› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Mit nye spektroskop er kommet
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 188 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. august 2016 kl. 21:04 #149585
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
fredag kom
GLS med en ALPY spektrograf + ALPY guidemodul til undertegnede. Fik først
pakket sagerne ud i aftes, og det ser ud til at være kvalivarer. Men udover at
befamle lækkerierne fik jeg kun læst på lektien i ALPY’s user guide den aften. I dag er
gået med at justere spektret modulet i forhold til chippen, til at fokusere spektroskop-modulet
v.h.a. dagslys og et lysstorør (fokuseringen er ikke så nem endda, idet det er
ret vanskeligt visuelt at bedømme hvor max fokus ligger), og til at se lidt på
et par spektre.Her lige et
par billeder:1: Camera+spektroskop
modul som det blev anvendt til fokusering og orientering af spektrum i forhold
til pixel-array.2: Rå-spektre
af dagslys (altyså solens spektrum + diverse atmosfære features. Bemærk hvor
tydelig “slant” træder frem, når spektret dækker hele spaltens
bredde. Slant er estimeret til ca. 2.7 o. Slant er vist en egenskab ved
spektroskop-designet, men hvordan opstår det? Eller har det noget at gøre med
spaltens orientering i forhold til linjernes grating-orienteringen?Det fremgår
af råspektrene, at focus ikke er helt i top, så det skal maksimeres
efterfølgende når det benyttede hardware opgraderes med guide modulet.3: En graf
af de viste spektrenes profiler efter korrektion for slant.Regnede desuden lidt
på opløsningen (R) og fik R = 150-250 (husker ikke lige ved hvilke bølgelængder). Lidt
skuffende, men måske ikke så uventet endda, det benyttede setup taget i
betragtning. Vi får se, når jeg får gang i det fulde setup anvendt på
astronomiske objekter.Mogens B 2016-08-13 21:05:20
Hilsen Mogens B.
13. august 2016 kl. 22:15 #149588
nightskyDeltager- Neutron star
Tak for opdateringen Mogens.
Slant dukker op i alle de spektrografer jeg har arbejdet med, noget kan justeres væk ved at
sørge for at pixels er præcis justeret i forhold til spektret, resten korriger man for i sin databehandling.Opløsningen skal du nok komme efter.
Ser frem til mere nyt
Nightsky 2016-08-13 22:18:43 14. august 2016 kl. 02:14 #149591
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Mogens,
Tillykke med dyret.
Det ser rigtig fint ud – håber vi får det at se til starparty.
dine spektre ser fine ud.
Det med opløsningen skal nok komme – det er svært at stille ordentligt skarpt på spektre.16. august 2016 kl. 17:35 #149697
mortenDeltager- Super Nova
tillykke mogens
16. august 2016 kl. 20:05 #149700
allan_dystrupDeltager- Nova
Ja, tillykke med ALPY’en, Mogens.
Er spændt på, hvad du kaster dig ud i af nye observationer!!
16. august 2016 kl. 20:11 #149701
Hejsa igen
til jer, og tak for jeres opmærksomhed. Jeg har endnu kun gentaget de
indledende øvelser, og forbedret fokus i en ny opstilling ved hjælp af de
ovenfor viste spektre. Desuden har jeg forsøgt at regne på diverse linjer- bare
for øvelsens skyld. Jeg har endnu ikke set på “rigtige” spektre af
astronomisk objekter. Grunden hertil er, at spektroskopets tilkobling af guide-kamera
er en C-mount; og jeg skal bruge mit Qcam guide-kamera, der jo som bekendt har
en T-mount. En adapter er bestilt hos Erik (ASTRO), og før den ankommer kan jeg
ikke guide og orientere mig i feltet.. Det er lidt
lissom at ha’ en swimming pool- men uden mulighed for at fylde den med vand.Jeg forsøger nu i aften (hvis vejret
tillader) at lave et par spektre uden guide og altså helt i blinde, fordi der
først sker noget på den aktuelle frame, når objektet ligger på spektroskopets
spalte!Med ST-402
kameraet ser det ud til at dispersionen bli’r i nærheden af 4.5 å/pixel (pix = 9
my), og at jeg kan få data fra ca. 3800-7100 å. Pixelstørrelsen og dispersionen
betyder desuden, at jeg får svært ved at nå R > 350-450 (ved Halfa)- men det
er så godt nok til jeg får et nyt kamera. Og det sker, så snart nogen er flinke
nok til at købe min sejlbåd, som nu er sat til salg.Mere nyt,
når der er mere seriøse ting at berette.Mogens B 2016-08-16 20:21:27
Hilsen Mogens B.
