› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Mit første Astro-køb/udstyr =)
- Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 2372 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. september 2016 kl. 08:15 #151661
outlookDeltager- Super Nova
Tillykke med bæstet og man kan i den grad se, at selv en Az-Eq6 montering ikke syner af meget med sådan en krabat på toppen. Ret usædvanligt er det at starte ud med så stor en refraktor, men det er faktisk i den kaliber og størrelse, at objekterne man kigger på bliver rigtig interessante. Hvad enten det nu er dobbeltstjerner, planeterne eller DSO’er for den sags skyld.
Nu har vi i et godt stykke tid været velsignet med godt vejr så hvordan oplever du så teleskopet og har du haft noget at sammenligne med?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. september 2016 kl. 10:32 #151665
astrojensenDeltager- Neutron star
Meget imponerende setup! Jeg håber, det yder lige så godt, som det ser ud.
Thomas, Bornholm
28. september 2016 kl. 16:12 #151684
Anonym- Super Nova
Hej outlook
Selve teleskopet med finder-scope og diagonal er oppe på ca: 12kg og selve opsætningen er faktisk ikke så udfordrende, som man skulle tro. Man er godt hjulpet, med det på satte håndtag på refraktoren, især til at styre den tunge ende af teleskopet. Glad for det ikke er en triplet.
Jeg har ikke været ude endnu til First Light da jeg stadig venter på de 3 delite okulere og en powermate bestilt fra Orion Optics . De har faktisk lige oplyst mig at mine okulare vil først komme i slutningen af næste måned .
Så jeg har bestemt mig for at vente med “First Light ” til mine okulere kommer.
Og jo jeg skal nok prøve at beskrive efter bedste evner når jeg har haft teleskopet ude første gang.
Men jeg har jo ikke rigtigt noget at sammenlige med, men skal da alligevel prøve at ligge alle kræfter i en ordentlig saglig feedback til vores forum.
Lidt godt nyt er der dog. Har modtaget i dag, direkte fra Baader, min 2″ BBHS Diagonal med Zeiss Prism og med ClickLock Clamp, + en 1.25 ” clicklock clamp adapter.
Tro at jeg bliver glad for click lock systemet når jeg skal til at stå med mine stiv-frosne hænder og jonglere med okularene .
28. september 2016 kl. 16:15 #151685
Anonym- Super Nova
Tak Astrojensen. Ja jeg håber også at den visuel vil præsterer godt, hvis ikke så springer jeg ud af vinduet. I det tilfælde er det jo godt at jeg bor i et 1-plans hus
MVH.
Jan.H
28. september 2016 kl. 20:08 #151704
Anonym- Super Nova
Du går i hvert fald ikke ned på udstyret!
Første gang jeg kiggede i et teleskop blev jeg en anelse skuffet. Det kræver lidt øvelse at kigge ned i et okular og få maksimalt ud af det.
Og i den forbindelse; glem ikke noget ordentligt at sidde på – det kan ødelægge oplevelsen hvis man står for længe i en akavet stilling.
Jeg købte en Mey AF6-kl stol, som kan indstilles i højden, man kan dreje og vippe frem og tilbage uden at den skrider væk under en. Nok de bedste 900 kroner jeg har givet ud.
Mvh
Anders
28. september 2016 kl. 20:12 #151705
Jan, jeg har nogle okularer, du kan låne, indtil dine egne kommer om en måneds tid. Hvis du kommer til Avnø star party i weekenden kan du få dem der. De er ikke super high-end, men de kan da bruges og så kan du få lidt first light. Du kan bare sende dem retur igen med posten, når du får dine egne.
Du siger bare til.
Thomas, Bornholm
28. september 2016 kl. 20:24 #151708
mstauningDeltager- Black Hole
Jensen – Din postkasse er fuld
28. september 2016 kl. 21:08 #151710
Nu har jeg ryddet lidt op… Prøv igen.
Thomas, Bornholm
29. september 2016 kl. 15:48 #151763
Anonym- Super Nova
Hej Astrojensen
Jeg blev faktisk helt rørt, jeg synes det er en super fantastisk og en meget flot gestus fra din side Astrojensen…meget flot
Selvom jeg meget gerne ville komme til Avnø og lærer en masse om observations teknik, eller bare sige hej til alle de andre med den samme hobby, ja så kan jeg desværre ikke komme.
Årsagen er den samme som altid, ” arbejde -arbejde -arbejde…suuuk, der er så meget for tiden.
Astrojensen jeg venter bare til okularene kommer, men jeg håber at jeg kan tilbyde den samme gestus til dig en dag med noget andet udstyr måske.
Endnu engang tak….
MVH
Jan.H
29. september 2016 kl. 16:08 #151764
Anonym- Super Nova
Hej
Jeg har ikke rigtig gjort mig nogen særlige forestillinger Andres, andet end det jeg håber jeg kommer til at se bliver bedre end den håndholdte kikkert jeg har brugt de sidste år
Det er et godt råd/erfaring du kommer med , altså det med en god funktionel stol, der kan gøre ens oplevelse bedre ved refraktoren.
Har kigget lidt rundt på nettet om den stol du skrev om. Den ligner en god løsning.
Det varme tøj/støvler er på plads men jeg havde ikke lige tænkt over det med en stol …tak Anders
MVH
Jan.H
14. november 2016 kl. 13:15 #154051
Anonym- Super Nova
Hejsa
Så lykkes det endelig, fik mine okulere fra Orion Optics i dag. Det tog dem 6 uger at få leveret min order til min dør. Min oplevelse med Orion Optics har ikke skrænt mig helt væk for fremtidige køb, men der har været været “kommunikations ” problemer der ligger op til lidt eftertanke.
Nå men, nu venter min allerførste First Light på mig, som forhåbeligth bliver på enten fredag/lør/ eller søndag. Er bortrejst i nogen dage, pga. at jeg skal slæbes igennem et kedelig kursus/emne. Vil prøve at skrive en First Light indlæg, der nok ikke bliver på det højeste intellektuelle trin, da det her er min allerførste gang med ” alt “….Glæder mig….
MVH.
Jan.H =))
14. november 2016 kl. 16:19 #154057
allan_dystrupDeltager- Nova
Tillykke med “glasøjnene”, Jan!
Ser frem til høre om din “first light” oplevelse med dit lækre udstyr.
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mit første Astro-køb/udstyr =)' er lukket for nye svar.