› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Mit første guidede
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af mr. This post has been viewed 97 timesmox. This post has been viewed 97 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. september 2009 kl. 22:49 #22183
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Så fik jeg langt om længe guide til at køre. Her er mit første billede:M81, 5x3min lum. subs, stacket i CCDSoft og ellers ubehandlet.Hvordan får jeg justeret den udbrændte kerne??Jeg har tillige subs taget med mit BVI system m.h.b. på at lave fotometri, men de kan vel også benyttes til en ad.hoc. farvelægning?Bemærk: kameraet (St-402) er uden antiblooming.Mogens B 2009-09-19 22:50:40
Hilsen Mogens B.
20. september 2009 kl. 09:25 #22192
jespergDeltager- Super Nova
til lykke med din første vellykkede autoguiding Mogens,
det har jeg stadig til gode at prøve, men jeg arbejder på obs.Dét med den udbrændte kerne er vel bare overexponering, prøv med nogle kortere exponeringer, for at få kerneområdet detaljeret.
Jesper G.
20. september 2009 kl. 11:29 #22199
Så fik jeg leget med M81 i Astroart og klaret kernen (log.transformation + DDP m.m.). Billedet blev meget bedre, men desværre har jeg kun en demo version hvorfra jeg ikke kan uploade til forum. Kan i anbefale et godt freeware program, som kan det meste (kan ikke finde tråden med netressourcer)???
Hilsen Mogens B.
20. september 2009 kl. 18:50 #22212
Tak Jesper, jeg tror nu ikke det er overeksponeret. Har som sagt leget med det i Astroart, og fandt nu også et par optioner i CCDObs (bla. DDP). Så ser lum således ud:
Hilsen Mogens B.
20. september 2009 kl. 19:49 #22214
Nååå, så ser kernen jo meget bedre ud
Hvis jeg så skal komme med lidt konstruktivt, uden at være professor i CCD-optagelser, så bemærker jeg at den kraftige stjerne over kernen har en mørk halo, som sikkert skyldes efterbehandlingen.
Der er også et par sorte prikker, som måske er støv på chippen eller et sted i optikken.
Til venstre er en stjerne der bløder lidt.Når nu du kan få så fine detaljer i galaksen, så er det næsten synd ikke at optimere de små detaljer, hvis det er muligt.
Jesper G.
20. september 2009 kl. 20:15 #22215
Jesper, jeg forsøger mig frem- har netop lagt farver på og så ser det endnu bedre ud (selvom jeg ikke KAN få farver på stjernerne???). Desværre kan jeg nok ikke fjerne blooming eller halo med det software jeg har p.t. Der gives ingen mulighed for at skalere DDP behandingen; den følger en eller anden default værdi, som sandsynligvis er årsag til haloerne. Når jeg har leget lidt mere med farvelægning uploader jeg 🙂
Hilsen Mogens B.
20. september 2009 kl. 21:50 #22223
OK, så får jeg ikke mere ude af det forhåndenværende software: Lum: 5×3 min, RGB(BVI): 5×3 min.Men jeg synes den uploadede jpg version er meget flad og ‘grov’ i forhold til det oprindelige BMP format- og jeg kan stadig ikke rigtig få farver på de lysstærke stjerner??.
Hilsen Mogens B.
20. september 2009 kl. 22:31 #22232
Det er flot med farverne.
De manglende farver på stjerner kan vel være fordi de er udbrændte i exponeringen (set med almindelige fotograføjne) Med maximumværdier forsvinder detaljer om farve, det brænder ud i hvidt.
Det er vel af samme grund at stjernen til venstre bløder med den bloomingeffekt.Jeg vil igen understrege at jeg endnu ikke har erfaring med CCD-kameraer, men min intuition siger mig at der skal blandes nogle kortere exponeringer ind i billedet, for at få bedre detaljer i de lysstærke områder, som de kraftige stjerner er.
Måske tager jeg fejl, men så kan de erfarne CCD-fotografer måske komme med gode råd
Jesper G.
21. september 2009 kl. 09:01 #22250
Jesper, jeg tror du har ret. Må prøve lidt kortere eksponeringer. Problemet er jo så bare, at der ikke kommer meget med i de lyssvage område? Men tak for kommentarerne :-)..
Hilsen Mogens B.
21. september 2009 kl. 12:30 #22265
mr.mox- Nova
Måske kan man lave en kortere eksponering, og så kombinere dem i Photoshop eller PixInsight eller lignende. De korte skal så kun bruges som chrominans ???
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mit første guidede' er lukket for nye svar.