Moderering af forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Moderering af forum

• Dette emne har 68 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1809 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 69 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hej Torben, selvfølgelig kan du gøre noget. I mine øjne drejer det sig klart om indlæg som er så langt fra emnet at du henstille til folk at de skal holde sig til emnet.

F.eks. står der “En af Moderatorernes vigtigste opgaver er sørge for at brugerne ikke sender beskeder eller opretter emner med uønsket indhold.

Hvis jeg er sælger, er nogle af ovenstående indlæg bestemt under kategorien uønsket indhold.

Hvordan kan dette f.eks. have noget relevans i dette salg “Derudover tror jeg nok jeg ville nøjes med at købe teleskopet og så bruge de 1400 på et enkelt kvalitetsokular.” eller “
      Det er nu et spørgsmål om Astro kan fastholde den høje pris…” eller “Som johannnes siger, skal du nok ikke regne med meget mere end ca 4000,- for det hele.”

Som jeg ser det kan moderator sagtes træde mere i karakter uden at træde nogen over tæerne og det vil kun højne standarden på forum.

—–

Kære Johannes, jeg vil så hermed nævne et navn som bestemt dukker oftere op når “off-topic” indlæg dukker i op salgstråde, og det er “Johannes” – Jeg kan ikke begribe hvorfor du altid skal irettesætte eller blande dig i et salg hvor du ikke er en part og hvor der ikke er noget suspekt. Bland dig dog uden om. Din bemærkning omkring salget sammen med okularer er også upassende og så vidt jeg ved er dit erfaringsgrundlag omkring dette tæt på nul.

Det har ikke noget med ulve at gøre Johannes, men om almindelig dannelse og god opførsel.

—-

Til alle andre, hvis man vil give råd om et salg hvorfor så ikke sende en PM til sælger.

Hvis jeg skulle sælge noget vil jeg nok foretrække dette og ikke disse irriterende indlæg.

Moderator, slet venligst dette upassende indlæg hvis du syntes.

Hermed ikke flere indlæg i denne sag fra min side, men vær sikker på at jeg er der igen hvis det dukker op i nye salgstråde.

Nightsky2014-05-12 16:48:05

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej folkens

Lad os holde debatten om moderering af forum her.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
          • Super Nova

Hej igen.

Helt i orden Lars – og hvis det gavner nogen, kan vi for min skyld godt foreslå en ændring derhen, at prissammenligninger og afgivne tilbud ikke er tilladt på det primære forum. Så slipper vi måske også for at du rager flere høstblomster til dig – eller på anden måde altid skal skilte med din uvilje imod mig!

Men vi fjerner den mulighed for sund konkurrence, vi har accepteret i vort samfund. Jeg indrømmer at den private sælger er kommet lidt i klemme her, men min ide var i højere grad at nævne, at der vitterligt er konkurrence blandt de europæiske forhandlere. Og det er lidt synd, hvis man ikke må gøre opmærksom på det. Det er jo ikke alle, som har råd til at give den højest mulige pris. Forhandlerens daværende og nuværende udsalgspris har nemlig været nævnt, og det var det som fik mig til at reflektere. Men allright – jeg accepterer betingelserne, som selvfølgelig skal gælde for alle – uanset hyppighed!

I øvrigt har du ret i, at jeg ikke har det bedste kendskab til okularer, men udelukkende støtter mig til de kloge hoveder, som altid siger, at man skal købe lidt men godt! Mon ikke også det er din egen devise? Men jeg ved dog så meget, at min øjebygningsfejl betyder at kun fornuftige okularer kan komme på tale. Altså er din viden ang. mig ikke en høstblomst værd!

Mvh.

Johannes

johannes2014-05-11 17:35:27

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Alle sammen

Jeg kunne nok også have faldet i, og kommet til at kommentere et evt. salg der ser urealistisk ud.

Men efter at have læst denne tråd (og den der førte til denne) vil jeg fremover prøve at huske på at henvende mig til sælgeren direkte.

Det er det bedste råd!

Hilsen Claus

landbo
            Deltager
              • Nova

Torben, er helt på “bølgelængde” med Lars’s (NightSky) indlæg/mening.