16. august 2016 kl. 21:22 #149705
mhansenDeltager- Nova
Hej Mogens.
Det ser rigtig spændende ud, da jeg også har overvejet at skulle have fat i en spektrograf. Man kan trods alt lave sjovere ting med spektra.
Min umiddelbare tanke er at slanten godt kan være bestemt af spaltens position ift. gratingen. hvis spalten er skæv vil spektret også fremstå skævt. Det er et gæt, for jeg har aldrig arbejde med en spektrograf med en skæv spalte.
Du kan evt. forsøge dig med at lave små justeringer med korte 1-2 sek eksponeringer på en kraftig halogenlampe eller lign. Jeg kan godt prøve at spørge de to udstyrseksperter vi har på Dark om de har nogle gode råd, hvis det skulle være?
17. august 2016 kl. 10:34 #149745
Hej Michael,
som jeg opfatter det: man må skelne mellem slant/smile og tilt, som er uafhængige af hinanden. Tilt betyder blot at det samlede spektrum er roteret i forhold til pixel array, mens slant er en fortegning af linjerne relateret til spektrografens design. Både slant og tilt kan korrigeres med diverse software. De ovenfor viste profiler er alle baseret på spektre korrigeret for slant/smile v.h.a. BASS projekt programmet. Råspektrene er blot vist for at illustrere slant, som jo træder tydeligt frem, når spektret strækker sig over spaltens fulde bredde!Mogens B 2016-08-17 10:35:54
Hilsen Mogens B.
17. august 2016 kl. 15:12 #149761
mhansenDeltager- Nova
Mogens B wrote:
Hej Michael,
som jeg opfatter det: man må skelne mellem slant/smile og tilt, som er uafhængige af hinanden. Tilt betyder blot at det samlede spektrum er roteret i forhold til pixel array, mens slant er en fortegning af linjerne relateret til spektrografens design. Både slant og tilt kan korrigeres med diverse software. De ovenfor viste profiler er alle baseret på spektre korrigeret for slant/smile v.h.a. BASS projekt programmet. Råspektrene er blot vist for at illustrere slant, som jo træder tydeligt frem, når spektret strækker sig over spaltens fulde bredde!Aaah, så det handler ikke om at spektret er skråtstillet, men om at det buer? For sådan som jeg forstår slant, så betyder det bare skråtstillet, ikke nødvendigvis kurvet.
I øvrigt, ud fra min erfaring med at reducere spektra, så kan jeg kun anbefale at tilkøbe kalibreringsmodulet, da kalibrering via de to forskellige lamper (nu kan jeg selvfølgelig ikke huske på stående fod hvad de hedder) er en leg.
Men det koster selvfølgelig en hel del mere.MHansen 2016-08-17 15:15:49 17. august 2016 kl. 17:41 #149771
MHansen wrote: Aaah, så det handler ikke om at spektret er skråtstillet, men om at det buer? For sådan som jeg forstår slant, så betyder det bare skråtstillet, ikke nødvendigvis kurvet…
Hej
Michael,nejnej, du
misforstår vist. I flg. min egen opfattelse (kan sagtens være forkert) betyder
slant/smile, at linjerne er skråtstillet i en lige linie (slant), eller i en buet linie(smile); Uanset spektret som helhed er med eller uden tilt (flugter præcist vandret med pixel array)??Andre som kan præcisere??
Mogens B 2016-08-17 18:01:02
Hilsen Mogens B.
17. august 2016 kl. 19:57 #149787
nightskyDeltager- Neutron star
Jeps
Tilt er hældningen for hele spredningen af spektret vinkel i forhold til Y aksen/CCDens række eller kolonne, f.eks er denne linje tiltet ______—————
Slant er skråstillingen af de enkelte linjer. F.eks. er disse linjer \ slantet men ikke tiltet.
Smile er den bue som linjer kan danne. ) ) ) ) )
Dette er vist ikke specielt notationer for amatører.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mit nye spektroskop er kommet' er lukket for nye svar.