Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder

• Dette emne har 56 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af pur. This post has been viewed 1311 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 57 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Ak ja, de goe gamle dage var så meget bedre. NEJ de var ej! Tingene var bare mere simple, men det er ikke lig med så meget bedre.

Det bedste man oftest kan sige om de gamle dage er, at de var forskellige fra i dag! I øvrigt skulle mit indlæg ikke forstås som en hyldest til “de gode gamle dage”, hvor et godt teleskop kostede det samme som en folkevogn eller en mindre traktor.

Jeg kan ikke anbefale en vordende stjernekigger en germansk opstilling. Jeg har fx kun manuelle og et par GOTO alt-az monteringer. Jeg har dog også leget med et par ækvatoriale monteringer, men fundet dem for besværlige og upålidelige i de billige udgaver.

Men er man villig til at betale noget mere, er jeg til gengæld ikke i tvivl om kvaliteterne ved en sådan opstilling. Så min anbefaling, hvis ikke man ligefrem fra starten vil ud i decideret astrofotografering, at begynde med en alt-az montering, det være sig manuel eller GOTO.

Helt enig.

Thomas, Bornholm

John
      Deltager
        • Nova

Hej Brian

Jeg kan sagtens forstå at du både er ærgerlig og skuffet. Du har købt en montering med det krav, at den skulle kunne styres fra en computer. Desværre har det så vist sig, at Bresser ikke er klar med den software der skal til så det kan lykkes. Så ja – jeg synes faktisk at forhandleren burde tage monteringen tilbage og så tage slagsmålet med Bresser!

mvh John

erikgu
        Deltager
          • Nova

Hei,

Enig med John, det skal ikke være en kunde som lider tap i en slik sak. Det kan vel heller ikke være et stort “tap” for en forhandler å få et godt rykte ved at en rydder opp.

Erik G

Erik G

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Hej Brian.

Din beretning er hårrejsende- hvis man ikke lige vidste bedre. Jeg har også handlet meget med Astro gennem mange år og altid fået en første klasses behandling.

Nu skriver du ikke hvor dreven du er, men Igennem årene e udstyr til amatørastronomer blevet vanvittigt bedre kvalitetsmæssigt, prismæssigt meget billigere og ikke mindst meget mere komplicerede. Da der ydermere er et hav af forskellige producenter, så er konkurrencen meget stor og indtjeningen lav. Det er så fristende for producenten at lancere produkter, som ikke er helt afprøvede endnu. Det er jeg sikker på, at alle amatørastronomer har oplevet. Jeg tror du har fået en blå-mandag kikkert, en som ikke har været gennemtestet inden lancering. Exempelvis er de meget dyre monteringen altid testet meget grundigt – også hver enkelt montering- inden salg. Men det koster penge – vi skal jo alle leve.

Astro i Ålborg har så været så uheldig at få noget hjem på lager, som ikke har været optimalt. De har så, helt uvidende om problemets omfang, solgt den videre til dig, som så får en masse bøvl. Men jeg synes, at de har givet dig en fair behandling. Det har taget sin tid, men det gør ting jo. Så du må bare erkende, at du har fået et produkt der ikke har været helt perfekt. Men jeg håber du får glæde af kikker og opstilling alligevel. Gå ind på ex. Cloudynights forum hvor du sikkert kan finde gode råd eller opret selv en tråd. Som nogen skriver er det givende at kontakte andre amatører i nærheden af hvor du bor – eller her på Forum. Her på Forum er der mange som vil hjælpe dig. Jeg er sikker på at Astro vil det samme, men husk på, at du ikke har livsvarig forbrugergaranti

Held og lykke og god jul.

Mvh Viggo.

Anonym
              • Nova

Viggo T wrote:
              Astro i Ålborg har så været så uheldig at få noget hjem på lager, som ikke har været optimalt. De har så, helt uvidende om problemets omfang, solgt den videre til dig, som så får en masse bøvl. Men jeg synes, at de har givet dig en fair behandling. Det har taget sin tid, men det gør ting jo. Så du må bare erkende, at du har fået et produkt der ikke har været helt perfekt.

Desværre er det (blevet?) sådan at mange firmaer lover ting og sager mht. features og support, for så at afvige fra deres egne ord igen. Om det er Astro eller Bressers skyld i dette tilfælde ved jeg ikke, men de er ikke de eneste firmaer som gør sådan. Jeg køber i hvert fald ikke noget mere hvis alle features jeg vil have ikke er tilstede fra starten også selvom nogen lover mig at de nok skal komme.

Mht. Astro så har jeg oplevet både glimmerende service og fuldstændig elendig service fra dem. Men sådan er det vel med de fleste firmaer….

