Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder

• Dette emne har 56 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af pur. This post has been viewed 1312 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 57 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

jeg kan kun henvise til en anden tråd, der forhåbentligt slutter lykkeligere

tråd

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Nu skal man være sød juleaften, og det er da utilstedeligt at overdænge et hæderkronet firma med eder af værste skuffe

Jeg har svært ved at finde “eder af værste skuffe” i det oprindelige indlæg

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Fandt dem: “pisse ærgerlig” det er godt nok “slemt”

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

En sag har altid to sider. Husk på at Astro sikkert har fået samme underlige besked fra Bresser angående GOTO funktionen. Trækken i langdrag mm.

Den skal nok komme. Og når det kører, så har man en opstilling som er svær at slå, hvis den lever op til ryet fra LXD75. Jeg er ihvertfald glad for min, den har en langt bedre gang end en EQ6.

mvh
            Jens

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Dennis torsten wrote: Denne tråd er et rigtig godt eksempel på hvad jeg mener med de sociale mediers bagside. Nu tegner der sig et klart billede, efterhånden. Alle der ikke har handlet med ASTRO holder med Brian, og alle der har, beskriver hvor god service de altid har fået.

Jeg kan tale for mig selv, og sige at jeg i rigtig mange år ALTID har fået en helt urimelig GOD service fra ASTRO !!!

Angående Brians indlæg, hvor hjerteskærende det end må lyde, -så må man huske at han udelukkende beskriver hans eget synspunkt, og det er så op til os at læse mellem linierne, for at finde ud af, hvad der virkelig er foregået.

For det første, kan jeg læse i hans indlæg, at han er et vrøvlehovede ! Hvor meget har han vrøvlet til ASTRO i de sidste par år, så de sikkert hverken kan finde hoved eller hale i hans henvendelser.

For det andet er det en tilsvining af et hæderkronet firma ! Jeg syntes faktisk der skulle være regler for sådan noget. Det kan da ikke være rigtigt at enhver Jørgen Udkantsdanmark blot kan skrive på et medie, og svine som det passer ham.

Hvis jeg var Brian ville jeg ringe til en “ven”, besøge/melde mig ind i en forening, og ellers sætte mig ned, og bruge en rum tid på at sætte mig ind i det grundlæggende.

Jeg havde egentlig bestemt mig for at holde mig fra at skrive yderligere i denne tråd. Men jeg synes, den eneste, der bliver svinet til her, er Brian! Jeg har mødt ham IRL, og han er en stille og rolig yngre mand, der er yderst venlig og hjælpsom. Jeg finder ham heller ikke vrøvlet overhovedet…

Jeg har også handlet med Astro et par gange, uden problemer i øvrigt. Det var så også henvendelser om helt konkrete (mindre) ting, som blev købt og sendt uden dikkedarer og uden efterfølgende problemer, der skulle håndteres.

Det danske astro-marked er relativt småt, og mange af de aktive kender jo hinanden og får også et kendskab til deres udstyrs-pushere. Der er nok slet ikke noget unormalt i, eller noget galt med, at en personlig relation til sælgeren resulterer i god service, specielt når man vender tilbage som kunde igen og igen over mange år. Det hjælper bare ikke den ukendte nybegynder, der kommer ind fra gaden og oplever noget andet. Her bør forretningen huske, at der skal mange gode oplevelser til at opveje en dårlig. Måske har de mistet en god kunde i fremtiden, fordi de ikke ville håndtere denne sag.

Jens: Det lyder sandsynligt, at de også er blevet holdt hen af leverandøren. Men der kommer et punkt, hvor de så må tage ansvaret og holde kunden skadesløs. Et tab engang imellem er prisen for at drive forretning og tjene penge på langt sigt.

Michael: Mht ejendomsmægler-analogien var pointen jo netop, at hvis man køber et hus, rådfører man sig normalt også med en advokat, netop fordi han er den eneste i det spil, der ikke har nogen interesser i sagen, og dermed kan betragtes som uvildig rådgiver. Så er der måske nogen, der vil sige at der er forskel på at købe et hus og et teleskop. Ja, det er nemmere at købe hus 😉

Jakob Andersen2015-12-24 14:38:57

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Det er altså ingen undskyldning at Bresser ikke kan lave deres interface færdig. Varen er købt hos en forhandler og det er forhandleren alene der har ansvaret overfor forbrugeren og forhandleren der skal udbedre mangler og fejl og i sidste ende tage produktet retur. At henvise til grossisten eller producenten omkring mangler og fejl er en ringe undskyldning som mange forretninger ofte bruger for at minimere deres besvær. Det er også et krav at der findes en betjeningsmanual til produktet, findes det ikke er varen at betragte som mangelfuld og kan returneres uden yderlig bøvl.

