Mit første Astro-køb/udstyr =)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mit første Astro-køb/udstyr =)

• Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 2370 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej

Jeg har længe gået med tankerne om køb af mit første astro udstyr. Og indelig er det lykkes mig at spare op til en hvis sum penge som jeg kan tillade mig at benytte til kun dette, helt og aldeles. Jeg har i dag købt, (lagt en ordre ind), hos ” FLO ” på den montering jeg tro kan give mig den bedste oplevelse. Jeg har købt en; ” Skywatcher AZ EQ6-GT GEQ & Alt-Az Mount “. Der er så mange gode muligheder i den montering, så jeg valgte at sætte de fleste penge her. Jeg købte desuden en Skywatcher GPS Mouse og EQ6 Extension Tube. Alt sammen til en rimelig pris på 13680 dkr med levering. Selve teleskopet/okularene venter jeg lidt med endnu. Jeg er stadig i tvivl om hvilken teleskop-type jeg skal vælge. Og da der nu er nogle måneder endnu, før at den mørke tid kommer, så vil jeg lige bruge noget mere tid på at tænke mig om.

Men jeg har et spørgsmål med hensyn til strømforsyningen til min nye/kommende montering. Jeg har en lille have, og ikke mindre end ca. 10 meter væk har jeg adgang til et stik/strøm. Hvilken løsning kan jeg vælge her? Er der nogen der har nogen gode erfaringer og dele.. Jeg lover at når min montering ankommer, så uploader jeg et billed af mit nye køb. Jeg glæder mig så sindsygt meget, da det har været en drøm længe, og nu er der indelig et økonomisk råderum.

Venlig hilsen Jan =))

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Velkommen til og tillykke med den montering. Ja, den har mange muligheder “indbygget”. Jeg forstår din glæde og glæder mig til at se dit nye teleskop, når tiden kommer. Mht. strøm så vil jeg da udnytte det stik du har til rådighed.

En omformer fra de 220 AC til 12 DC kan fås og nok den mulighed jeg vil benytte mig af. Ingen grund til at købe en power station og skal man længere væk i bil, så fås en adapter her fra bilens cigaretstik til monteringen. Vil man fotografere er en power station med flere udtag nok en bedre ide.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
          • Super Nova

Hej

Tak for dit svar Outlook. Mener du at dette kunne evt. være en løsninng fra Teleskop-Express ? Link Mit spørgsmål kan måske virke meget banalt. Men da jeg nu ikke er helt sikker, tænkte jeg at jeg ville spørge, når der nu er så meget god erfaring at hente her på Astro forum for en astro-rookie. =))

Anonym
            • Super Nova

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ja, det er vist sådan en dims du kan bruge i dit tilfælde. Du kan så tilkøbe en cigaretstik adapter med det nødvendige stik til monteringen i enden. Jeg har selv en i 5 m længde. Du kan naturligvis også gøre brug af bananstikkene. Men, men hvorfor ikke bare gøre brug af en alm. 12V 2A strømadapter, der kan sidde i enden af en forlængerledning. Det er da en langt billigere løsning.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                • Super Nova

Hej

Tak for dit svar Outlook. Ja, det er måske lidt overkill. Men jeg tænkte nu hvor der er et økonomisk råderum, at jeg på den lange bane kunne spare nogen penge ved at købe noget der kan trække evt. mere udstyr på monteringen. (Selvom det har lange udsigter). Så idag har jeg lagt en ordre på den overnævnte strømadapter fra Teleskop-service + en 10 m forlængerledning med cigaretstik adapter med det nødvendige stik til monteringen i enden, som du anbefalede. Tusind tak for dine råd og tid. Når det hele kommer og er samlet så skal jeg nok uploade et billed. Jeg glæder mig utroligt meget da det har været oceaner af tid siden, at det har været muligt for mig at bruge penge på det man meget længe har gået og tænkt på.

God weekend- hilsen Jan =))

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Jan

En lille anbefaling: Selv om du har et budget, som lige nu virker rummeligt, så lad være med at skyde det af allerede nu på ting, som du måske får brug for. Køb det nødvendige. Når først du kommer i gang, vil det muligvis vise sig, at der er behov for nogle ting, du slet ikke havde tænkt over, og at de ting, du regnede med at bruge, bare ligger i skuffen. Tro mig, du skal nok få brugt pengene. Der er masser af halv- og heldyre tilbehørsting, du får lyst til at købe, når først du kommer i gang 😉

I øvrigt tillykke med monteringen. Det er sjældent, der er nogle til salg brugt. Det må vel sige noget om dem …

