› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder
- Dette emne har 56 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af pur. This post has been viewed 1310 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. december 2015 kl. 18:03 #140359
bab160Deltager- Planet
Min oplevelse med 2astro som begynder.
Hej alle sammen.
Jeg skriver ikke det her for at lave en masse postyr eller for at skabe dårlig stemning her på forum, men blot for at fortælle om min egen oplevelse med at være førstegangskunde ved 2astro i Aalborg. Jeg har overvejet længe om jeg skulle poste dette, men syntes også det ville være en skam, hvis andre fik samme oplevelse som jeg.
Tilbage i april 2013 købte jeg et komplet sæt bestående af et bresser exos 2 montering med startracker goto og en GSO 8 tommer kikkert. Forinden, havde jeg haft mailet og haft telefonisk kontakt til butikken, hvor vi snakkede om de krav jeg havde som bl.a. indebar at det skulle kunne bruges til foto sammen med mit Nikon kamera samt skulle kunne styres fra en pc via håndkontrollen. Vi aftalte at jeg tog op i butikken den efterfølgende fredag for at se på udstyret inden jeg købte mig fattig. Jeg kommer til Aalborg den aftalte fredag og bliver mødt af butikkens personale, som begynder fremvisningen af de ting som vi aftalte. Det nyeste skud på stammen inden for den prisklasse jeg havde fastsat og de fortalte det opfyldte alle mine krav og det var identisk med det der var på markedet i forvejen. Vi fik fundet de ting frem de havde vist mig og fik fundet en pris på udstyret og bilen bliver pakket med overnævnte udstyr dog uden goto, fordi den ikke var på lager, men den ville blive eftersendt ugen efter.
Jeg kommer hjem og pakker udstyret ud, hvor jeg opdager at libellen i monteringen desværre er i stykker, derudover er der ingen brugsanvisning med til monteringen og skinnen til kikkerten var den forkerte. Jeg mailede til 2astro om mandagen, hvor jeg fik af vide at der havde været problemer med en sending af kikkerter, så de ville sende en skinne der passede og en ny libelle til monteringen og med hensyn til brugsanvisningen angik jeg bruge den fra meade, da det var det samme bare med andet navn. 2 dage efter kom der en ny skinne og libelle. Efter 4 uger kom mit goto, så jeg langt om længe kunne afprøve min nye kikkert. Jeg hentede en meade manual fra deres hjemmeside og diverse youtube videoer blev studeret, men efter et par forsøg stødte jeg på et problem med polaligne scopet. Tegningen inde i kikkerten lignede slet ikke det der var brugsanvisningen forsøgte at ligne min kikkert, men tvivlede på det var rigtigt for den trackede meget dårligt. Skrev en mail til butikken igen for at få en rigtig manual intet svar, hvorfor jeg forsøgte at ringe enten uden svar eller med besked om de ville ringe tilbage, men jeg måtte vente forgæves. I stedet fik jeg så lidt hjælp fra forum og fik det til at virke nogenlunde til visuel observation. Da det igen nærmede sig sæson for lidt stjerne kikkeri, så skrev jeg igen (den 6/10/2014) til 2 astro for at efterlyse den mangelende manual og for at høre, hvilke udstyr og programmer, der skulle anvendes, så min goto kunne styres fra min pc. Denne gang var der svar tilbage fra butikken, dog var det ikke særlig fyldestgørende, da svaret bestod af 4 screendumps med billeder af forskelige programmer og svaret citat: Alt afhængig af hvad sådan programmer koster, (nogle er gratis ) og hvad du ønsker… køb eller gratis, men nogle går via følgende: EQmod, Ascom, Cartes de Ciel. Mf.
Jeg skriver tilbage til butikken i forhold til om, de havde noget mere specifikt til min type bresser startracker goto og om der ikke skulle bruges et kabel imellem pc og håndkontrolleren. Igen intet svar. Jeg skriver igen efter et par dage og fik stadig intet svar. Herefter ringede jeg så til butikken, hvor beskeden var at de ikke kunne forstå hvad der var sket min mail, som de ikke mente de havde modtaget, men de ville ringe tilbage.
