› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Mitt utstyr !
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 230 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2009 kl. 17:22 #13565
Anonym- Nova
Hei alle sammen !
Det var en her som oppfordret til å vise vårt utstyr, så nå tenkte jeg å gjøre nettop det !
Før Januar i år hadde jeg ingen erfaring med atronomi og teleskoper og alt det som hører til !Men en pakke under treet fra min kone siste juleaften har fått meg til å bli helt hektet på stjerner og planeter og alt det der oppe !Jeg er nå eier av:Sky Watcher 150 HEQ5 Pro series. link til bilde : http://www.arnemartin.org/teleskop.htmlFikk nylig kjøpt et WO MEGREZ 80 II som jeg har hørt skal være bra på astrofotografering.Nylig kom der også i posten et NexImage ccd cam fra Lyra i Danmark og jeg har også et Phillips ToUcam Pro 740k umodifisert, med Mogg adapter.Fra før har jeg et PENTAX K 200D speilrefleks kamera med to objektiver.Her er link til litt bilder > http://kamera.arnemartin.org/#homeMin forhåpning er å en gang få til å ta et flott bilde av en nebula slik som jeg ser mange av dere allerede klarer ! Jeg har meldt meg inn i en lokal Astro forening her hvor jeg bor og det er snakk om å danne en Astrofoto gruppe der ! Jeg håper det blir noe av planene siden jeg trenger all den input jeg kan få !Takker for et flott forum ! MVH Arne Martin Kristiansen22. marts 2009 kl. 20:30 #13579
tommyfDeltager- Neutron star
Hej Arne
Det er et udemærket setup, når du får et astro kanera så skal det nok lykkedes at lave flotto nebula billeder.
23. marts 2009 kl. 01:06 #13606
Anonym- Nova
Hei Tommy !
Takker og bukker !Efter at jeg skrev innlegget gikk jeg en tur ut for å prøve mitt Pentax K 200D på minWO MEGREZ 80 IIJeg monterte det hele på mitt HEQ5 stativ og knipset i vei !Og plutselig så løsnet bare det hele, jeg hadde fått et nogenlunde godt fokus og ble så glad da jeg la det hele over på min pc og fikk se det i stortTa en titt og se selv, det ble riktig fint synes jeg selvMVH Arne Martin23. marts 2009 kl. 01:45 #13608
Det er jo lige det… Tillykke med starten, det skal nok blive godt med den start.
25. marts 2009 kl. 12:37 #13800
Anonym- Nova
Hei Tommy !
Jeg ser du nevner astrokamera, så da regner jeg med at for å kunne ta de helt flotte bilder bør jeg kanskje skaffe meg noget mer utstyr ?Jeg har som sagt et DSLR, et ToUcam Pro og et NexImage cam, men det her er kanskje bare til de nære ting som sol og måne ?Hva ville du anbefale til mitt oppsett som ikke blir altfor dyrt, men som gir en god kvalitet allikevel ?MVH Arne Martin25. marts 2009 kl. 18:31 #13840
Brug bare din DSLR i et stykke tid, det er fint nok til de fleste optagelser.
Senere kan du søge efter et brugt Orion Starshot eller Qcam…25. marts 2009 kl. 18:47 #13849
Anonym- Nova
Takk Tommy !
Da tar jeg ditt råd og lærer meg å bruke DSLR’en ordentlig før jeg tar skrittet videre !
Blir vel litt revet med her når jeg endelig fikk til et bilde !MVH Arne Martin25. marts 2009 kl. 19:02 #13852
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg ville også starte med DSLR også se hvad jeg faldt for derefter, man kan få rigtigt meget ud af et DLSR.
25. marts 2009 kl. 19:22 #13858
Anonym- Nova
Hei Michael !
Da går jeg for det så lenge og lar mitt Visakort få vile en god stund !En ting jeg lurer på bare, jeg ser noen skriver de har en “focal reduser” !Er det det samme som en “tele-extender” som jeg har ?Den har ingen linser, men man forlenger avstanden mellom kameraet og scopet.Hei igjen !25. marts 2009 kl. 20:33 #13865
mstauningDeltager- Black Hole
En fokal reduser er det modsatte af en tele extender.
En tele extender gør dit teleskop længere, og giver derved større forstørrelse og sammen med astrofotos længere exponerings tider.En fokal reduser gør dit teleskop kortere, og giver mindre forstørrelser og i astrofoto sammenhæng kortere exponerings tider.Normalt ved Deepsky bruger man så korte teleskoper som man kan slippe afsted med, sammen med så stor åbning som muligt. Og ved planeter så langt teleskop som mugligt igen med så stor åbning som muligt.Håber det giver mening. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mitt utstyr !' er lukket for nye svar.