Minibærbarene, kunne sikkert være god til astro

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Minibærbarene, kunne sikkert være god til astro

• Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af andreas. This post has been viewed 686 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Rigo

MSI som er omtalt i artiklen du linker til er jo ikke ligefrem kendt for at holde.

men den lidt større skærm er jo sikkert god.

Anyway: Torben Højholdt har testet sin ASUS Aspire-ONE som også er en 1,6GHz m/1GB og 120GB RAM.

Den er perfekt til autoguide og OK til en CCD.

Men den kan ikke klare begge.

Batteriet er tilgengæld en god ting: High Capacity batteriet klarer iflg Acer 8-9 timer.

Selv ved fuld load (installation af 45 programmer) kørte den 6timer, så det holder.

1 batteri = 1 nat :O)

mikkellund
          • Giant

Hej Henrik

Du mener nok ACER ikke ASUS. Vi har købt netop sådan en og jeg tror ikke den er super egnet. Skærmen er meget lille og ikke særligt god. CPUen også lidt speciel, det er som om den er meget langsom til nogle ting og gangske fornuftig til andre.

Mikkel

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Alt om Data har lige lavet en test af de der minibærbare. Her kunne Asus 1000H være en mulighed. Rimelig ydelse og en 10″ skærm og testvinder for omkring 3.400,- med en hæderlig batteritid, hvis 2 hårde timer er nok. Acer anbefales også som et godt køb, kan ikke lige huske modellen, men med et 6 cellet batteri i stedet. Så kører den også.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

holm
            Deltager
              • Super Giant

Mener også at ASUS H1000 burde være en af de bedre, selvom et 6 cellet batteri vil være fedt.
              Men at den ikke skulle være ok til astro pga. skærmen…c`mon – så køb en 15.4″..

En mini-bærbar er netop fed pga. størrelsen – man skal bare huske at få med en Atom processor og så vil jeg personligt vælge en “alm” HD

Jeg skal klart ha´en lige om lidt som skal bruges til at styre min EOS450 samt noget autoguide – nå ja, det skal så også lige købes..Disapprove

Holm2008-12-12 11:42:13

ksondergard
              Deltager
                • Giant

Gear online har også lavet en test:

Men jeg overvejer en Asus Eee Box istedet, den kan monteres ved teleskopet og fjernestyres via RDP eller lign.

Se mere her

og

Mvh

Kent

KSondergard2008-12-12 12:16:29

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Helt enig Kent, sådan en Eee Box ser fin ud !

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

En mere potent mulighed er en

Shuttle K45 SFF til 862kr hos getmore.dk Det er en fin lille boks.

Den kan udstyres med Intel Core2 Duo E7300 2,66GHz processor (919kr) og kan udstyres med 2Gb DDR2-667MHz ram (210kr)

dog er det samle selv og man ender på godt 3000kr med CPU, RAM,HD og XP hos getmore.dk

Jeg har iøvrigt købt en Aspire1 til min kone – den er ret god…batteriet lever bare ikke 8-9 timer.

Min Svoger købte også en til sig selv og en af hans venner. Begge to er gået i stykker efter kun 1 måned…

holm
                    Deltager
                      • Super Giant

Sådan kan man nok altid finde dårlige historier – der er til gengæld solgt RIGTIG mange ( ikke at det undskylder det..Ermm)

Eee Box og Shuttle er ydelsesmæssigt fede, men så skal man lige ha’ mus, tastatur og skærm
                      og her synes jeg jo netop at de små mini bærbare er god value for money….Smile

henrik
                      Deltager
                        • Nova

I samme boldgade kan man vælge en Soekris box:

http://www.soekris.com

5-500MHz, op til 1GB og et flashdrev

4 ethernet, 2xseriel og 2xUSB2 porte

De er ekstremt robuste, men har selvfølgeligt ikke så meget power

(Beregnet som netværkselementer; FW, routere ol.)

koster ~2000

andreas
                          • Super Giant

Der er mange spændende industri PC’ere derude, og jeg har haft glæde af at arbejde med nogle stykker. Desværre ydelsen aldrig været rigtigt i top, og man har selv skullet finde et egnet kabinet. Og tit også en ½ ATX forsyning.

Men med en lille Eee box, kan jeg forestille mig at det er overskueligt at lave noget fin styrring, og så er den jo lige til at montere på kikkerten. For derefter at styre det hele over WiFi. Geoden (CPU’en) som er i soekris som henrik refererer til er også en god processor, ikke meget power til “medie” ting men kan køre både windows (NT/XP) og linux (har prøvet).

andreas
                            • Super Giant

En anden dims der kunne være sjov at prøve er en internettablet PC som f.eks. http://europe.nokia.com/A4568593 Jeg har bluetooth på mit mount, og så kunne sådan en tablet PC blive en sjov håndkontrol 😉

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Minibærbarene, kunne sikkert være god til astro' er lukket for nye svar.