Efter en god månedstid uden svar skriver jeg så igen (den 6/11/2014) til butikken om min frustrationer over, at der ikke er nogen der kender noget til disse monteringer og over deres manglende svar, herudover syntes jeg det var lidt trist at jeg havde brugt, så mange penge og så ved man ikke om det kan det ene eller det andet. Endelig svarer butikken tilbage, at de beklager de manglende svar og at de beklager at det købte produkt ikke fungere optimalt. De vedhæfter denne gang en original manual, så jeg kan få kikkerten polalignet , heruover tilbyder de at jeg kan ringe den efterfølgende mandag og få hjælp.
Her får jeg af vide at min håndkontrol ikke understøtter pc styringen endnu, selvom det var blevet lovet fra fabrikken, men de havde valgt at udsætte det, indtil de var 100 procent på det virkede. Grunden var, at hvis man tillod folk at rode i softwaren kunne der gå mange ting galt. Derudover var de uforstående over, at der ikke var flere der kendte til goto startracker for de havde solgt en del i Skandinavien. Der blev igen beklaget over de manglende svar og jeg fik en ny mailadresse jeg kunne benytte for at få hurtigere svar.
Jeg skrev tilbage (den 10/11/2014) for at høre om en evt. tidshorisont på pc styring og fik at vide at de vidste mere inden for de næste par dage.
Den 21/01/2014 skrev jeg igen for at få et status på styring. Den 27/01/2014 kom der svar om at de havde modtaget den nye 2015 prisliste og der står at der kommer et usb kabel til monteringen og det ville koste 229 kr.
Den 01/02/2014 laver jeg en forespørgsel på hvilket program det ville kræve for at kunne køre.
Den 02/02/2014 får jeg svar om, at det ikke vides, men de forventede et svar i løbet af ugen.
Den 24/03/2014 skriver igen for at høre hvad status er.
Den 26/03/2014 får jeg svaret, at de nu er klar med kablerne og er i fuld gang med de sidste beta tests af softwaren. Hvis alt går som forventet skulle det hele forhåbentlig være klar meget snart. De har dog ikke en præcis leveringsdato endnu.
Den 21/5, 25/5, 25/6 og 25/7 spørger jeg på en status med pc-styring uden at få svar og jeg forsøgte at ringe et par gange uden held eller også fik jeg det sædvanlige svar med at de ville ringe tilbage..
Den 20/8 skriver jeg igen og forsøger nu endnu engang om der er noget nyt med det kabel til bresser teleskoper eller om jeg bare har købt ”katten i sækken” for syntes efterhånden det var ved at være træls. Den 24/8 får jeg svaret, at man beklager virkelig, at der har været alle disse problemer med din Bresser Messier montering og de tager telefonisk kontakt med Bresser her til morgen. De har lovet at de arbejder på højtryk med at få softwaren klar, men at det desværre har taget længere tid end forventet.
Jeg får besked fra butikken om at den sidste melding fra Bresser er som følgende: “we are sorry, but not yet. We work on it and hope in the next month it is ready”
“De forventer som sagt at have det klar i næste måned. Jeg lover dig at jeg holder fast i dem og giver besked så snart jeg ved mere”.
Temmelig opgivende skriver jeg nu til bresser selv for at høre og svaret jeg får tilbage er, at der er problemer med softwaren og som der ser ud skal der laves en del om så jeg skulle ikke forvente noget før sidst i 2016
Den 6/10-15 laver jeg en forespørgsel hos 2astro angående de her problemer med monteringen. Jeg ville høre om der var mulighed for at tage det retur, da varen jo ikke levede op til det forventede eller eventuelt bytte det for noget hardware. Jeg er super glad for min kikkert og alt det andet udstyr jeg har fra jer så det vil jeg gerne beholde.
