Minima af NT Boo den 31/3

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Minima af NT Boo den 31/3

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 268 timesjacobsen. This post has been viewed 268 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa allesammen.

Efter lidt bøvl med formatet, er det lykkedes mig at indføje en observation i BRNO databasen.

http://var2.astro.cz/EN/brno/protokoly.php?f=preview&id=1364826847

mvh
      Jens

kila
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jens

Tillykke med publikationen 🙂

Jeg har også oprettet en profil nu. Kan ikke finde en vejledning i hvordan data skal formateres, hvordan gjorde du?

Mvh Kim

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Jens

Tillykke – kan så se at de har åbnet op for andre end tjekker – super!

Kan se at din publikation sandsynligvis vil bidrage til bestemmelse af minima tidspunkt for NT Boo der kommer i Open European Journal on Variable stars der arkiveres i Smithsonian/Nasa ADS der i sidste ende refereres af Simbad.

i OC gateway er der foreløbigt kun een måling – på et eller andet tidspunkt kommer din også derover. Cool!

Kan du ikke prøve at lave en lille manual af hvad der skulle til for at de accepterede dine data.

amelsen
            • Giant

FrankLarsen wrote: Kan se at din publikation sandsynligvis vil bidrage til bestemmelse af minima tidspunkt for NT Boo der kommer  i Open European Journal on Variable stars der arkiveres i Smithsonian/Nasa ADS der i sidste ende refereres af Simbad.i

… Der faldt jeg af vognen =)

Men Tillykke til Jens =)

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

hehe Allan Confused,

Ja den var nok indforstået.

OEJV er journal der udkommer med jævne mellemrum med artikler og lister over minimatidspunkter.
              Den arkiveres bla. i en meget stor amerikansk astronomi database (ADS) der indeholder artikler.

Simbad er et internet værktøj der anvendes af mere eller mindre alle profesionelle astronomer og astrofysikere til at søge information om bestemte objekter eller typer af objekter.
              Simbad har den specielle egenskab at trækker man informationen om foreksempel stjernen NT Boo frem (navnet er dets navn i databasen over variable stjerner) – så får man samtidig krydshenvisninger til alle de andre navne stjernen kendes under i diverse databaser samt henvisninger til artikler og andre databaser hvori den omtales. Blandt krydshenvises der til artikler i ADS systemet.
              Det betyder at Jens’s data i princippet kan blive direkte (eller indirekte, da det nok ikke er den enkelte observation der offentligtgøres) grundlag for profesionelt arbejde (ikke sagt at jens ikke er prof. — det er han ;o) )

Så at få sine data ind i et system hvor de BLIVER anvendt er super tilfredstillende for os i sektionen.

FrankLarsen2013-04-02 15:25:50

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa.

Ja, det tog lidt eksperimenteren at få lavet en fil som blev accepteret.

Grundlæggende er steppene ligetil, og vældig godt forklaret. Kun filformatet er lidt tricky.
                Jeg fandt ud af, at til exoplanet upload, blev der bedt om en tabulator-separeret fil.

Til formørkelsesvariable skal filen kun indeholde to kolonner, JD i kolonne 1, vel at mærke med fuld JD dato, ikke trunkeret hvor det første 24 er smidt væk. Mellem kolonnerne en tab, og i kolonne 2 skal der stå magnituden. Jeg kunne se at mange andre har sendt V-C1 mag, så den skrev jeg i kolonne 2. Filen blev indvalgt i upload feltet, og straks kunne lyskurven ses.

Her en link til den uploadede fil

http://www.egeskovobs.dk/diverse/nt-boo-130331-4.txt

Søgekortet er et screenshot fra AIP, med angivelse af V, C1 og C2. Resten gik af sig selv..

mvh
                Jens

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Minima af NT Boo den 31/3' er lukket for nye svar.