Anonym
                    • Super Nova

Hej Jakob, og tak for anbefalingen. Ja…det er meget nemt at falde i den fælde som du selv nævner, at man måske køber ting der på nuværende tidspunkt måske slet ikke er nødvendige. Jeg har som alle andre nye astro – rookies blevet forblændet af alt det udstyr der findes på det her område, og selv om mit start budget er okay, så kan jeg da godt se at det få hurtige ben at gå på. Jeg har da også besluttet at vente nogen måneder med at købe selve teleskopet, da jeg er meget i tvivl om det skal være en newton eller en refraktor. Det jeg ønsker at se er/observerer er, planeter-dobbelt stjerner og nogen af de klareste stjerne hobe. Mit dilemma er, at ved en newton få jeg rigtig meget optik for pengene. Men jeg har fra dag et kastet min kærlighed på en refraktor teleskoper. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan sgu ikke få den kikkert ud af hoved. Jeg elsker nok dens simple opbygning. (ligesom en newton). Det er derfor at jeg lige slår lidt koldt vand i blodet og venter et par måneder i håbet på at jeg bliver mere afklaret. Endnu engang, tak for dit feed-back Jacob det er værdisat.

Hilsen Jan =)

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Jan,

Hvis du kommer til S T A R P A R T Y så kan du helt sikkert få en masse inspiration, råd og gode snak om kikkerter. Og hvis det er klart vejr også prøve at se i nogle forskellige.

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                        • Super Nova

Hej..

Så kom de længe ventede pakker fra First Light Optics og Teleskop-Express, næsten på engang, kun adskilt af få timer. Hold da op, hvor er jeg glad. Endelig har jeg taget de første trin, og ja jeg ved at indlærings-kurven måske bliver lidt stejl, men det går nok. Det plejer det at gøre. Så nu er der kun at begynde at lege med monteringen, og blive lidt fortrolig med den, imens jeg tænker over hvilket teleskop jeg vil starte med. Der er jo nogen måneder endnu for den mørke tid starter (gudskelov da ).

ps. Hej Rudibr, desværre skal jeg arbejde de dage hvor Starparty holdes. Ellers en fantastik ide/mulighed.

Hilsen Jan

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Fantastisk! Og du har en extension tube på monteringen. Det siger mig, at du gerne vil have en refraktor på den. Og på dine ønsker om at se dobbelt stjerner, planeter og de klareste stjernehobe er lige, hvad en refraktor excellerer i. Selv om der lidt tid endnu til de mørke nætter, så kan jeg alligevel anbefale dem her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3041_TS-PHOTOLINE-115-mm-f-6-96-Triplet-APO-with-2-5–RP-focuser-1-11.html

Eller denne:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6679_TS-PHOTOLINE-130-mm-f-7-Triplet-APO—FPL53—2-5-inch-RPA-focuser.html

Eller med en større fokuser:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7717_TS-PHOTOLINE-130-mm-f-7-Triplet-APO—3-7-inch-RPA-focuser—FPL-53.html

Dem har jeg selv haft kig på, var det ikke fordi jeg har en rigtig fed 5″ refraktor i forvejen.

Hilsen Leif,

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Den sidste med 3″ fokuser vil jeg fraråde, altså hvis du får et godt tilbud på en udstillings model, for den har jeg stået og sjavlet på i Ts’s showroom på førstesalen

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                              • Super Nova

Hej,

Indtil 1. August er der 15% rabat på Televue, så hvis du er til visuelt ville jeg springe på 7, 11 og 18,2 mm Delite, samt deres TV 2125 Barlow. Jeg har dette sæt på nær 7’eren og det fungere rigtig godt sammen med både mine lange f/12 akromater samt min f/5 Dobson. Alternativt Pentax XW 5, 7 og 10mm hos FLO mens Pundet endnu er lavt.

Og jo, jeg forstår sagtens din (irrationelle?) kærlighed for refraktorer, jeg er der selv!

Men efter jeg endelig er havnet med halvdyre okularer sætter jeg endnu mere pris på min Dob!

Hilsen,

Anders

Anonym
                                • Super Nova

Hej

Det var nogen gode links du fandt der ” Outlook ” især den 130 mm med 3.7″ focuser og en vild payload på 7 kg max. Jeg kunne nemlig godt tænke mig, hvis vi nu drømmer lidt, at benytte en binoviewer. Her kommer nok den samlede payload til at spille ind, kunne jeg forestille mig.

