det hele.â. Det mener jeg er meget langt fra emnet og det mener jeg stadig, sĂ„ derfor syntes jeg ikke nogen undskyldning er pĂ„ plads. Jeg har vel lov at have mene hvad jeg vil og give udtryk for dette pĂ„ en ordentlig og sober mĂ„de. Resten af dit indlĂŠg syntes jeg forĂžvrigt er helt pĂ„ sin plads.Jeg kan ej heller se noget problem at man regler for at undgĂ„ man skriver nogle af de ting som Finn henviser til. Netop her burde en moderator vel kunne henstille til fok om at stoppe og fjerne sĂ„dan et sprogbrug som man normalt kun ser pĂ„ EB’s Nationen.
Nightsky 2014-05-14 19:56:46 14. maj 2014 kl. 19:16 #118075
IndlĂŠg fjernet. Har hermed taget til efterretning at det Ă„benbart er ok at tale om andre medlemmer af forum med nedsĂŠttene sprogbrug.
Nightsky 2014-05-15 19:17:19 14. maj 2014 kl. 20:15 #118083
Anonym- Super Nova
Hvis planen er Ä Þdelegge hele forumet her sÄ er noen pÄ god vei for fler av oss.
Er det ikke pÄ tide Ä vÊre sÄpass voksen og bare stoppe denne tÄpelige diskusjonen?
14. maj 2014 kl. 20:39 #118086
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Egil
Det er langt vÊrre for Forum, hvis folk ikke fÄr lejlighed til at udtrykke sig.
Lars, jeg vender tilbage med et svar.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. maj 2014 kl. 20:46 #118088
Anonym- Super Nova
Ja, la de holde pÄ, jeg takker for meg
14. maj 2014 kl. 20:47 #118090
SĂžren HansenDeltager- Giant
Finn wrote: Hej sidewind
og sÄ en hel masse tekst jeg har fjernet
mvh Finn
Ved du hvad Finn…..
Du fÄr ret, jeg fÄr fred
14. maj 2014 kl. 21:06 #118091
SĂžren HansenDeltager- Giant
Nightsky wrote:
SidewindDu skriver i omtalte trĂ„d âSom johannnes siger, skal du nok ikke regne med meget mere end ca 4000,- for det hele.â. Det mener jeg er meget langt fra emnet og det mener jeg stadig, sĂ„ derfor syntes jeg ikke nogen undskyldning er pĂ„ plads. Jeg har vel lov at have mene hvad jeg vil og give udtryk for dette pĂ„ en ordentlig og sober mĂ„de.
Nightsky, mÄske burde jeg ikke have skrevet den del, hvilket jeg godt kan se, nÄr jeg har fÄet tid til det, men hele indlÊgget hang godt sammen i mit hoved mens jeg skrev det, sÄ derfor.
Jeg vil heller ikke have en undskyldning, bare en erklÊring fra dig, af at en del af mit indlÊg ikke var offtopic, hvilket jeg ogsÄ har fÄet.
Hermed har du fÄet det som du ville, og jeg har fÄet det jeg ville, og sÄ er den skrinlagt fra min side.
14. maj 2014 kl. 21:20 #118092
“Gadens parlament”
Den officielle forklaring ifĂžlge Den Danske Ordbog er:“Gruppe af borgere der benytter sig af udenomsparlamentariske metoder for at fĂ„ indflydelse pĂ„ lovgivningen ved, fx med (voldelige) demonstrationer og store offentlige mĂžder, at udsĂŠtte den lovgivende myndighed for et politisk pres SPROGBRUG ofte nedsĂŠttende
Jeg mener dog, at den pĂ„ det seneste har fĂ„et en bredere betydning – der er bl.a. et tv-program som smykker sig med titlen, og hvor menigmand har mulighed for at udtale sig om forskellige samfundsrelevante spĂžrgsmĂ„l.
Det passer ikke helt pÄ Astro-Forum, men kan med en omskrivning tolkes som:
“Gruppe af forummedlemmer der benytter sig af udenomsparlamentariske metoder for at fĂ„ indflydelse pĂ„ moderingen af forum ved at skrive indlĂŠg der har til formĂ„l at presse den administrerende myndighed til at afsige kendelser, som denne finder urigtige SROGBRUG ofte insisterende”.Du skriver: “Jeg vil meget gerne at du kigger pĂ„/fjerner de indlĂŠg (sĂŠtninger) fra Johannes hvor han hentyder at personer/grupper som pĂ„taler eller er uenige med ham er âgadens parlamentâ.
Inden jeg svarer, sĂ„ vil jeg bede dig om at prĂŠcisere om det nok at jeg kikker pĂ„ indlĂŠggene, eller forlanger du at fĂ„ slettet de sĂŠtninger, som indeholder vendingen “gadens parlament”?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. maj 2014 kl. 21:37 #118093
IndlĂŠg slettet. Har hermed taget til efterretning at det Ă„benbart er ok at tale om andre medlemmer af forum med nedsĂŠttene sprogbrug.