Der er i den oprettede salgstråd (igen igen havde jeg nær skrevet og kom vist også til at lade det stå ) ikke et eneste indlæg der med lidt god vilje kan tolkes til at have noget som helst og gøre med trådstarters udbud, samt et eventuelt salg mellen to privatpersoner at gøre. Derfor er alle indlæg også “off topic”, som det så pænt hedder på udendansk, så her burde moderator have grebet ind med en henstilling og i gentagende tilfælde med kraftigere sanktioner !!! Det er desværre moderators forbandede pligt.

Desværre må jeg nok også erkende, det kniber gevaldigt og finde et sæt forumregler. Derfor vil det nok være en god ide at disse bliver formuleret snarest muligt. Det vil give brugeren en ide om hvordan man opfører sig på det pågældende sted, samt at moderator kan henvise til reglerne og derved have sin ryg fri når der (forhåbentelig en sjælden gang) er brug for der modereres.

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Hej

Det er da ødelæggende for et medlems forsøg på at sælge til den pris medlemmet nu syntes er i orden, og at komme bagefter med undskyldninger for en nok ødelagt handel/tråd er bare ikke i orden.

Var det ikke bedre lige at tænke sig om før man skriver om billige priser og se på hvad der skader sælgeren mindst muligt, eller bedre, lade være med at skrive noget hvis man ikke er intresseret i varen, de 50 til 60 % nedslag på noget som faktisk ikke er 1 år gammelt kunne jeg godt tænke mig at vide hvor stammer fra, det er jo ikke ensbetydende med at man selv sælger billigt, ja måske aldt for billigt at det så skal gælde alle andre, forstår ikke rigtigt den holdning der er til det.

Det holder jo ingen steder at skrive at man ikke må afgive tilbud og sammenligne priser på det primære forum, det er kun en naturlig ting at gøre hvis man er intreseret i en vare, en god saglig og ærlig handel er kun til gavn for alle parter.

Sund konkurrrence som de fleste asceptere kommer ikke ved at slå et medlems forsøg på at sælge sin vare oven i hoved med en jernstang, syntes det er nedværdigende at gøre på et offentligt Forum.

Personligt tror jeg også jeg skipper dette Forum hvad salg angår hvis der ikke bliver rettet lidt op på det problem her, det kan ikke passe Moderator skriver at det kan der ikke gøres noget ved det, og foreslår at starte en ny tråd, det er nu en Moderators grimme pligt at holde styr på Forummet, og som Lars referere til skulle muligheden/erne være til stæde.

Og nu tror jeg at jeg skipper dette Forum resten af foråret og sommeren, god sommer til alle.

mvh Finn

Anonym
                  • Super Nova

Uha Uha Finn. Nu skriver du minsandten at man gerne må afgive tilbud og sammenligne priser på det primære forum – men det må jeg bare ikke gøre!

Så det vil sige at du godt må og jeg ikke må. Og hvad kender du til om jeg er interesseret i varen. Rent faktisk har jeg givet sælgeren et bud på hans kikkert – ikke det han ønsker, men dog et bud, som jeg mener tangerer den faktiske markedsværdi i dag og som i øvrigt ikke kommer dig ved. Til en god handel hører nu engang, at både køber og sælger skal være tilfreds med en handel, og ikke kun sælgeren, som du ensidigt har valgt at holde med atter engang. Sjovt nok havde du ofte en helt anden holdning, da du i sin tid deltog på fotoholdet hjemme i mit køkken! Der snakkede vi da sommetider, om det mærkværdige i at folk på f.eks. dba og gul og gratis troede, de kunne få mere for det brugte, end hvad det koster nyt! Prøv f.eks. at se priserne på brugte

EOS1100D, og tag derefter en tur i Føtex.

Havde du nu stadig siddet i mit køkken, vil jeg godt vædde om, at du havde sagt din mening om den sag, som du også gjorde dengang. Jeg vil ikke ødelægge hans salg – tværtimod. Og han skal nok komme af med den til en pris både køber og sælger enes om – uanset om vi holder sæbeopera på det eller ej.

De fleste er jo heldigvis intelligente nok til selv at undersøge markedet, før de giver et bud. Og det er der da heldigvis også mange sælgere der gør inden de sætter prisen.