Den 7/10 kommer svaret tilbage om at vedkomne der skulle tage stilling til det først var tilbage om mandagen.
Den 13/10 spørger jeg om der er nyt i sagen intet svar.
Den 14/10 ringer jeg til butikken uden held.
Skriver igen den 19/10 og spørger til hvor langt de er i sagen og jeg ringer igen til butikken uden held.
Den 27/10 skriver jeg ordret:
Hej Teleskophuset.
Skriver nu til jer for sidste gang i håb om i får denne mail
eller overhovedet gider at læse den måske eventuel besvare den.Har skrevet til jer jævnligt de sidste 14 dage for at høre om mulighed for at i ville købe en montering tilbage som i har solgt til mig, fordi den bestemt ikke levede op til det i lovede, men intet har jeg hørt og i har ikke engang villet svare på mine mails. Syntes det er ærgerligt I som eller praler med mange års erfaring osv. Undrer mig over, hvor de er kommet fra for tvivler da på at man kan føre butik på den måde. Er pisse ærgerlig over at have brugt mine mange surt optjente penge hos jer på noget, der kun kan stå til pynt. Har hold tilbage med at brokke mig på diverse foraer i håb om, at vi kunne finde en løsning, hvilket jeg godt kan ærgrer mig over.
Den 28/10 kommer der så endeligt et svar
Hej igen Brian,
Jeg beklager meget den manglende kommunikation.
Jeg er på kundebesøg lige nu men vender tilbage i aften
Senere kom der så denne besked:
Hej igen Brian,
Jeg beklager endnu engang det sene/manglende svar. Som grossist er Oktober en af vores absolut travleste måneder, da stort set alt vores julesalg til vores kunder i Skandinavien skal afsted nu så de har det klart til November og December. Det skal selvfølgelig ikke gå ud over vores danske kunder og det beklager jeg som sagt.
Det er ærgerligt at du har problemer med din EXOS2 montering. Vi har solgt en del efterhånden og har ikke oplevet de store problemer med dem. Som du skriver er det selvfølgelig ikke i orden at PC styringen ikke virker endnu. Vi har løbende kontakt med Bresser og de beklager meget at der ikke findes en færdig version af software endnu. Kablerne ligger klar på vores hylde men uden softwaren virker det ikke. Jeg tør ikke sige hvornår de har det klart og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende.
Med hensyn til at tage monteringen retur har jeg snakket lidt frem og tilbage med min chef Erik. Desværre har vi en meget klar politik med hensyn til at sælge brugte teleskoper og tilbehør. Vi har solgt teleskoper i Skandinavien siden 1965 og en af grunden til det, er at folk altid kan stole på at de får et nyt og gennemtestet teleskop når de køber hos os. Derfor dur det ikke samtidig at sælge brugt udstyr. Det ville blandt andet gøre det umuligt for os at teste teleskoperne inden afsendelse, da folk med det samme vil stille spørgsmål ved om det nu også er nyt udstyr de modtager når kassen har været åbnet.
Du er meget velkommen til at komme op til os med monteringen så vi sammen kan se på den og få den til at virke som den skal. Vi har som sagt solgt en del af disse monteringer efterhånden så vi vil meget gerne hjælpe alt vi kan for at få den op at køre. Hvis du blot giver os besked dagen inden du kommer kan vi gøre klar til det.
Jeg beklager endnu engang det sene svar.
Jeg står nu med en montering det ikke rigtig kan det jeg købte den til angående pc styring. Tracking er blevet bedre efter en rigtig manual, men stadig ikke super god, hvilket også er noget af det eneste man hører om dem i udlandet.
Er selvfølgelig blevet tilbudt at komme til Aalborg så de kan hjælpe mig i gang,men har fået hjælpe fra andre mere øvede end jeg selv og der er svaret det samme, og det ikke rigtig ændrer på at den ikke kan PC styres, som jeg er blevet lovet.