Nightsky 2014-05-15 21:33:29 14. maj 2014 kl. 21:54 #118094
Anonym- Super Nova
Hej Torben.
Slet du bare de vendinger, du fÄr nok ikke fred fÞr!
Mvh.
14. maj 2014 kl. 23:08 #118107
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
johannes wrote: Hej Torben.
Slet du bare de vendinger, du fÄr nok ikke fred fÞr!
Mvh.
Jeg synes nu blot de omtalte kommentarer skal have lov til at blive stÄende.
For som regel fortĂŠller den slags spydige nedladende bemĂŠrkninger en del mere om afsenderen end bemĂŠrkningen var tiltĂŠnkt modtagerenMen tilbage til sporet.
DesvÊrre kan jeg lÊse i den oprindelige salgs-trÄd, at sÊlge nu beder om at fÄ slette sin annonce.
Det er jo spekulation fra min side, men jeg frygter, at der er en person der aldrig kommer tilbage.Som jeg lÊser det, sÄ lÞber der 2 diskussioner i denne trÄd.
En om kommentarer i salgsannoncer og en anden om opfÞrelse/takt-og-tone pÄ astro-forum generelt.Generelt synes jeg godt om de ret vide rammer vi har. Det giver plads til diskussioner, ogsÄ dem, hvor der er lidt bÞlger.
Men der har ogsÄ vÊret et par enkelte gange, hvis jeg har fÞlt at moderator lider af berÞringsangst.
Der er her i trÄden fremsat nogle forslag til regler. Bestemt ikke dÄrlige forslag.4. IndlÊg eller tilkendegivelser, der af den ene part kan opfattes som
krĂŠnkende, mĂ„ klares pĂ„ tomandshĂ„nd pĂ„ mail, telefon eller anden vis.Men ovenstĂ„ende regel er utrolig subjektiv. Der findes nok een, som vil pĂ„kalde sig denne regel sĂ„ snart nogen form for kritik bliver fremsat mod vedkommende…
Egentligt er astro-forum i 98% af tiden meget fint selv-modererende.
Ligger en kommentar lidt yderligt, sÄ kommer der ofte en mod-kommentar, der ligger sig som mod-pol. Det meste af tiden fungerer det.
Men jeg er ogsÄ enig i, at der nogle gange er lidt tendens til, at den mest hÞjt-rÄbende har (nÊsten) frit slag. SÄdanne enkelte debattÞrer kan blive sÄ dominerende i deres adfÊrd, at de nÊsten kan styre hvad der mÄ skrives og hvad der ikke mÄ. Som en anden overskolelÊrer.
Det ser sÄdan noget, der kan fÄ mig ud i en lÊngere og opslidende diskussion
Og det er i sÄdanne situationer, at jeg ville Þnske, at moderatoren kom pÄ banen.Og sÄ lidt om kommentarer i salgs-annoncer.
Her synes jeg at Michael Rask rammer sÞmmet pÄ hovedet !Johannes indlÊg er i orden mht tonen og intentionen ift sÊlger, men
pointen er at der lĂŠgges en skabelon ned over salget, som er meget
generel og som meget vel kan vĂŠre forkert, hvis sĂŠlger har stor
tÄlmodighed eller en kÞber ville kÞbe nyt tilsvarende som her fÄs en del
billigere og stadig er nÊsten nyt.Et sÄdant pris-politi kan jo direkte sabotere et salg !
Det er helt suverĂŠnt sĂŠlger der bestemmer prisen. Er den ikke god nok kan potentielle kĂžbere jo bare holde sig vĂŠk.
Men alle sÊlgere vil jo aller helst sÊlge til sÄ hÞj en pris som muligt, og der er der ski da heller ikke noget forkert i.
Man kan spÞrge til det der sÊlges osv. Og sÄgar ogsÄ komme med et kontant bud.
Men kommentarer, der blot handler om at prisen er for hÞj eller lav er altsÄ upassende, da det direkte pÄvirker handlen.Lad mig med det samme slÄ fast, at mit eget indlÊg i den oprindelige salgs-trÄd ogsÄ er upassende if. min ovenstÄende holdning. Men her var et eksempel pÄ et par indlÊg, som jeg fÞlte behÞvede en modpol.
Det korte af det lange er, at vi nu stÄr med en sÊlger der beder om at fÄ slettet sin annonce.
Hvorfor? Fik han solgt? Eller blev han stik tosset over nogle idioter, der Þdelage hans salg?Summa-sumarum sÄ mener jeg, at vi bÞr have en sÄdan regel, der forbyder kommentarer om prisen uden at der er interesse for at kÞbe.
Det er en helt almindelig regel bÄde pÄ tyske og amerikanske fora.Hvad angÄr regler for debatten i al almindelighed, sÄ synes jeg blot, at moderator skal turde at trÊde lidt mere i karakter de heldigvis relativt fÄ gange, hvor debatten lÞber af sporet.
