Mit færdige M51 projekt

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mit færdige M51 projekt

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 110 timesgade. This post has been viewed 110 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

morten.brix
    Deltager
      • Super Giant

Nu har jeg endelig haft tid til at lave mit M51 projekt færdig.

Jeg syntes selv at jeg har rigtigt mange detaljer med i galaksen.

Celestron C8 f/6.3 – SW 80MM ED SSDSMI II

Lum c8 = 213 min – subs 5 min

RGB 80mm ED = 30 min – subs 5 min

Lum 80ED = 57 min – subs 3 min

ole
        • Main Sequence

Hej Morten,

jep, der er rigtigt mange detaljer med – og jeg er sikker på, at der kan hives flere frem endnu, hvis du giver de mørkere dele (incl. baggrund) lidt mere lys og de lyse en smule mindre. Kontrasten er lidt for stor efter min mening.
        Generelt synes jeg også et det er et rigtigt vellykket billede og meget interessant synes jeg er din brug af to teleskoper Thumbs%20Up Det bliver det ikke mindre komplekst af – rigtig godt gået.

Mvh
        Ole

morten.brix
        Deltager
          • Super Giant

Tak Ole
          det har ikke været helt nemt, at få lagt de 2 teleskoper sammen. Problemet ere at med min C8 er det kun M51, der er med. Det giver nogle problemer med baggrunden. Derfor kan jeg ikke give braggrunden for meget lys.
          Kontrasten er hvad den er. Jeg vil se om jeg kan lave den lidt bedre. Men det er jo netop kontrast der giver mig detaljerne i de svage dele af galaksen. Dette vil jeg prøve at komme uden om med mit næste forsøg.
          Det er til dato mit bedste deepsky billede men jeg er sikker på at mit næste projekt ( M101 ) bliver bedreWacko

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Jeg synes dette var flott, Morten! Thumbs%20Up Det pussige fenomenet med “streken” i satellittgalaksen kommer fint frem her. Det eneste jeg ville ønske meg var at selve objektet var litt nærmere, d.v.s. mindre av bakggrunnen.

Mvh,
            Bjørn

hoest
            Deltager
              • Nova

Hej Morten
              Den M51 er lige i skabet MUMSClap

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Thumbs%20Up Du er sluppet rigtigt fra den kombi, men snur den lige rundt næste gang så FOV bliver ens N/S vis. Så slipper du for den sorte kant i nedre højre side.

morten.brix
                Deltager
                  • Super Giant

Tak alle sammen.

Ens FOV ja ja skal nok.

Der går nok et stykke tid. Mit næste projekt er jo M101 og det bliver kun taget med 80mm ed.

Min plan er ca. 5 timer Lum, 20 min i hver farve, samt 2-4 timer ha.

johnni.gade
                    • Giant

Sikke et flot billede! 🙂 Du har fanget de to galakser helt uovertruffent.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Mit færdige M51 projekt' er lukket for nye svar.