Syntes det er ærgerligt og en skam at det er måden man fører butik på og for mit vedkomne er det sidste gang jeg handler der. Som nybegynder og førstegangskunde er jeg skuffet og ærgerlig over servicen og over at betale så mange penge på udstyr som jeg alligevel ikke kan anvende efter hensigten selvom jeg er blevet det lovet.
Brian
21. december 2015 kl. 18:30 #140360
henningmnDeltager- Moon
Hej Brian.
Det er godt nok sur r.v af service de har givet dig, men kan kun give dig ret i at de er ikke de vær at bruge penge på eller tid i den sidste ende.
Hvis du vil ha service på meget højre plan, så kan jeg kun anbefale dig Lyra.dk og teleskop-service.de
Service for dem i aalborg er lige med 0.
21. december 2015 kl. 19:30 #140362
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg vil ikke kommentere på dine oplevelser med den specifikke forretning, men jeg synes din historie understreger værdien af, som nybegynder at få hjælp af nogen, som både kender til sagerne og er uvildige i forhold til et salg. Om det så er via bekendte, igennem et forum som dette, hvor folk tit tilbyder deres hjælp, også ansigt til ansigt, eller via foreningerne rundt omkring er mindre vigtigt.
Så til alle nybegyndere: Få nogen til at hjælpe jer, både før et køb men også med at komme i gang med at bruge udstyret. Manualerne er ofte elendige og uforståelige hvis man ikke har nogen forhåndsviden om emnet. Der er heldigvis masser af gratis tilgængelig PC software, men mange af programmerne er heller ikke ligefrem selvforklarende, og det kan som begynder være svært at finde ud af, hvad man bruger til hvad og hvordan det virker.
21. december 2015 kl. 20:28 #140368
astrojensenDeltager- Neutron star
Manualerne er ofte elendige og uforståelige hvis man ikke har nogen forhåndsviden om emnet
Dette er beklageligvis sandt.
Thomas, Bornholm
22. december 2015 kl. 22:54 #140413
Anonym- Super Nova
Kan kun medgive Jakob Andersen, at det er utroligt vigtigt at man bruger rigtig meget tid på at læse reviews, anmeldelser og erfaringer på diverse fora. Ikke kun her, men også udenlandske som Stargazerslounge, Cloudynights, Astronomie, etc.
I den her historie kan jeg ikke rigtig vurdere, om det er Bresser eller forretningen som ikke har leveret. Mit generelle indtryk er, at den benhårde konkurrence på astro-udstyr betyder, at der ind i mellem bliver solgt for billigt, dvs at kvaliteten bliver ofret på det alter. Manualerne udebliver helt eller delvist, fordi det forventes at man selv løser problemerne via Youtube eller Google.
Hilsen,
Anders
Acnielsen 2015-12-22 21:57:32 22. december 2015 kl. 23:27 #140415
astrojensenDeltager- Neutron star
En del af problemet ligger desværre også i, at køberne tror, at et teleskop er let at bruge. Man tænder bare for det, ligesom et TV, ikke? Nej, desværre ikke. Ligesom man både skal kende færdselsreglerne og vide, hvordan en bil fungerer for sikkert at kunne køre en bil i trafikken, skal man vide hvordan himlen fungerer og hvordan teleskopet fungerer, for at kunne bruge det effektivt.
En af de (få!) gode ting, der var ved, at teleskoperne før i tiden var MEGET dyre, var at folk havde masser af tid til at læse om teorien bag himmelmekanikken og hvordan teleskoper fungerer, fordi det ofte tog flere ÅR at spare op til selv et lille instrument. Det betød, at folk ofte vidste meget mere om hvordan man sætter et teleskop op, inden de købte et. De havde ofte også et godt kendskab til stjernebillederne, kunne let finde Nordstjernen og havde set de klareste Messierobjekter i en lille prismekikkert.
