Mine første spæde skridt i astrofotografi

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mine første spæde skridt i astrofotografi

• Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 60 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hej alle

Jeg er så småt begyndt på astrofoto, og er faktisk kommet så langt at jeg har solgt min 10″ dobson fra til fordel for et lille setup med en 5″ newton på en EQ montering. Derudover har jeg “stjålet” min kærestes lille Nikon DSLR til opgaven.

Man må klare sig med de midler man har! Jeg synes dog det går nogenlunde, så jeg kunne godt tænke mig at vise lidt frem, og måske få gode råd og vejledning.

Det skal siges at jeg primært går efter hvad jeg selv føler er æstetisk og ikke så meget en videnskabelig korrekt repræsentation af de objekter jeg fotograferer. Derfor vil i opleve at jeg billedebehandler en del. Især for at få farver frem.

Umiddelbart synes jeg min udfordring ligger mest i at få “skarpe” billeder. Jeg bruger en bahtinov maske til fokus, men ved ikke om det måske er montering, seeing eller andet jeg kæmper med. Det er måske nogen af jer der kan komme med et bud?

M51:

Orion:

M13:

Månen:

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mads

Det ser da fint ud.

Bare bliv ved.

mvh
        Lars

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Det ser da rigtigt godt ud

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Mange ting kan lave uskarpe billeder, fx blæst, spejlet i kameraet (brug spejllås og kabel-udløser eller selvudløser), upræcis EQ-opstilling m.v.

Fine billeder i øvrigt

Jesper G.

nahilas
            Deltager
              • Giant

Mange tak for de fine ord!

Jesper – hvad mener du med spejllås? Er det en indstilling på kameraet? Jeg har allerede en kabeludløser der bruges flittigt :).

Julius
              Deltager
                • Nova

Flotte bilder. Mirror lockup går ut på at speilet som relfekterer bildet til den optiske søkeren, låses fast før eksponeringen begynner, dette fordi bevegelsen kan føre til vibrasjon og uskarphet. Her har du info om speil-lås / mirror lockup på D3100:
                http://www.youtube.com/watch?v=UQS8U02of7g

nahilas
                Deltager
                  • Giant

Ah ok – det giver mening.

Det ser ud til den lille D3100 kommer til kort på den front. Tror hurtigt det bliver træls at køre den på liveview til hver eksponering. Det må jeg holde godt øje med når jeg engang skal opgradere :).

Ola Skarpen
                  Deltager
                    • Super Giant

Flott start, ser du sliter som du sier med focus.

Prøv og focuser manuelt med livewiev og maxs digital forstørring i kameraet. Dette bør fungere.

Finn en lyssterk stjerne som du focuseren på. Og så vrir du dit du vil ta bilde av etterpå, uten og røre kameraet/focuseren.

Sjekk bildet på kameraet etter et par bilder

Dette fungerer iallfall nogenlunde for meg

Skarpen2016-08-09 20:18:03

helgeras
                    Deltager
                      • Giant

Rigtig god start. Øvelse gør mester 🙂

Mvh. Helge

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Mine første spæde skridt i astrofotografi' er lukket for nye svar.