Modded 1100D – skæv chip

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Modded 1100D – skæv chip

• Dette emne har 27 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af nightsky. This post has been viewed 1706 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Kanon godt arbejde.

Det bliver spændende at høre om resultatet.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Tak for det Henrik

Lige for at opdatere dokumentationen. Som det fremgår er chippen

ikke linet helt perfekt op.

Måske sidder der en derude, som kan regne den ud?

Torben Taustrup2017-03-06 12:42:00

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben

Denne fra mit bogmærke arkiv. Ved ikke om du kender den. Tror det er op ad bakke medmindre
          du får lavet lidt ekstra udstyr.
          https://canonrepair.wordpress.com/2012/12/30/how-to-adjust-the-position-of-the-sensor-in-a-dslr-camera/

Nightsky2017-03-05 20:59:53

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Lars

Tak for link – det skal lige rettes, ellers er det op ad

bakke

Mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Sådan

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

I orden Lars.

Jeg tænker, at der må være en mere enkel måde at måle, om chippen

sidder korrekt. Man kan fremstille et værktøj, som passer ned på

chippen – en klods med samme areal, og den kan i den anden ende så ende

med en cirkulær flade, som er i niveau med fladen af forflangen.

Man kan så foretage sin kontrol med søgeblade – de fås jo ned til 1/20

mm. i et standardsæt, og man kan sikkert også få dem tyndere.

For mig er den største udfordring at bruge formlen og regne ud, hvor

shims skal placeres, og hvor tykke de skal være.

mvh

Torben

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Meget spændende projekt.

En lille tanke: hvor lige eller skæv siddet kamerahuset i fokuseren i fht den optiske akse?

Betyder den smule I har målt chippen sidder skævt noget i det store hele?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Rudi

Det er jo rigtigt, at kameraet pga. sin vægt godt kan komme til at

hænge lidt. Det kan nok godt komme til at vride aksen, så chippen er

1/10 mm skæv.

Som udgangspunkt bør de enkelte dele dog være justeret.

mvh

Torben

Torben Taustrup2017-03-06 12:16:42

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

rudibr wrote: Meget spændende projekt.

En lille tanke: hvor lige eller skæv siddet kamerahuset i fokuseren i fht den optiske akse?

Betyder den smule I har målt chippen sidder skævt noget i det store hele?

Du har virkelig fat i noget Rudi, det kunne være interessant at vide hvor stor fejlen skal være før det kan ses på billedet.

Jeg er absolut ikke sikker, men jeg tvivler på at 0.2mm fejl betyder noget som helst.
                      Jeg mener chippen skimmes fast mod kamera-objektiv sokkelen.
                      Materialet mellem disse fastspændingspunkter og objektiv sokkelen er lavet at plastik, jeg vil tro at der alene pga. ændret gravitations akse (når hele opstillingen drejes rundt) vil forekomme større mekaniske ændringer, men også temperatur ændringer vil vride i setuppet.

NÅR det så er sagt, så skal man jo altid tilstræbe 100,0000% korrekt aliment, man skal bare gøre op med sig selv om det er tidsforbruget værd Wink

henrik.schneider2017-03-06 10:27:25

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Fokusdybden er meget lille, her fra Starizona.

Focal Ratio Depth of Focus (diffraction limited)
                        f/2 12 microns
                        f/3 26 microns
                        f/4 48 microns
                        f/5 72 microns
                        f/6 104 microns
                        f/7 141 microns
                        f/8 184 microns
                        f/9 233 microns
                        f/10 287 microns

Så for en f/5 ser 0,2mm ud til at være dårligt. Dette er også for centrum af FOV, ude ved kanten
                        af sensoren vil jeg tro at det kan blive meget værre da der også skal tages hensyn til evt.
                        krumning af feltet i optikken.

Desuden er det meget vigtigt at kigge på pixelstørrelsen, da det betyder rigtig meget.
                        Samme med seeing, men her er jeg ikke helt enig i at man blot kan holde sig inden for udtværingen
                        fra seeingen.

Prøv evt. at kigge her, under Depth Of Focus, Effects of Sensor Tilt, begge under advanced.
                        https://www.edmundoptics.com/resources/application-notes/imaging/depth-of-field-and-depth-of-focus/

Nightsky2017-03-06 13:33:50

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Men Lars, Hvad betyder dårlig? og hvad betyder fokus egentlig.
                          Hvis fokus er 0.2mm forkert hvor mange pixels bliver en “1 pixels” stjerne så større?

F.eks.
                          ved F/5 og kan nu har perfekt optik, så en stjerne fylder teoretisk 1pixel (jeg ved godt det ikke er muligt i praksis) hvor meget vil den så fylde ved en fokus fejl på 0.2mm?

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Henrik
                            Dårlig betyder her stor afvigelse ud fra formlen for fokusdybde, ikke andet.

Som du skriver vil jeg mene pixelstørrelse betyder noget, men i vores tilfælde vil jeg tro langt
                            de fleste oversampler en del, så ved astrofotografering er det vel kun Airy skivens størrelse
                            der betyder noget. Vi forsøger altid at få en perfekt Airy skive.

Seeing kan ødelægge dette, men min holding er at man ikke helt kan skjule optiske fejl i seeing.
                            Det vil efter min mening altid dukke op i en eller anden form.

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star
                            Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'Modded 1100D – skæv chip' er lukket for nye svar.