Jeg kan kun på det kraftigste anbefale, at man også i dag sætter sig ind i grundlæggende himmelmekanik, optiklære og lærer stjernebillederne at kende, inden man kaster sig ud i sit første teleskopkøb. Og køb for himlens skyld en prismekikkert først.
Thomas, Bornholm
23. december 2015 kl. 00:42 #140420
jonas.cDeltager- Super Giant
Klokt sagt Thomas.
Som i de flesta andra intressen får man bättre resultat med övning i denna hobby.
/Jonas
23. december 2015 kl. 01:12 #140423
lehmann- Super Giant
Du skriver at den stadig ikke tracker ordentligt.
Har du set efter om polskopet er centreret ?
Flugter den lange streg du ser i polskopet med kontravægtstangen?
På min LXD75 var polskopet kastet i med en skovl. Så der kan være noget at hente der.Sådan laver du en ret præcis pol alignment http://www.thestardeckobservatory.com/Polaralign.html
Lehmann 2015-12-23 00:20:58 23. december 2015 kl. 01:19 #140424
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Det der gør en forskel (som Thomas helt rigtigt skriver) er at man tidligere ofte startede med en prismekikkert. Næste trin var ofte ( min var ihvertfald) en 60 mm linsekikkert på en meget simpel opstilling.
Idag starter mange ofte med et optisk komplekst instrument, på en ækvatoreal opstilling. En ækvatoreal er ikke intuitiv hvis man ikke har en eller anden baggrundserfaring med himmelens mekanik og bevægelsen af stjernerne over døgnet og året.
Men derudover, hvis Bresser opstillingen ligner en LXD75 i mere end blot dens fremtoning, så er det virkelig en opstilling der kan klare nogle tæsk. Jeg har adskillige gange fundet min hvor den efter en lang nat blot stod og sagde knæk-knæk, da de to motorhuse var kørt sammen. Reset, og så kørte den igen.
Kan Bresseren ikke styres via LX200 i håndkontrollen???
mvh
Jens23. december 2015 kl. 01:30 #140426
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeps!
Fandt en manual til en Bresser EXOS GOT her:
http://www.teleskoop.ee/wp-content/uploads/2014/09/EXOS2_GOTO_4951750GB0314_manual.pdf
De har ikke engang gidet at rette de steder der står LXD75 i teksten
Opstillingen er dog forbedret med en ST4 autoguide port, og en noget bedre håndkontrol. Håndkontrollen har en standard RJ11 firebenet port med seriel interface. Mon ikke den kan køre LX-200???
mvh
Jens23. december 2015 kl. 02:15 #140430
outlookDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: En del af problemet ligger desværre også i, at køberne tror, at et teleskop er let at bruge. Man tænder bare for det, ligesom et TV, ikke? Nej, desværre ikke. Ligesom man både skal kende færdselsreglerne og vide, hvordan en bil fungerer for sikkert at kunne køre en bil i trafikken, skal man vide hvordan himlen fungerer og hvordan teleskopet fungerer, for at kunne bruge det effektivt.
En af de (få!) gode ting, der var ved, at teleskoperne før i tiden var MEGET dyre, var at folk havde masser af tid til at læse om teorien bag himmelmekanikken og hvordan teleskoper fungerer, fordi det ofte tog flere ÅR at spare op til selv et lille instrument. Det betød, at folk ofte vidste meget mere om hvordan man sætter et teleskop op, inden de købte et. De havde ofte også et godt kendskab til stjernebillederne, kunne let finde Nordstjernen og havde set de klareste Messierobjekter i en lille prismekikkert.
Jeg kan kun på det kraftigste anbefale, at man også i dag sætter sig ind i grundlæggende himmelmekanik, optiklære og lærer stjernebillederne at kende, inden man kaster sig ud i sit første teleskopkøb. Og køb for himlens skyld en prismekikkert først.