Mvh.

holm
                  Deltager
                    • Super Giant

De fleste er jo heldigvis intelligente nok til selv at undersøge
                    markedet, før de giver et bud. Og det er der da heldigvis også mange
                    sælgere der gør inden de sætter prisen.

Lige dér synes jeg faktisk Johannes har en pointe.
                    Folk må (i min verden) selv om hvad de forlanger for varen, er man seriøs interesseret kommer man vel altid med et bud alligevel…Wink ting løser sig..
                    Om man så skal være mere eller mindre udfarende i forhold til ens egen holdning er nok et temperaments-spørgsmål…

Holm2014-05-12 10:36:18

oksboel
                    Deltager
                      • Asteroid

Enig.

Husk på vi kun har det skrevne ord at forholde os til her og ikke mere.

Hvad for afsenderen måske er ment som en venlig hjælp, kan af modtageren sagtens opfattes helt anderledes.

Så hav altid det i tankerne inden man kaster sig ud i et større slag på ord og meninger.

Er ganske ny på dette forum, men har set indtil flere eksempler på, at et opslag kører af sporet.

med ønsket om en god dag.

Henrik

holm
                      Deltager
                        • Super Giant

Her rammer du Henrik, hovedet på sømmet, nemlig omkring det skrevne ord..
                        Man kan bruge nok så mange smiley’s o.l., men måden ting bli’r sagt på kan man bare ik (altid) fortolke igennem skrift – Derfor kører net-diskussioner ofte af sporet, uanset hvilke fora man er i..
                        Omvendt, set i lyset af hvilken info det giver at være i et forum, så lever jeg fint med det i baghovedet…

Peace
                        Lars

michaelr
                        Deltager
                          • Super Giant

Kære Torben

På baggrund af denne og den oprindelige tråd mener jeg, at der er et uomtvisteligt behov for at moderator griber ind. Formålet er at sikre en god, konstruktiv og behagelig tone for alle på Forum.

Hvis moderator skal kunne gribe ind, kræves nok et regelsæt for god opførsel og for moderators rolle, hvilket hermed er forsøgt opstillet til overvejelse, diskussion og gerne vedtagelse:

1. Indlæg skal skrives i en positiv og konstruktiv ånd og tone.

2. Indlæg skal holde sig inden for trådens emne, ellers oprettes en ny tråd med nyt emne.

3. Indlæg skal være relevante og faglige og må ikke have et indhold eller referere til personlige forhold eller hændelser, som af den ene part kan opfattes som krænkende.

4. Indlæg eller tilkendegivelser, der af den ene part kan opfattes som krænkende, må klares på tomandshånd på mail, telefon eller anden vis.

5. Eventuel kritik skal være konkret, konstruktiv, uden sarkasme og være løsningsorienteret. Indlæg må f.eks. således ikke lægge andre motiver, ord og synspunkter i munden, men svare konkret på eventuelt stillede spørgsmål.

6. Kritik af salgsannoncer og – priser må ikke indsendes på Forum, men henvises til e-mail mv direkte til sælger.

7. Ved overtrædelse af reglerne kan moderator give en henstilling, efter første henstilling en advarsel og efter første advarsel en udelukkelse fra Forum.

8. Medlemmer af Forum, som gentage gange har været i ordklammeri med andre medlemmer af Forum skal iagttage et skærpet hensyn til reglerne og er under skærpet tilsyn af administrator.

9. Moderators anvisninger, henvisninger, advarsler og tildeling af en udelukkelse skal efterfølges uden diskussion.

Vh

Michael

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Vil stærkt anbefale noget der minder om MikaelR’s foreslag som forumregler, dog med den tilføjelse der bliver spærret for muligheden for rettelser i/slette indsendte indlæg 15 minutter efter indlæget er afleveret. Dog undtaget i salg/køb, hvor det vil være formålstjeneligt at trådholder kan rette i første indlæg når køb/salg er gennemført.

Måske bør der også laves nogle etiske regler for forhandleres opførsel på forum ligeså.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej folkens

Tak for jeres indlæg og forslag. Da mit fastnet er

gået ned, vil jeg vente med at kommentere.

Jeg vil vende tilbage, når nettet er oppe og køre

igen – det er for besværligt at skrive på smartphonen

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej igen

Da jeg ser at der er indlæg i denne tråd skrevet direkte til mig personligt bliver jeg vel også nød til at svare.

