› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Mit observatorium
- Dette emne har 30 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af thommy. This post has been viewed 488 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. april 2012 kl. 18:28 #82111
thommyDeltager- Giant
Hej,
Jeg fik bygget mig et rulletagsobservatorium sidste år. Det er et ombygget redskabsskur.Her lidt billeder:Her set indefra. Man kan se et af hjulene, som jeg iøvrigt har tænkt mig at udskifte med nylonhjul, da taget ikke kører let nok.Søjlen er pyramideformet (vistnok en ide fra Mejer). Teleskopet er en gammel Newton, som trænger voldsomt til at spejlene re-aluminiseres. Monteringen er en (lige så gammel) SP med en rædsom PE og kun forsynet med motor på RA aksen. Det er ikke muligt at tage fotos med eksponeringstider over 50-60 s før stjernerne bliver ovale eller ligefrem streger.Indtil videre har observatoriet virket helt fint – eneste problemer har været at taget ikke kører så let som jeg har forestillet mig, og at træværket har udvidet sig ganske meget under efterårets fugtige vejr (og nu er begyndt at trække sig sammen igen). Indvendigt har jeg dog ikke haft problemer med fugt./Thommy14. april 2012 kl. 19:14 #82115
mejerDeltager- Super Nova
Hov hov, det er eeeejjjjjeeerrr maaammmme ikke min ide med den pyramide. Hvis det var min ide, var der en del JJJJJJJAAAAAAAAAARRRRRRRRNNNNNNN omkring
Rigtig fed roll off du har fået kreeret der
14. april 2012 kl. 19:38 #82119
munkholmDeltager- Neutron star
Tillykke med obset, det bliver du med garanti rigtig glad for.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
14. april 2012 kl. 20:22 #82123
thommyDeltager- Giant
Mejer, nu skal jeg jo ikke give dig æren for noget du ikke har gjort dig for fortjent til, men her ER det faktisk dig der har inspireret mig! Engang i 2010 startede jeg en tråd om bygning af en søjle, og dengang svarede du:
“Der er også flere der mener at en pier skal være kegleformet, for at formindske følsomheden over for vindtryk, og jordvibrationer når man går rundt.
Selv om mit fundament vejer i nærheden af 7,5 tons og går ned i 1,5 meters dybde. Så flakker billedet stadig hvis jeg hopper på gulvet i kontrolrummet.Så jeg tror den bedste måde at lave en pier på, er at lave den kegleformet. Men endnu mere vigtigt, at styre det hele fra afstand, så man ikke skaber vibrationer med ens tilstedeværelse.”
Så ok – du foreslog ikke en pyramide men en kegle men det var nu det der inspirerede mig.
Jeg er rigtig glad for observatoriet – det hele er blevet meget nemmere nu. Nu mangler jeg bare en “lidt” større Newton på en rigtig stabil montering
/Thommy
14. april 2012 kl. 20:25 #82124
joergen.kDeltager- Nova
startede på samme måde med hjul på træ,men taget var alt for tungt. Så hjulene blev udskiftet med en t skinne og hjul med en slis i, nu kan jeg køre taget frem og tilbage med en hånd uden meget modstand.
En af fordelene ved et rulle obs er den hurtige afkøling af det indre i obset,man risikerer med en dome at der skabes en skorstensefekt.14. april 2012 kl. 20:44 #82127
astrojensenDeltager- Neutron star
man risikerer med en dome at der skabes en skorstensefekt.
Det kaldes for kuppelseeing og er et gammelkendt problem fra dengang man havde store refraktorer i store kupler. Da man kun observerede visuelt (ah, det var tider!), så var det jo en uomgængelig nødvendighed at observatøren også befandt sig i observatoriet. Et menneske producerer cirka 1 watt per kilo legemsvægt, og denne varme stiger op og ud gennem kuppelspalten og skaber lufturo. Ved visse observatorier havde man den regel, at der kun måtte befinde sig max to personer i observatoriet ved observation, altså observatøren og en assistent.
Thomas, Bornholm
14. april 2012 kl. 20:45 #82129
mejerDeltager- Super Nova
Hey jeg har sagt noget klogt engang
Når du nu siger det, er der et eller andet der ringer langt væk.
Så jeg er glad for at have kunnet hjælpe. Mener dog stadig, at den bedste måde er fjernbetjening, så man ikke selv skaber vibrationer ved opstillingen.15. april 2012 kl. 14:42 #82176
2masDeltager- Nova
Dejligt med lidt inspiration. Jeg er snart ved at få bearbejdet konen så meget, at mit obs er inde for rækkevidde.
Hvis du har flere billeder, taget under konstruktionen, vil jeg meget gerne se dem 🙂
15. april 2012 kl. 14:47 #82178
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Til lykke med dit observatorium, Thommy! Du bør måske male det, slik at fugt ikke trenger ind i træverket.
Mvh,
Bjørn15. april 2012 kl. 16:20 #82189
gertDeltager- Giant
tillykke med det, det ser rigtigt godt ud. I mit gamle obs havde jeg også hjul mod træ, men så købte jeg nogle billige flade metalskinner og skruede på og det var faktisk udmærket…/mvh. gert
15. april 2012 kl. 17:22 #82191
jespergDeltager- Super Nova
Til lykke med den hensigtsmæssige ombygning, nu er redskabsskuret blevet til instrumentskur
Metoden med en T-skinne og portrulle-hjul virker godt, jeg smører hjulakserne et par gange om året med en spray med højtryksfedt, det ret store tag kører let. Metalhjul var nødvendigt her for at klare trykket.
Jesper G.
15. april 2012 kl. 18:21 #82194
Hvor køpte du skinne og portrullehjul, Jesper?
Mvh,
Bjørn15. april 2012 kl. 19:30 #82202
jespergDeltager- Super Nova
Bjørn T. Jønsson wrote: Hvor køpte du skinne og portrullehjul, Jesper?
Portrullerne købte jeg igennem det lokale byggemarked,
T-skinnen og monteringsbeslagene til rullerne/hjulene lavede den lokale smed.
T-skinnen blev galvaniseret, hjulene med beslag har jeg selv malet med metal-maling på spray.
Jesper G.
15. april 2012 kl. 23:00 #82220
Ok, tak. Jeg skal kikke lidt rundt her i området for at se om jeg kan finde noget lignende.
Mvh,
Bjørn16. april 2012 kl. 11:12 #82229
thommyDeltager- Giant
Tak for kommentarerne til alle.
Bjørn: Det er faktisk malet. Det er først grundet og derefter malet med ikke-dækkende imprægnering, men det kan godt være, jeg skal gå over til hel-dækkende imprægnering.Jeg overvejede faktisk at skifte til en kombination af forholdsvist store nylonhjul og stålskinner, men måske skal jeg genoverveje og bruge porthjul og T-skinne som Jørgen og JesperG2mas: Jeg poster lidt flere billeder senere./Thommy -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mit observatorium' er lukket for nye svar.