Mod af klods på latitude justering

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Mod af klods på latitude justering

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 82 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har længe haft lyst til denne modifikation, og da vi skulle en tur til det nordfynske idag, og dermed svigerfars værksted, så tog jeg lige ra hovedet med.

Det var heldigvis let nok at pille skiltene på siderne af uden af ødelægge dem. Jeg brugte en lille fin skruetrækket der lige kunne komme ned i kanterne.

Bemærk den gamle (hjemmelavede) latitude bolt i messing, den er godt bøjet.

Efter lidt opmålinger og regneri var det tid til at bore et par 5mm huller. Jeg pillede ra motoren og styrringen af først for at undgå at få spåner derind. Og lagde en klud oven på for at fange det værste.

Klodsen efter en ordentlig omgang med grov fil og en lidt finere til sidst.

Det sværeste var at lave hullerne i klodsen lige så skæve som dem jeg fik lavet i monteringen

Således endte det med at se ud, de to 5mm skruer skulle forsænkes og hjørnerne afrundes for at få plads.

Og når jeg nu var igang, så blev en 8mm gevindstand og et par bakalit greb forvandlet til to nye latitude justerings skruer, nederst til venstre her:

Det er en meget let modifikation og tog ikke mere end et par timer alt i alt.

Jeg mangler dog lige at fylde noget epoxy cement mellem den gamle tap og den nye justerings klods.

Noget bestemt der kan anbefales til dette?

Edit: kan dette mon bruges?

http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/karosserireparation/kemisk-metal-50-gr./n1227180036/pn1227204749/rudibr2015-02-01 19:23:29

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi.

Du er vist ikke den første der har været med utilfreds latitudeadjusteren på EQ5 og såmænd også EQ6. Pænt arbejde. Der er ikke noget så godt som hvis alle dele af ens opstilling spiller med. Det andet giver tidsspilde og ærgrelser- især når man står ude under en mørk himmel.

mvh Viggo.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ja, højst besynderlig konstruktion. Hvis jeg var designer hos Skywatcher havde jeg sat en kurvet tandstang og en snekke i stedet. rudibr2015-02-02 06:10:08

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Så fik jeg smurt en klat af ovennævnte epoxy i, det er godt nok noget fedtværk at arbejde med, og det hærder utroligt hurtigt, på under et minut!!! Så rent kosmetisk blev det ikke som jeg havde ønsket, men det er proppet godt ind i hullet og udfylder det hele, så funktionelt er det nok ok.

Så nu må der sgi da snart komme noget klart vejr?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

PS: og jeg målte lige at efter modifikationen er bredde grads intervallet 35º til 65º. Og det dækker rigelig mine behov, selv til hvis jeg skal sydpå

/Rudi B. Rasmussen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Mod af klods på latitude justering' er lukket for nye svar.