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Jeg synes nu, den er ret simpel. Et af Brians definerede krav, var at den kunne styres fra en PC. Det virker åbenbart ikke. Uden at kende noget til retspraksis vil jeg mene dette er en væsentlig mange, som forhandleren enten skal udbedre, eller tage det solgte tilbage. At nogen gerne vil forsvare butikken “fordi de har fået god service igennem mange år” er pænt af dem, men ubrugeligt for en begynder, hvis han ikke får den samme gode service.

Til Dennis Torsten: Jeg synes absolut ikke Brian beder om hjælp til at lære køre bilen. Han beder om, at den feature, han udtrykkeligt har bedt om, kommer til at virke, hvilket ikke sker. Det er korrekt at folk nogen gange er meget hurtige til at hænge andre ud, hvis de er utilfredse, men det synes jeg absolut ikke er tilfældet her.

Hvad angår hjælp til Brian, så ved jeg at han på nuværende tidspunkt er i kyndige hænder, så ikke noget problem der. Det er selvfølgelig ærgeligt, at han ikke fik dette fra starten af, men det kan hverken han eller vi andre ændre på nu. Der er flere, der har givet udtryk for at “astronomi er svært”. Derfor skal begyndere også have hjælp af uvildige, og ikke kun af en forretning, hvis primære mål er et salg. Det svarer til kun at bruge ejendomsmægleren til rådgivning om et huskøb. Det er muligt han er flink nok, men han vil også gerne sælge huset!

Til dem, der mener han skulle være startet med en håndkikkert: Læs lige starten igen. Brian vil gerne lave astrofoto. Det er lidt svært med en håndkikkert…

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Der er flere, der har givet udtryk for at “astronomi er svært”. Derfor skal begyndere også have hjælp af uvildige, og ikke kun af en forretning, hvis primære mål er et salg.

Ganske enig. Også derfor bør begyndere måske væbne sig med tålmodighed og finde ud af, hvor de kan få kyndig hjælp INDEN de køber et teleskop.

Til dem, der mener han skulle være startet med en håndkikkert: Læs lige starten igen. Brian vil gerne lave astrofoto. Det er lidt svært med en håndkikkert…

Ja, det er det, men at købe et teleskop for at begynde med astrofoto, inden man har lært alt det grundlæggende at kende først, svarer efter min mening til at købe et klaver inden man har lært så meget som at læse noder, fordi man ønsker at afholde koncert. Stjernerne er der i morgen også og til næste år og næste år igen. Start langsomt op og lær de grundlæggende ting grundigt at kende og byg langsomt på efterhånden. Jeg har set ALT for mange, der starter hårdt op med dyre instrumenter og en MEGET stejl indlæringskurve. Efter tre-fire år brænder de ud og teleskopet sættes til salg, uanset hvor gode resultater de faktisk opnåede (og nogle blev faktisk ganske dygtige). Det gælder i øvrigt også flere visuelle, jeg personligt har rådgivet. De har endda rost deres dyre, store grej, set en hel del objekter og givet udtryk for, at jeg gav dem god hjælp, men lige meget hjalp det dem. Efter et år eller to, hvor de bruger det store grej meget, begynder de pludselig at bruge det sjældnere og sjældnere og til sidst kommer det til salg.

Thomas, Bornholm

dennis.torsten
                    • Main Sequence

Jakob Andersen wrote:

Det svarer til kun at bruge ejendomsmægleren til rådgivning om et huskøb. Det er muligt han er flink nok, men han vil også gerne sælge huset!

Så er metaforerne vist brugt op for denne gang

Jeg giver iøvrigt Thomas fuldstændig ret i hans betragtninger ! At lære at bruge et teleskop, er gavnligt med gode råd, -men indsatsen skal i høj grad komme fra een selv !

Og nu er det jo jul, så et juleønske må være at Brian får styr på sit teleskop

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Astrojensen wrote:
                      Ja, det er det, men at købe et teleskop for at begynde med astrofoto, inden man har lært alt det grundlæggende at kende først, svarer efter min mening til at købe et klaver inden man har lært så meget som at læse noder, fordi man ønsker at afholde koncert. Stjernerne er der i morgen også og til næste år og næste år igen. Start langsomt op og lær de grundlæggende ting grundigt at kende og byg langsomt på efterhånden. Jeg har set ALT for mange, der starter hårdt op med dyre instrumenter og en MEGET stejl indlæringskurve. Efter tre-fire år brænder de ud og teleskopet sættes til salg, uanset hvor gode resultater de faktisk opnåede (og nogle blev faktisk ganske dygtige). Det gælder i øvrigt også flere visuelle, jeg personligt har rådgivet. De har endda rost deres dyre, store grej, set en hel del objekter og givet udtryk for, at jeg gav dem god hjælp, men lige meget hjalp det dem. Efter et år eller to, hvor de bruger det store grej meget, begynder de pludselig at bruge det sjældnere og sjældnere og til sidst kommer det til salg.

