Mobilstrøm – 1 vs 2 batterier

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Mobilstrøm – 1 vs 2 batterier

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af paul. This post has been viewed 39 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Giver det mening at adskille strømkilder mellem kamera, montering og andet udstyr?

Til mit mobile setup bruger jeg et 45 Ah batteri, der trækker min EQ6 og lidt antidug til sekundæren.

Mit nuværende DSLR og laptop klarer det meste af en nat på intern strøm.

Når jeg går over til mono kamera, forestiller jeg mig at opgradere mit nuværende batteri, eller at købe et ekstra 75 Ah forbrugsbatteri, således at kameraet ikke kører på samme strømforsyning som monteringen.

Ideen er at sikre en jævn spænding og et støjfrit miljø til kameraet. Samtidig vil den ekstra kapacitet evt. give mulighed for at kunne oplade den bærbare, hvis der er behov for det.

Er der et reelt behov for at adskille strømkilder til udstyret?

Alternativt kunne man forbinde de 2 batterier, og på den måde opnå ekstra kapacitet, eller fokusere på et enkelt stort batteri.

paul
        • Nova

Ved ikke om det betyder noget rent støjmæssigt om strømkilden til kameraet er isoleret, selv er alt på nær min bærbare koblet til det samme batteri hvor jeg natten igennem vedligeholdelse lader med en lille ladestrøm på blybatteriet. (har generator hvor du har netstrøm i Avnø)

Der kan være en ide i at have store strømslugere som en bærbar koblet til sit eget batteri af den grund at man så ikke risikerer store spændings udsving samt at tømme batteriet til kamera, montering m.m. på en lang kold vinternat hvor man ikke har adgang til 220V. (i sin bærbare har man jo en buffer i det indbyggede batteri hvis blybatteriet skulle løbe tør)

En bærbar kan inkl. inverter godt sluge 200W når der lades, så et blybatteri kan hurtigt tømmes af en bærbar der lader hvis kapaciteten er 12v x 60Ah = 720Wh hvor man måske kun skal regne med at have 300Wh til rådighed en kold vinternat og hvis man vil undgå at dybdeaflade det (undtaget gel batterier der er bygget til at blive dybdeafladet.)

I Avnø er der jo strøm, så du kan vel trække et kabel og have en lille vedligeholdelses lader du kobler til dit gamle batteri, så skulle den kunne trække det hele mens laderen sikrer lidt mere stabil spænding.

Blot skal det nok være en lille vedligeholdelses lader (6A) så du ikke får for høj spænding på batteriet.

Well, ikke noget præcist svar på dit spørgsmål, men metoden herover med en lille vedligeholdelseslader virker for mig uden at jeg kan garantere den vil virke for andre eller at det er den bedste/en god metode.Paul2013-05-04 13:07:07

Kim Christensen
        Deltager
          • Giant

Hej Heine, jeg ville adskille kameraet og køre det på en separat strømkilde. Tjek lige den link her.

http://www.youtube.com/watch?list=UUFK1huCp-0Y3COTfkoV6cVQ&v=Bo5VbLPQHxE&feature=player_detailpage

paul
            • Nova

Det korrekte er måske (ved det ikke) at have separat strømforsyning til alt, synes blot ikke manden i den video virker særlig overbevisende i hans argumentation (derfor kan han godt have ret alligevel), virker lidt for meget som en amatør sælger der snakker for meget og siger for lidt hvilket dog ikke udelukker at noget har været helt galt i hans strømforsyning hvis han kan mærke strøm løbe udenpå hans kamera.

Derudover er der måske også forskel på om man har en strømforsyning der er tilsluttet nettet eller et isoleret 12V batteri hvor der ikke er 220V noget sted i strømforsyningen.

Jeg har en ide om at det er godt at have et stort stabiliserende 12V bilbatteri som sidste led i strømforsyningen om natten hvor duggen ofte falder tungt fremfor at have udstyret direkte tilsluttet en 220v til 12V strømforsyning…men det er så bare min helt personlige ide om hvordan det skal være

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Mobilstrøm – 1 vs 2 batterier' er lukket for nye svar.