Hvis det er som beskrevet er et vel bare at rette en henvendelse til Forbrugerrådet.

God jul, med håb at alt løser sig.

jan.jakobsen
                  • Planet

Korekt Lars. Som jeg læser tråden har de ikke leveret varen, som kunden har bedt om. Det kan aldrig blive kundens skyld, ja han er ny inden for atronomien, men har gjort et krav gældende. Monteringe skal kunne styres af en pc, det kan den ikke. så er den sag ligesom ikke længere.

Som nybegynder har jeg nu fået betænkligheder ved at handle med dem. Kan jeg stole på dem ang. råd og vejledning? Nej åbenbart ikke, at andre mere erfarne synes det er ok med dem er fint nok. Kan vi andre så bare ikke bruge til noget? Ikke jeg.

jakob.andersen
                  Deltager
                    • Super Giant

Jan Jakobsen wrote:
                    Som nybegynder har jeg nu fået betænkligheder ved at handle med dem. Kan jeg stole på dem ang. råd og vejledning? Nej åbenbart ikke, at andre mere erfarne synes det er ok med dem er fint nok. Kan vi andre så bare ikke bruge til noget? Ikke jeg.

Det synes jeg nu ikke du skal have. Du skal få hjælp af kyndige bekendte eller gennem en af foreningerne. Der er ingen garanti for, at Brians historie havde været anderledes, hvis han havde handlet et andet sted. Køb hos dem, der kan tilbyde det rigtige udstyr til den rigtige pris.

jan.jakobsen
                      • Planet

Nej Jakob der gives ingen garantier. Ja det kunne med stor sandsynlighed, måske støre, ske ved et køb på et udenlandsk internet site. Grundet sprog barrier.

Handlen fandt så afsted i DK og krav til købet skete på dansk, vilket burde være betrykkende for en nybegynder at der bliver talt og skrevet dansk. At det så ikke bliver leveret af firmaet er en anden sag. Og der er vi nu, synes ikke som jeg læser tråden at firmaet har handlet som det burde. Men ok jeg er nybegynder og har ikke den store erfaring i at handle astro udstyr.

joergen.k
                      Deltager
                        • Nova

Hvis Brian ikke kan komme igennem til astro er det jo et godt forum at,komme med sine spørgsmål.

Og jeg kan ikke lige se hvorfor du skal blande mit navn ind i Udkantsdanmark Dennis.

Brian du skal helt klart bringe denne handel for forbrugerklagenævnet, , da der er væsentlige mangler der ikke er udført ,så det kan bruges som der skrives i teksten.

jørgen k2015-12-26 02:28:31

dennis.torsten
                          • Main Sequence

jørgen k wrote:

Og jeg kan ikke lige se hvorfor du skal blande mit navn ind i Udkantsdanmark Dennis.

Sorry Jørgen, det var ikke personligt ment. Jeg forsøgte blot at lave en generalisering, og Jørgen er jo et udmærket almindeligt navn

At bringe sagen for forbrugerrådet kan jo gå begge veje, og hvis afgørelsen går Brian imod, står han jo mildest talt dårligt.

Jeg syntes da at han skal tage imod ASTRO’s tilbud om at de sammen gennemgår opstillingen, og får den til at fungere.

Iøvrigt, hvis i kigger længere oppe i tråden, så kan i læse at Brian nu er i kyndige hænder, så mon ikke denne historie får en lykkelig afslutning, alligevel

Og stof til eftertanke : Lad være med at hænge andre ud, det har aldrig løst problemer !

natteravn
                          Deltager
                            • Main Sequence

Hej Brian “bab160” Jeg forstår udmærket din frustration.

Min egen erfaring derfra og grunden til min respons:

1988 Som nystarter, købte jeg en Carton 60mm f900 refraktor hos optisk import, “iøvrigt en super behagelig oplevelse” kun refraktoren. Monteringen, en lille ækvatorial havde jeg netop købt brugt i den blå avis sammen med en defekt 60mm f910 super god som den Carton var, måtte større jo betyde bedre!??

Henvendte mig til forhandleren i Nordjylland hvor han anbefalede en 114mm f900 newton “Arcturus” Den var så meget bedre og den 60mm jeg havde var ikke meget andet værd end at smide væk, trods EQ mont. Det var hvad han sagde til mig.

Wauw.. den måtte være god og naiv som jeg var smed selvfølgelig ikke 60mm’eren væk men solgte den i den blå avis. “til senere fortrydelse”

Skuffelsen var stor da jeg gjorde de første erfaringer med den nyerhvervede 114mm og ikke mindre senere hen.

Interessen var blevet endnu større trods skuffelsen, men jeg accepterede det skete som værende min egen fejl, Ingne havde jo tvunget mig til at handle som jeg gjorde.