Det var hvad jeg har at sige om det
Fortsat god aften!15. maj 2014 kl. 07:25 #118117
Hej Lars M
Salgsannoncen blev slettet i gÄr. Jeg formoder, at det er sÊlger selv som har slettet den.
Din mistanke om, at jeg lider af berĂžringsangst – jeg lider ikke af berĂžringsangst. Grunden til at jeg ikke griber ind skyldes til dels en respekt for folks ret til at ytre sig og til dels, at jeg nok er mere tykhudet end de fleste. Der skal meget til fĂžr jeg bliver fornĂŠrmet eller provokeret at noget.
Hvis en sÊlger ikke Þnsker, at folk kommenterer en salgsannonce, sÄ kan vedkommende blot skrive det i annoncen. Jeg vil tro, at det bliver respekteret.
En tĂŠnkt situation:
To mĂŠnd og en bil, den ene vil sĂŠlge bilen til den anden. Samtalen mellem de to mĂŠnd overvĂŠres af nogle andre personer. Nogle af disse kender til en ikke uvĂŠsentlig fejl ved bilen, men denne fejl informerer sĂŠlgeren ikke om. SĂŠlger vil sĂŠlge bilen til en pris, som i forhold til bilens tilstand er for hĂžj.
Nu er spÞrgsmÄlet sÄ, skal personerne som kender til bilens tilstand afholde sig fra at sige noget, eller skal de forsÞge at informere den potentielle kÞber om bilens tilstand, eller skal de blot stÄ og overvÊre, at bilen bliver solgt for dyrt?
Vil den potentielle kÞber vÊre glad for at fÄ oplysningerne inden han tager stilling til den foreslÄede pris?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. maj 2014 kl. 08:11 #118119
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det eksempel du kommer med beskriver et forsÞg pÄ svindel.
For det er hvad det er, hvis sĂŠlger tilbageholder information om varens ringe kvalitet eller regulĂŠre fejl og mangler.Det synes jeg ikke, at du kan bruge til at beskrive den nu slettede salgsannonce.
SelvfÞlgelig skal vi reagere pÄ svindel annoncer. Men helt Êrligt hvor mange har vi set af dem ?Det er en god idé at skrive i sine annoncer, at man ikke Þnsker uvedkommende kommentarer om prisen.
Men jeg fornemmer ogsĂ„ pĂ„ debatten her, at der allerede er en del, der giver udtryk for at de ikke vil benytte astro-forum til deres brugt-salg grundet “pris politiet”. Det forringer efter min mening kvaliteten af astro-forum.
Men det lyder ikke som om, at det er muligt at overbevise dig Torben, at en regulering af kommentarer i salgsannoncer er fornuftigt, og sÄ er der ingen grund til at snakke mere om det.
God dag til alle!
15. maj 2014 kl. 08:16 #118120
brandmandsamDeltager- Main Sequence
Citat fra Lars Malmgren:
Det korte af det lange er, at vi nu stÄr med en sÊlger der beder om at fÄ slettet sin annonce.
Hvorfor? Fik han solgt? Eller blev han stik tosset over nogle idioter, der Ăždelage hans salg?
Lige prÊcis der ser jeg problemet! Ved vi faktisk om sÊlger blev stik tosset? Eller fÞlte han sig faktisk hjulpet af de fÞrste indlÊg? Eller slettede den han den bare fordi han ikke han ikke gad hÞre pÄ at nogen bad moderator greb ind!
Jeg ved det ihvertfald ikke! Og det var der heller ingen der gjorde da man bad moderator gribe ind! Og igen var det fÞrst der den trÄd galt af sporet. SÄ inden man mÄske bad om det, skulle man nok have undersÞgt det lidt nÊrmere ved sÊlger.
Vi kan vende den lidt rundt….. Nu skriver alle jo at man burde skrive en PM til sĂŠlger hvis man vil byde eller kritisere osv…. Tjaaaa sĂ„ synes jeg ogsĂ„ at den der bad moderator gribe ind, kunne have skrevet en PM til dem han mente gik over stregen. SĂ„ kunne de have taget den indbyrdes der. Og sĂ„ er jeg sikker pĂ„ at annoncen havde vĂŠret der endnu.
brandmandsam 2014-05-15 08:18:37 15. maj 2014 kl. 10:15 #118126
Hej Lars
Hvordan afslĂžrer man en svindelannonce?
Brandmandsam, jeg kunne ogsÄ godt tÊnke mig at fÄ en melding fra sÊlger om forlÞbet.
LÊg i Þvrigt mÊkre til, hvor mange hits denne debat har fÄet. Der er ikke et eneste indlÊg som har fÄet sÄ mange hits pÄ sÄ kort tid.
Det indikerer selvfĂžlgelig, at der er en enorm interesse for emnet – mange lĂŠsere, men ikke mange som har lyst til at stikke hĂ„nden ind i hvepsereden – jow-jow, der er ikke noget der er sĂ„ underholdende som en konflikt
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Moderering af forum' er lukket for nye svar.