Thomas, Bornholm
Ak ja, de goe gamle dage var så meget bedre. NEJ de var ej! Tingene var bare mere simple, men det er ikke lig med så meget bedre. Alting er bedre i dag, men hvad der halter er tit kvaliteten, fordi der er for mange aktører i dag, der vil have en bid af kagen.
Jeg kan ikke anbefale en vordende stjernekigger en germansk opstilling. Jeg har fx kun manuelle og et par GOTO alt-az monteringer. Jeg har dog også leget med et par ækvatoriale monteringer, men fundet dem for besværlige og upålidelige i de billige udgaver.
Men er man villig til at betale noget mere, er jeg til gengæld ikke i tvivl om kvaliteterne ved en sådan opstilling. Så min anbefaling, hvis ikke man ligefrem fra starten vil ud i decideret astrofotografering, at begynde med en alt-az montering, det være sig manuel eller GOTO.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. december 2015 kl. 08:17 #140431
dennis.torsten- Main Sequence
Til Brian,
Her ser vi bagsiden ved de sociale medier. Man kan uden risiko, og efter forgodtbefindende blot hænge firmaer og privatpersoner ud !!!
Jeg syntes det er i orden at reklamere for fejl og mangler, og der syntes jeg at firmaet har gjort, hvad de kunne, på trods at din strøm af henvendelser i tide og utide.
Du må huske på at du har købt en vare hos et firma. Du har ikke købt en livslang service.
Det er lidt det samme, hvis man ikke har kørekort, og så køber en ny bil, og efterfølgende ringer til bilforhandleren, og forlanger at de skal lære en at køre bilen.
Eller hvis man aldrig har lært at cykle, køber en ny cykel, og bagefter beder forhandleren at tage den tilbage, fordi den hele tiden vælter !
Du nævner ikke om din kikkert er fast opstillet, eller er transportabel.
Det kan virkelig gøre hele forskellen ! Hvis du blot stiller den ud på græsplænen fra gang til gang, så skal du også igennem hele indstillingsprocessen hver gang !
23. december 2015 kl. 08:47 #140432
RudiDeltager- Neutron star
Lidt hen i samme boldgade som Dennis Torsten – det lyder til at du vil få rigtig meget ud af at besøge en lokal amatør astronom / forening, der kan lære dig principperne i at stille grejet op, pol alignment og star alignment.
PS: jeg har indtil nu været overordentlig tilfreds med service fra 2astro (og alle de andre danske forhandlere jeg har handlet med)
/Rudi B. Rasmussen
23. december 2015 kl. 10:21 #140433
Anonym- Nova
Hvorledes tracker den dårligt? Til visuel brug? Foto brug?
Til visuelt skulle du gerne kunne kyle den udenfor, sætter den så pol aksen peger ca mod nord, lave en 2 stjernet align og så kører det hele rimeligt fint med tackling og Goto.
Til foto skal du først pol-aligne ret præcist, ellers kører det ikke godt. Derudover skal du også forvente at skulle bruge et guide teleskop, hvis eksponenterne er længere end et par sekunder.
Min gamle lxd75 var rigtig god, så hvis denne er ligesom så hold lidt fast i den endnu 🙂
23. december 2015 kl. 11:07 #140434
jonas.cDeltager- Super Giant
Tråkigt med denna typ av historier.
Jag kan förstå att det är frustrerande när man inte får sakerna att fungera men vad jag förstår har Astro A/S gjort mycket för att försöka lösa problemen.Jag har gjort (privata) affärer med Astro sedan tidigt 70-tal och aldrig på något sett känt mig lurad eller vilseledd så det måste föreligga någon form av missförstånd bakom kundens missnöje. Jag kan inte tro att Astro medvetet försökt lura, vilseleda eller ignorera en kund med varor man köpt hos dem.Jag kan dessutom tycka att man ska vara försiktig med att “hänga ut” ett företag (eller privatperson!) när man inte säkert vet att de medvetet begått fel.Hoppas allt löser sig till slut!/Jonas -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mine oplevelse hos 2 astro som nybegynder' er lukket for nye svar.