Jeg købte et 4″ f15 jaeger objektiv i fatning. Kunne ikke stille meget op med det alene som det var og kontaktede igen omtalte forhandler.

Det kunne han nemt fikse hvorefter der gik ca. et halvt år uden resultat og jeg bad om at få objektivfatningen, som han skulle bygge op omkring, sendt retur.

Nu var han pludselig færdig og jeg modtog hele molevitten: Et etronax rør som var en halv meter for kort og en okularudtræks adapter som var var multikantet “hugget ud med en mejsel”

Efter en lidt træls diskussion indvilgede han dog i at sende et nyt rør med den korrekte længde.

Adapteren røg i skraldespanden og jeg fik en anden til at fremstille en ny adapterplade til okularudtrækket.

Kikkerten kom til at fungere men hvilken oplevelse! Teleskopet er i dag i Torben Taustrups besiddelse.

Nogen tid senere købte jeg en 6″ f8 newton hos ham. Sekundær spejlet var enten defekt eller limet til holderen med efterfølgende spændinger i glasset. Teleskopet viste tydelig astigmatisme. Der skulle igen en diskussion til at få rettet problemet, men det lykkedes.

Nogen tid derefter, og stadigvæk ingen NAG snakkede vi sammen i tlf. hvor jeg fortalte om et ønske jeg havde om en 6″ refraktor.

Jamen han havde netop en 6″ f8 eller f10 liggende inkl. Tubus. Den kunne jeg købe for et eller andet beløb som jeg dog ikke havde.

Jeg fik lovning på reservation på den og solgte herefter en komputer og fik fremskaffet resten af beløbet.

Da jeg ringede og fortalte at betalingen var klar fik jeg blot beskeden at teleskopet var solgt til en anden som han havde glemt var den første der havde reservation på det.

Sidste episode var bestillingen af motor samt styring til et hjemmelavet snekkedrev som dukkede op længe efter aftalt trods gentagne rykkere. Jeg gad bevidst ikke at hente pakken da den endelig kom og lod den derfor gå retur.

Alt i alt en oplevelse hos ham/dem som er NoGo.

Beklager mit første indlæg men der var en grund til det.

natteravn2015-12-27 14:23:13

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Så er det vist på tide at Torben Taustrup griber ind.

Mvh Viggo.

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej folkens

Det er en alvorlig sag at hænge en forhandler ud. Vi har før berørt dette

emne på Astro-Forum, og meningerne har været mange.

At hænge en forhandler ud i A-F må være absolut sidste udvej. Det bedste

er selvfølgelig at klare sagen direkte med forhandleren.

Overordnet vil jeg sige, at der i forbindelse med handler kan ske fejl.

Hvis forhandleren er villig til at gå aktivt ind for at løse problemet,

så bør man være tilfreds med det.

Hvis der er leveret en vare, som ikke lever op til modtagerens forvent-

ninger, og det der er aftalt, så må dette være en sag mellem køber og

forhandler.

Jeg synes, at der har været mange seriøse indslag i denne debat – indtil

nu. Rodi går efter manden, og det er ikke i orden.

Jeg vil ikke være dommer i denne sag, men jeg kan da oplyse, at jeg også

har handlet med Astro for mange år siden. Jeg købte sammen med min

observatoriemakker Flemming et 8″ Newtonspejl og et 50 mm sekundærspejl.

Vi byggede en kikkert, og i forbindelse med en observation af Saturn

bemærkede vi, at planeten stod dobbelt.

Dette affødte den del frustration, og vi klagede efterfølgende til

Persson, som håndterede sagen meget professionelt. Det viste sig, at

optikken var i orden, og at det var mig, som havde begået en fejl, da

jeg havde limet sekundærspejlet fast med Araldite på en aluminiumsholder

med en godstykkelse på 10 mm. Problemet var, at aluminiummen i forbindel-

se med afkøling trak sig sammen, og fik sekundærspejlet til at bue – ak

ja, så blev man så klog.

Jeg måtte selvfølgelig undskylde over for Persson, som jo var ganske

uden skyld i problemet.

Som flere har nævnt, så er det “ikke bare lige”, når man skal få en op-

stilling til at køre som forventet, hvis man er nybegynder.

Derfor er det fint, at andre kan træde til og hjælpe.

Nu har Astro ikke deltaget i denne tråd, men har bare måttet tage imod

det der er kommet af kritik og ros, og har valgt ikke at tage til

genmæle.

På en måde forstår jeg det godt, for den slags sager er svære at

håndtere.

Jeg mener, at vi bør stoppe denne tråd nu, og så håber jeg, at man finder

en god løsning på sagen.

Lad Julefreden falde på Eder.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob.andersen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Du kan evt. låse tråden, så der ikke kan kommenteres yderligere på den?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 57 i alt)
                                • Emnet 'Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder' er lukket for nye svar.