Minima af XY leo den 1/3 2013

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Minima af XY leo den 1/3 2013

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af kila. This post has been viewed 225 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Mens de to udvendige opstillinger hver arbejdede med to andre stjerner (EX Leo og NVS3001) prøvede jeg om jeg kunne fange et primært minima af XY Leo om aftenen den 1/3 2013. Minima var forudsagt til 20.38 UT.

Jeg prøvede med 16″eren med Johnson R filter (mest for at dæmpe lyset) og 30 sekunders eksponeringer, og det gav denne lyskurve:

Det synlige minima ligger omkring optagelse 70 +- en eller to optagelse. Husk der er kun 30 sekunder mellem punkterne, så det er ganske præcist.

Optagelse 70 har et tidsstempel på 20.52.30 UT, så minima ligger ca 14 minutter senere end forudsagt. Interessant!

mvh
      Jens

kila
      Deltager
        • Super Giant

Hej,

Nu har jeg fået fremstillet en lyskurve for XY Leo for aftenen den 1. marts.

Støjen (standard afvigelse) i den differentielle fotometri mellem kontrolstjernerne 2-3 og 2-4 er 7 mmag og for 2-5 8 mmag. Magnitudeskalaen er farvet blå fordi den gælder kun for var-kontrol2. De tre andre er forskudt med et tilfældigt offset så alle linjer kan ses tydeligt adskilt.

Minimum indtræffer -0,1253d før midnat UT, svarende til kl. 21:00 UT. Forudsigelsen sagde kl. 20:38 UT så det indtraf ca. 22 min senere. Min tidsopløsning er ikke så god som Jens.

Har også data fra lørdag aften med en tidsopløsning på 76s, det varer nogle dage før det er analyseret.

mvh Kim

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Gedigent arbejde!Thumbs%20Up

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

kila
          Deltager
            • Super Giant

Tak skal du ha’, Leif.

kila
            Deltager
              • Super Giant

Har lavet en ny lyskurve for XY Leo med ny epoke angivet i BJD-TDB. Har også omdøbt sammenligningsstjernerne til bogstaver i stedet for tal, og har indtegnet på AAVSO’s søgekort for XY Leo de sammenligningsstjerner jeg har brugt:

Søgekort:

Mvh Kim

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Minima af XY leo den 1/3 2013' er lukket for nye svar.