@Rudibr, du er ikke alene. Jeg har kortslutte mange tastaturer, hvor der har været en hvis proportionalitet mellem dejlige teleskopper og mit mundvand. Pokkers osse at jeg ikke har en lille olie-kilde i min lille have =))

@Acnielsen..Hej…ja jeg har set og læst meget godt om det nye okular ” Delight ” fra Televue. Men jeg venter med at tænke på valg af okular indtil jeg ved hviket teleskop jeg kommer til at stå med. Dobson er et fantastisk visuelt instrument og ja, man for virkelig meget åbning for pengene. Jeg har hold mig lidt væk fra at tænke på teleskopper der har en åbning på mere ind 8 “. Det er fordi at jeg kan forestille mig at ved en større åbning kan varme turbulens fra byen og den turbulente atmosfære give et mere visuelt uroligt billed i okularen. Og da jeg nu bor midt i København med alt der nu følger, tænkte jeg at jeg heller måtte holde mig fra det ellers dejlige teleskop ” Dobson “.

Hilsen Jan =)

Anonym
                                  • Super Nova

Hejsa

Jeg tænkte jeg lille ville give et feedback på mine første oplevelser med min montering ” Skywatcher AZ-Eq6-GT “. Først af alt, så levede mine forventninger op til hvor fantastisk stille den her montering arbejder. Det er noget der har betydet rigtigt meget for mig i valget af montering da min have ligger sådan at den er omringet af 3 gode naboer, hvis alle haver støder op til min. Så det var befriende at erfare, at den arbejdede lige så stille som jeg havde turde håbe på. Ja jeg vil næsten sige at man skal ligge øret helt tæt ind til Skywatcheren , for at høre at den arbejder især ved lavere slew hastigheder.

Udpakning og opstilling gik nemt, og brugsanvisningen for en begynder som mig var forholdsmæssigt let at forstå. Dog måtte jeg lige gå til youtube for at finde en video der viste hvordan man monterende mellem-stykket.

Så kom det, der udfordrede mig allermest. Nemlig kalibreringen eller alignment af polarskopet. Jeg opstillede monteringen uden i have, og huskede at benytte et vaterpas så jeg var skikker på, at det nu også stod helt lige. Jeg vil lige indskyde at den vaterpas-bobbel der sidder i Skywatcheren skal man slet ikke regne med. Den er helt hen i skoven. Nå men jeg rettede polar-skopet mod en antenne der lå så laaaaagt væk som muligt. Og lige meget hvor meget jeg skrurede på de små ” Allen-skruer ” så bevægede reticlen sig overhovedet ikke. Det kan jeg godt lige sige jer, at der er svært frustrerende for en nybegynder. For at holde historien kort så viste det sig at reticlen i polar skopet var sat skævt ind eller havde flyttet sig under transport. Anyway…så skrurede jeg med forsigtighed, reticlen ud og satte den ind igen. Og nåede selvfølgelig at sætte en fedtet finger på optikken, suk typisk mig og mine ti tommelfingre. Men efter det, gik resten af kollimeringen af polar scopet meget lettere. Og til sidt nåde jeg til det punkt hvor jeg kunne roteret R.A. aksen rundt, uden at polar skopet mistede sit fokus. Hold da så lige op, hvor var det svært tilfredsstillende.

Så i går aftes opstillede jeg for første gang det hele ude i haven, men uden teleskop. Da jeg stædigvæk tænker over valget af type af teleskop. Nå men jeg ville jo se om jeg kunne finde Polaris, og sætte den i mit polar skop. Det gik faktisk helt okay må jeg sige. Og for nu at være helt sikker på at det var polaris jeg havde i skopet, ( var dog næsten sikker fordi det passede fint sammen Karlsvognen og med afstanden fra Merak til Polaris) så benyttede jeg mig af et trick jeg havde set, i en af de utallige youtube videoer jeg havde gennemtæsket på netter. Jeg satte en grøn laser pointer i polar skopet, og til min store glæde så pegede den direkte på Polaris. Hold da så op, det udløste et kæmpe smil + armene i vejret og et stille ” Yes I can “. Lige her til sidst vil jeg sige, at indstille monteringen i Alt-azimuth tilstand er fantastik ment. Det eneste du skal gøre er at fjerne 2 skruer, stort set. Jeg havde desuden købt en GPS-mus der skulle kobles til håndkontrollen, og som henter de fornødne data om din lokation – tid – dato, (men du skal dog fortælle den om du benytter sommertid eller ej). Lidt luksus, men er strengt taget slet ikke nødvendigt, men jeg havde bare muligheden for at købe den. Alt i alt er jeg rigtig glad for mit køb.Og er glad for at jeg fik læst det gode råd her fra forum, at det kunne betale sig i det lange løb at investere på en god montering fra starten af, hvis der var er mulighed for det.

Over and Out… fra Jan en Astro-Rookie =))

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Mit første Astro-køb/udstyr =)' er lukket for nye svar.