Mit første Astro-køb/udstyr =)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mit første Astro-køb/udstyr =)

• Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 2371 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

erikgu
    Deltager
      • Nova

Gratulere med en flott montering og for din lille beretning. Det er alltid godt å høre når noen er fornøyd og lykkes. Lykke til med valg av teleskop.

Erik G

Erik G

Anonym
        • Super Nova

Tak Erik

Jeg kiggede lige på din hjemmeside. Meget flotte billeder og endnu mere imponerende udstyr. Jeg kunne især godt lide det billed hvor udstyret næsten var begravet i en lille lavine af sne.

Endnu engang tak og Clear Skies =))

Anonym
          • Super Nova

Hejsa

Jeg har i dag bestilt/sendt en order til APM efter en super positiv email korrespondance med Markus Ludes. Der selv på en søndag aften skriver tilbage på en email. Jeg synes virkelig at man kan mærke en 100% dedikation til det man gør. Nå men jeg bestillet en APM 152 ed, plus et APM – Finderscope 50 mm 90° erect image + 26mm Reticle eyepiece 55°. Men der går nok et par måneder før jeg vil få det.

Angående stjerne diagonal, er jeg meget i tvivl om det skal være en prisme eller spejl. Teleskopet er til planet og dobbelt stjerne observationer (+ solobersavation med en Daystar + ERF, men det bliver først til sommer).

Man kan så spørge, hvad med DSO objekter? Ja, de må vente lidt, for planen er at en gang med tiden at anskaffe mig en dobsonian. Lidt efter filosofien, det rigtige værktøj til opgaven. Bare min mening, altså. =)

Det har været en lang process angående hvilket teleskop jeg skulle vælge. Men jeg har nydt hele vejen derhen. Nu vil jeg bare nyde forventningens glæde.

Hilsen

Jan.H

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Til Sol, Måne og planetobservationer vil jeg ikke anbefale andet end et Baader T2 Zeiss prisme.

http://www.baader-planetarium.com/de/zubehoer/optisches-zubehoer/zenitprismen-und-spiegel/t-2–90%C2%B0-zenitprisma-mit-36mm-prisma-und-bbhs-r-beschichtung.html

Men hvis økonomien kun tillader én diagonal, så køb en af Baaders 2″ diagonaler. Hold dig væk fra amiciprismerne.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-09-17 12:33:24

Anonym
              • Super Nova

Hej Astrojensen

Tak for forslaget =) Hvad er forskellen mellem den du andviser og denne model : http://www.baader-planetarium.com/de/zubehoer/optisches-zubehoer/zenitprismen-und-spiegel/baader-2%22-bbhs-r-zenitspiegel-mit-2%22-clicklock-klemme.html

Synes at ” click-lock ” systemet ser meget tiltalene ud. Og nu hvor jeg har dig kan du så anbefale 3 okular størrelser der ville være et godt valg sammen med en barlow til en brændvidde på 1200mm.

Venlig hilsen

Jan

Anonym
                • Super Nova

åh og hvorfor er amiciprismerne et mindre godt valg

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Amiciprismer er ikke gode til planetobservationer, fordi “tagryggen” inde i prismet introducerer diffraktion. Og de skal være lavet med sygeligt høj præcision, hvis de skal fungere ordentligt. De KAN fungere godt, men kun Zeiss kunne lave dem godt nok, er min erfaring.

Okularerne vender jeg tilbage til.

Thomas, Bornholm

Anonym
                    • Super Nova

Hej Astrojensen

Du skriver ” fordi “tagryggen” inde i prismet introducerer diffraktion . Tagryggen som du skriver, vil det ses som et streng i okularet?

Anonym
                      • Super Nova

Hejsa

Så skete det Fik min Apo-ED 152 fra APM + Finderscope 50 mm 90° erect image + 26mm Reticle eyepiece 55°. i dag Har opstillet og balanceret det hele, det gik okay når man tænker det er aller første gang. Men jeg mangler stadig køb af diagonal og okulare før det hele er i hus.

Da teleskopet har en max. førstørrelse på 300 og en brændevidde på 1200mm havde jeg forestillet mig at jeg vil købe 3 okulare til at starte på, sådan ca 30mm – 18 mm -11 mm og en barlow på 2 til 2.5 gang. Er det skudt helt ved siden af??

Venlig hilsen Jan.H

ulrik
                        • Planet

Hej Jan!

Tillykke med kikkerten.Håber du for meget glæde af den!

MVH

Ulrik

Anonym
                          • Super Nova

Tusind Tak Ulrik

MVH

jan.H

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Lækkert setup. Spændende at høre mere om den APM’er

Anonym
                              • Super Nova

Tak Nightsky for de pæne ord Der kommer dog til at gå en lille uges tid endnu før jeg kan opleve min første ” First Light “, da jeg venter på at posten skal komme med okularer og en stjernediagonal. Men vi glæder os dvs. mig + min søn til vores allerførste oplevelse ved et teleskop.

MVH

Jan.H

Anonym
                                • Super Nova

Det ser godt ud, den opstilling. Tillykke med det.

Hvilke okularer og diagonal købte du?

Mvh,

Anders

Anonym
                                  • Super Nova

Hej Anders

Det blev til TeleVue Delite 18.2mm – 15mm – 11mm + en 1.25inch – Powermate 2.5x, bestilt gennem Orion Optics Uk.

Men jeg mangler en low-power okular som f.eks. en 30mm. Der har jeg forelsket mig i en Nagler med 82 Afov. Den ville så give mig ca 2.05 grader True field of view.

Men den må vente lidt da jeg også havde en stjerne diagonal der skulle i hus. Her blev det til en til Baaders 2″ BBHS Zenitprisma med ClickLock + en 1.25 clicklock adapter. Det blev denne prisme mest pga. den havde en clear aperture på 47.5 mm.

Nu er det beløb jeg havde ved at være brugt op. Så en del af de sidste spare-penge vil blive brugt til at købe et varmebånd så fugten kan holdes fra linsen.

Så målet for min næste opsparing må bliver en 30mm Nagler + et UHC filter måske fra Lumicon.

God weekend Anders

MVH

Jan.H

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Mit første Astro-køb/udstyr =)' er lukket for nye svar.