Mission Control

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Mission Control

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af alan. This post has been viewed 29 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Howdy

Lige før jul døde min gamle monitor. Den var jeg ellers glad for, men den var syv år gammel, da jeg kom til at se på fakturaen. Samtidig havde jeg bemærket at der ikke var helt så meget lys i den, som da den var ny.

Derfor kiggede jeg lidt på, hvad man kunne købe til en billig penge, og endte med en 27″ BenQ 2765. Den har næsten samme opløsning som den gamle (2560×1440), men et klart bedre billede. Samtidig var den billig. Da jeg manglede et kabel, måtte jeg tilbage til butikken, og det lykkedes mig at købe en monitor mere til en god pris.

Normalt ville jeg sætte monitorerne op i bredformat ved siden af hinanden, men det giver en ekstremt bred desktop. Af samme grund skal man derfor dreje hovedet meget, og bliver hurtigt øm i nakken (man er jo ikke 49 længere…)

I stedet prøvede jeg noget andet:

Dét fungerer!

Nu har jeg en desktop på 2880×2560 pixels, og jeg slipper for at vride nakken. Den store desktop er fantastisk, når man har mange programmer åbne samtidig (Nebulosity, Maxim, PHD, Safari mail osv.). Det er også en fornøjelse at sidde i “rumskibet” og kigge ud af “forruden” på Universet.

Det kræver lidt tilvænning, fordi ens billedfelt er delt af den sorte bjælke i midten, men man vender sig relativt hurtigt til at organisere ens vinduer på andre måder.

Så langt så godt. Ud over at blære mig med det nye setup, er der en anden pointe:

En ufattelig stor del af det at være astro fotografer, består i at kigge på en skærm. Vi betaler gladeligt tusinder af kroner for en smule bedre optik, men glemmer lidt at det hele præsenteres på en skærm.

Jeg lever af at justere farver og kontrast på film og TV, og derfor har jeg kigget på utroligt mange skærme i tidens løb. Her er et par af de ting jeg efterhånden har lært:

En pixel er en pixel!

Den består af 3 felter, et rødt, et grønt og et blåt. Det er forholdet mellem de tre felter, som afgør en pixels farve.

Der findes relativt få producenter af LCD paneler, men mange producenter af monitorer. Dvs. at forskellige monitorer ofte benytter samme panel. Med andre ord, er det ikke altid man for så meget ud af betale mere.

Mht. paneler, findes der groft sagt to slags. TN og IPS. TN er billige og opdaterer billedet en anelse hurtigere. Til gengæld har de en meget lille betragtningsvinkel. IPS er en smule dyrere, men er overlegne når det kommer til billedbehandling. En skærm der ændrer farve når man ser den i en anden vinkel er typisk med et TN panel.

En monitor bør kalibreres. Derved opnår man at farverne man ser er rigtige. En probe koster næsten ingenting i dag og kalibrering er supernemt. En sidegevinst ved kalibrering er også, at farverne man ser, bliver nemmere at adskille.

Specielt de tidlige fladskærme havde det med at miste en del af lysstyrken hurtigt. Idag kører næsten alle med LED bagbelysning. Den holder ca. 10 gange længere. Har man en gammel skærm som er lidt mørk i det, er det på tide at skifte den ud.

Det som kaldes “Wide Gamut” er ofte penge ud af vinduet. En billig monitor idag, er oftest i stand til at vise større gamut (flere farver) end den standard man bruger på internettet (kaldet sRGB). Er du i tvivl om hvorvidt wide gamut er noget for dig, så prøv at se her:

Har du behov for at arbejde med mere mættede farver kan du overveje wide gamut, men ellers er det penge du bedre kan bruge på f.eks. en ekstra monitor.

Vh

Morten

alan
      Deltager
        • Super Giant

Det ser godt nok godt ud. Jeg bruger selv 2 skærme, men det setup som du har vist, må være vejen frem.

Jeg får af og til gamle lcd-skærme forærende. hvis ikke jeg bruger dem til andet, så skiller jeg dem af. Der er nemlig en stor acrylplade som ligeså godt kan genbruges. Resten ryger direkte til elektronik skrot.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Mission Control' er lukket for nye svar.