Thomas, Bornholm

Nu behøver man jo ikke starte med det dyreste, man kan finde. Jeg er selv startet på samme måde, dvs. med astrofoto som den primære interesse, og det er flere andre også. Jeg vil påstå, at hvis der kommer en begynder, hvis håb er at lave astrofoto, og du fortæller ham at han først skal bruge år på at være visuel observatør, så står han af meget hurtigt. Man vil også gerne se nogle resultater, og jeg mener sagtens det kan lade sig gøre.

Jeg er også ved at køre sur i det, men det er mere af fustration over, hvor svært det er at komme i gang pga vejret.. Som mange nok ved, købte jeg i august måned Jespers Avalon Linear. Indtil i aften har jeg haft den sat op en gang lige efter jeg havde fået den hjem, hvor det ikke rigtig nåede at blive til noget. Den var stillet op til Starparty, hvor den heller ikke kom i brug. Derudover har der ikke været en eneste brugbar aften for mig siden august måned på grund af vejret. De meget få aftener, hvor det har været klart her i Gråsten, har jeg af forskellige grunde ikke kunnet komme ud. I aften var der først en del flere skyer, end DMI havde lovet. Det er nogenlunde klart nu, men det blæser stadig en del…

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Nu behøver man jo ikke starte med det dyreste, man kan finde.

Lige præcis! Men det er der nogen, der tror.

Jeg er selv startet på samme måde, dvs. med astrofoto som den primære interesse, og det er flere andre også. Jeg vil påstå, at hvis der kommer en begynder, hvis håb er at lave astrofoto, og du fortæller ham at han først skal bruge år på at være visuel observatør, så står han af meget hurtigt. Man vil også gerne se nogle resultater, og jeg mener sagtens det kan lade sig gøre.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre! Jeg har bare set alt for mange eksempler på, at det åbenbart ikke kunne lade sig gøre… Meget ofte, fordi folk var for overambitiøse. De ville tage billeder med ret store teleskoper med det samme og det er altså bare rocker svært!

Især bliver det svært, hvis vejret ikke er godt og stabilt i lang tid. Der kommer ofte små huller i skydækket på en times tid eller deromkring, men det er for kort tid til at man kan nå at lave astrofoto, hvis man først skal til at slæbe grej ud i en halv times tid og sætte det op… Jamen de visuelle har det da ikke nemmere, har de? Jo, hvis de har en prismekikkert! Så kan man lige fare ud med den og observere lidt visuelt i en den halve times tid, det er klart. Da man alligevel ikke kunne nå at fotografere i den tid, har man altså ikke mistet noget, ved at observere lidt visuelt.

Forstår du nu, hvorfor jeg så ofte anbefaler en prismekikkert?

Thomas, Bornholm Astrojensen2015-12-23 22:00:55

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Thomas.

Det kan der ikke være to meninger om (selv om der ofte er alligevel) Som begynderinstrument, vinder prismekikkerten. Dertil kan jeg iøvrigt anbefale de nye 15X70’ere, som så smager lidt af astronomi alligevel. En ung, veltrænet herre kan godt kigge lidt håndholdt, og desuden kan den skrues på stativ.

http://www.celestron.com/browse-shop/astronomy/astronomy-binoculars/skymaster-15×70-binocular

Jeg “kom til” at købe en helt ny, med en lille smule farveforskel i coatningen på de to objektiver, for 79 euro!. ca en plovmand. Det er et enormt underholdende instrument at kigge stjerner med. Klart anbefalelsesværdigt som startkikkert, og godt supplement til en 8×40.

Dertil måske et godt stjernekort, f.eks dette

http://www.oculum.de/sites/deepskyatlas/site/dsa.asp?content=start

og et drejeligt stjernekort, så man kan lære forskellen på sommer og vinterhimlen.

http://www.lyra.dk/gyldensdals-drejelige-stjernekort.html

mvh
                          Jens

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Jeg vil ikke begynde at tage specifik stilling til 2astro’s service, for jeg har aldrig handlet der. Men det står for mig helt klart at Brian har fra starten sat til krav at monteringen skulle kunne styres fra computer. Ikke om en måned, ikke i morgen, men i dag.
                            Så er det i mine øjne 2astro’s ansvar at guide ham så godt på vej som muligt og ikke sælge noget som de ikke kan garantere kan styres via computer fra dag ét.

