› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Mister balancen med nyt udstyr
Tagget: Balancesystem, smartphoneadapter
- Dette emne har 16 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1071 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. maj 2022 kl. 23:53 #328761
Claus AgerskovDeltager- Moon
Hej alle
For et år siden fik jeg et Celestron Explora Scope 70 AZ refraktorteleskop på en standard azimutmontering og et par lette okularer samt en ubrugelig 3x barlowlinse i fødseldagsgave.I år fik jeg et par okularer af bedre kvalitet og vægt samt en smartphoneadapter (Celestron NexYZ) i fødselsdagsgave.
Men med disse balancerer det ikke – slet ikke med smartphoneadapteren sammen med intellifonen.
Jeg har tænkt mig at tilføje en anordning tæt på åbningen i den anden ende af teleskopet, så jeg kan sætte modvægte på, der passer til forskelligt udstyr i den første ende.
Er det en god (midlertidig) løsning? Eller skal jeg ud i et ækvatorialt stativ med tilhørende fleksible modvægte? Eller måske noget helt tredje.
På forhånd tak.
De herligste hilsner
Claus3. maj 2022 kl. 08:24 #328762
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Claus
Din plan om at afbalancere ved at placere vægt foran er god, da det jo ikke er muligt, at forskyde teleskopet i længderetningen.
God balance er forudsætningen for at kunne tage gode fotos gennem teleskopet.En ækvatorialopstilling vil være det næste naturlige step.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
3. maj 2022 kl. 08:34 #328763
God balance er forudsætningen for at kunne tage gode fotos gennem teleskopet.
Ja, jeg fandt ud af, at det ryster lidt, selvom jeg spænder indstillingen fast for at tage et billede.
Tak for tilbagemeldingen.
De herligste hilsner
Claus25. maj 2022 kl. 20:14 #328830
Torben og andre
Køb af et ækvatorialt stativ har lange udsigter. I stedet er jeg fokuseret på, hvad jeg kan få ud af mit 70mm refraktorteleskop uden de store udgifter.
Jeg er indtil videre kommet til min anden udgave af et balanceringssystem, som jeg ganske uorginalt kalder Balancesystem v0.2.
Jeg har brugt et gammelt plastglas til panodiler som variabel modvægt, hvor jeg har skruet en øsken i låget og en rawplug, så den sidder ekstra fast.
Ved åbningen har jeg sat en lang, genbrugelig strip omkring, hvori der hænger en snaplås fra en nøglesnor. På den måde kan der pilleglasset let tages af og det samme gælder strippen. Selvom den oftest blot skubbes ned på den smallere ende af teleskoprøret.
Den variable vægt sker med søm. Og der kan finindstilles ved at forskyde strippen ved åbningen eller med mindre søm.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
10. juni 2022 kl. 17:45 #328840
Jeg skal have fundet en løsning, når der er brug for yderligere modvægt.
Da jeg for et par dage siden skulle tage mit første astrofoto med min mobiltelefon isat Celestron NexYZ-smartphoneadapter, måtte jeg tilføje et hovedtelefonsæt og en stor saks for at opnår balance.
Vedhæftninger:
12. juni 2022 kl. 21:34 #328843
Du bør undgå en kontravægt, som som kan flytte sig som et pendul.
Du kan altid skære en kontralodholder ud i træ.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. juni 2022 kl. 20:00 #328848
Jeg er godt klar over, at et dinglende pendul af en modvægt ikke er optimalt. Der skal ikke meget vind eller andet til, før observation bliver en rystende oplevelse.
Meningen er at finde nogle meget billige og nogenlunde fungerende løsninger, som kan bruges af begyndere, når de er i gang med at finde ud af om astronomi på hobbyplan, er noget for dem. Inden de investerer seriøst i det.
Hvordan skal jeg i øvrigt få påsat en skinne på tuben uden at bore i den?
Mvh. Claus
18. juni 2022 kl. 20:21 #328849
Du kan bruge spændebånd. Sæt fx gummitætningsliste på indersiden, så kan den ikke glide eller ridse.
Alternativt todelte træringe, som du spænder sammen med skruer.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. juni 2022 kl. 20:28 #328850
Tak for de gode råd. Jeg arbejder videre.
De herligste hilsner
Claus14. juli 2022 kl. 21:24 #328870
Hej Torsten samt andre
Jeg har fulgt dit forslag og vil udarbejde et system til lettere modvægte bestående af en 10mm stang på 390mm, som sættes fast på oversiden af teleskopet med to holdere, som sættes fast omkring tuben.
Senere vil jeg fremstille mindre modvægte på omkring 500g, som kan skrues fast på stangen.
Vedhæftninger:
14. juli 2022 kl. 21:28 #328874
Bedre billede af modvægteholderen:
Vedhæftninger:
14. juli 2022 kl. 21:53 #328877
Hej Claus
Det ser fornuftigt ud.
Er det en skrue der skal holde 10 mm stangen du har tegnet?Hvordan skal halvparterne holdes sammen?
PS! Skal emnerne 3-D-printes?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. juli 2022 kl. 22:31 #328878
Tak for spørgsmålene, Torsten
Idéen er at lime en møtrik fast lige over hullet til stangen, så en skrue kan skrues ned i fra oven af og fastgøre stangen, som netop får en mindre diameter på 8mm lige der, hvor stangen skal skrues fast, så stangen ikke kan glide ud af positionen. Skruen er ikke tegnet med.
Jeg overvejer et hængsel i den ene side og to små vinkelbeslag i den anden side, så de to sider klemmes sammen om tuben og skrues sammen gennem vinkelbeslagene. Men der er flere muligheder, når først de fire dele er fremstillet i træ. Jeg har også tre venner, der har fremstillet meget i træ, som jeg sparre med under udarbejdelsen. Den ene drejer højttalerkabinetter i træ – mest ask, bøg og eg.
Nej, det bliver fremstillet i træ (MDF). Jeg øger nok tykkelsen til 16mm eller 19mm. For 30 år siden byggede jeg mine egne højttalere i MDF, så jeg har lidt erfaring med det materiale.
Jeg skal ned til værkstedet, hvor vi alle fire mødes i morgen. Det bliver spændende.
Hvis det bliver en succes, vil jeg finde et CAD-program og udarbejde rigtige arbejdstegninger med de rette projektioner.
Tusind tak for hjælpen.
15. juli 2022 kl. 08:44 #328879
Ok, nu forstår jeg.
MDF-plade er fin til højttalerkabinetter.
Den består af små fibre og kan ikke tåle at blive bøjet, da den så knækker let.
Krydsfiner er mere egnet til det formål.PS! Jeg hedder Torben 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. juli 2022 kl. 10:08 #328880
Undskyld Torben
Jeg prøver at se, hvad der er af stumper at finde i værkstedet samt rådførere mig med de andre. Ellers må jeg ud at købe det.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.