Selvfølgelig har alle på Forummet ret til at afgive sine bud til sælger direkte her på Forummet, hvad har man ellers en salgs og købs tråd til, men der skal ikke trampes på sælger som jeg mener der er gjort i dette tilfælde.

Kunne jo være dejligt hvis bjo_jysk selv skrev hvordan han oplever sit første indlæg og sin første salgstråd her på dette Forum.

Nej jeg ved godt at afgivne bud til sælger på PMer ikke kommer mig og for den sags skyld andre ved, det er vel derfor man gør det over PMer, og vil da også ønske evt. køber og sælger tillykke med et godt salg og et fair køb.

Jeg syntes at køkkensnak og private forum på ingen måde kommer offentlige tilgængelige Fora ved, og fårstår ret beset ikke denne udtagelse i dette indlæg, det vil jo løbe løbsk hvis man skulle smide mudder i nakken på hinanden om hvad der er sagt og ikke sagt i private hjem og Fora.

Hvad inteligens angår syntes jeg i dette tilfælde at sælger er super inteligent, da han udbyder sine vare til en som jeg syntes er en fin pris, gid der er andre der følger hans eksempel.

mvh Finn

Ser lige at Michael R har foreslået nogle regler til Moderator, syntes det er 9 meget fine og nemme regler at kunne både huske og overholde, men jeg vil gerne tilføje til pungt 1

1. Indlæg skal skrives i en positiv og konstruktiv ånd og tone,

Mener der skal tilføjes ” Og ikke i nedladende vendinger ”

“”” Jeg formoder du har en intelligens på størrelse med en fladfisk “”””

Hvordan kan folk få sig selv til at skrive i sådanne nedladende vendinger, hvis man ikke kan formulere sig anderledes i en given situation, vil jeg da mene at man skal holde sig langt væk med at skrive noget, mener ikke sådan noget skal forekomme på Forummet. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12128

Man får jo egentlig lyst til at flytte helt over på 2-astro som jeg personligt mener har en meget bedre og modereret omgangstone, har aldrig set sådanne udtagelser på deres forum og heller ikke sådanne tråde som der er opstået her. Hvorfor ????

mvh Finn

Anonym
                                  • Super Nova

Hej – jeg kan i bund og grund også tilslutte mig det meste af Michaels forslag. Begrundelse er at det dermed kommer til at gælde for alle, og ikke kun dem, hvis navn iflg. nogen dukker op lidt oftere end andre! Man kan sommetider få det indtryk, at det er gadens parlament, som – på en lidt hadefuld facon – dømmer herinde! Og disse domme har jeg nu engang svært at acceptere, hvorimod jeg har stor tiltro til Torbens evner til at bedømme tingene. Hvis han derfor som den eneste nævner, hvis jeg er gået over stregen – så ved jeg, at der ikke ligger noget personligt bag.

Jeg beklager selvfølgelig overfor Finn, at jeg følte mig lidt nødsaget til at vise, at man bør have den samme mening uanset hvilken situation man er i. Intelligens tror jeg ikke følger prisens højde, men det er da muligt, at jeg er dum, når jeg af og til annoncerer ting til en pris som vitterligt resulterer i et salg! Jeg er aldrig blevet beskyldt for at sælge for dyrt, men jeg er til gengæld blevet beskyldt for, at jeg kun sælger så billigt for at gøre mig interessant. Se det er virkelig intelligens, som vil noget!

Hvilken type forum man ønsker at bruge, er selvfølgelig op til en selv. Vi har to forummer med hver sine gode sider. Nogen vil nok sige, at det ene måske er lidt kedeligere og lidt mere teknisk, det andet lidt mere farverigt og bredere.

Men hvis vi virkelig vil hjælpe sælger her, er der nok kun to muligheder – enten at der er en, som sætter handling bag ordene og køber til førnævnte fine pris, eller at vi nu giver lidt ro på, og af hensyn til sælgeren stopper diskussionen. Jeg tror alle har forstået budskabet, så flere svar vil ikke bringe noget nyt!

Mvh.

johannes2014-05-12 22:00:20

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 69 i alt)
                                • Emnet 'Moderering af forum' er lukket for nye svar.