Jeg kan som sådan godt følge ejendomsmægler analogien, men omvendt kan det ikke passe at vi alle sammen skal være ejendomsmæglere for at købe et hus, mekanikere for at købe en bil etc.
                            God kundeservice at at butikken vejleder kunden så godt som muligt og hvem en erfaren astrosælger ikke kan pege en kunde hen imod et produkt som med garanti lever op til kundens krav, så kan man med rette stille spørgsmålstegn ved butikkens knowhow og/eller kundeservice.

Hvis Brian ikke mener at monteringen lever op til sine krav (hvilket jo er det grundlæggende argument), så mener jeg ikke at vi skal begynde at vurdere om han har handlet klogt, om han er dygtig nok etc. Så skal vi tage stilling til det han skriver.

MHansen2015-12-24 04:09:40

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Du er da godt nok en tålmodig mand Brian.

Vente over to år på noget du har købt og betalt samt fået personlig vejledning i en af vores største specialforretninger her i Danmark inden for Astro med de krav og den økonomi du fortæller dem du har, og så ingen udsigt til at manglerne bliver udbedret Hmmmm, Kan da godt forstå du er lidt frustreret.

Syntes ikke jeg kan genkende den Service fra 2-Astro som beskrives her, har handlet en del med dem gennem mit Astro liv og altid været yderst tilfreds og er det stadig.

Mon dog ikke de tager den tilbage efter Juletravlheden og smider den tilbage til Bresser så du kan komme vidre i dit Astro liv og få begyndt med lidt Astrofoto.

God Jul og godt Nytår til jer alle.

mvh Finn

ps. Har du prøvet med LX-200 som Jens foreslår ??? det kunne da være !!!

dennis.torsten
                                • Main Sequence

Denne tråd er et rigtig godt eksempel på hvad jeg mener med de sociale mediers bagside. Nu tegner der sig et klart billede, efterhånden. Alle der ikke har handlet med ASTRO holder med Brian, og alle der har, beskriver hvor god service de altid har fået.

Jeg kan tale for mig selv, og sige at jeg i rigtig mange år ALTID har fået en helt urimelig GOD service fra ASTRO !!!

Angående Brians indlæg, hvor hjerteskærende det end må lyde, -så må man huske at han udelukkende beskriver hans eget synspunkt, og det er så op til os at læse mellem linierne, for at finde ud af, hvad der virkelig er foregået.

For det første, kan jeg læse i hans indlæg, at han er et vrøvlehovede ! Hvor meget har han vrøvlet til ASTRO i de sidste par år, så de sikkert hverken kan finde hoved eller hale i hans henvendelser.

For det andet er det en tilsvining af et hæderkronet firma ! Jeg syntes faktisk der skulle være regler for sådan noget. Det kan da ikke være rigtigt at enhver Jørgen Udkantsdanmark blot kan skrive på et medie, og svine som det passer ham.

Hvis jeg var Brian ville jeg ringe til en “ven”, besøge/melde mig ind i en forening, og ellers sætte mig ned, og bruge en rum tid på at sætte mig ind i det grundlæggende.

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Nu skal man være sød juleaften, og det er da utilstedeligt at overdænge et hæderkronet firma med eder af værste skuffe. Der sker fejl, men jeg må altså også medgive, at der hos firmaet gerne må være lidt mere kontrol, når man bestiller noget. Fx er det det rigtige produkt – og virker det også efter hensigten? Selv om man har 14 dages returret.

Fx fik jeg en gang via dengang Meade.de, nu Bresser, et PST CaK teleskop tilsendt (fordi det var der til rimelige penge og man kunne ikke længere købe et nyt). Jeg kunne konstatere, da jeg fik det, at et IR filter var rustet, hvad der nu ikke er unormalt med PST teleskoper.

Men da det udelukkende skal bruges fotografisk, betyder det ikke noget. Men man kunne godt have fortalt mig det, for det ville betyde et yderligere afslag i prisen. Man kunne jo ikke få et nyt, da det var udgået så jeg trak på skuldrene. Men her tror jeg ikke 2astro vidste noget, da filteret er skjult, men jeg er overbevist om at tyske Meade.de vidste det!

En anden ordre var også via 2astro på daværende Meade.de på et H-alpha filtersæt, altså det originale amerikanske og ikke det nye mexicanske. Jeg fik alligevel det mexicanske og så måtte jeg ombytte det med en hel del ekstra ventetid. Så jeg kunne godt ønske mig lidt mere kontrol af produkterne inden afsendelse, tak.

Men ellers har jeg da fået en udmærket service fra dem på andre ting.

God Jul!

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 57 i alt)
                                • Emnet 'Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder' er lukket for nye svar.