Mine 2 fra Maglesø

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mine 2 fra Maglesø

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1535 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Sammen med de andre gutter, Heine, MS,Søren, Andreas og Morten B kom forbi også.

Jeg stod desværre udsat for stormen og var til tider MEGET nervøs for lakken på bilen når de kraftigeste vindstød kom, men mounten blev der og klarede det faktisk med UG og stjerner.

Det var jo min nye tubus 120mm Equinox, så der skulle finde afstande for fokus, balance og hvad der nu medfølger med nyt udstyr, men den er heldigvis let at balancerer grundet det lave tyngdepunkt, og SUPER fri for flex.

Lavede min 3 star, 2 og 3 langt fra, jeg måtte have lavet en fejl, prøvede GOTO til Flammen meeen den var langt fra, slevede til Alnitak, fokus mode aktiv og manuelt justerede flammen ind, ikke en god start…
      Men jeg satte en sekvens igang hvor jeg nok mistede ca 30/40% til vindstødene.
      Flammen her er ca 4×240+12×100 sek Ha og RGB ca 12x50sek i hver.
      Glemte helt LUM, igenLOL Ved ikke om det ville have givet mere, måske lige den ‘glød’ jeg syntes at mangle på billedet.

Optaget ved 900mm brændvidde, guidet ved 388mm..

Link til hires…….http://tommy-friis.dk/test/NGC2024-LRGB.bmp Stor fil 4 MB

Ville da også prøve en hob, og det blev M52, der blev jeg lidt skuffet over størrelsen på stjernerne, men det var åbenbart linien den aften….

Dataer er ca 15x20sek i rgb, LUM ca 50sek, men dem droppede jeg da det ødelage mere end det gav.

For en hård/dårlig opstart og storm med First Light af Equinox’en kan jeg nok være tilfreds.

Tak til de andre derude, altid dejligt med lidt selskab selv om jeg sad lidt rigeligt i øsen for at finde lidt guidesettings der virkede bare nogenlunde. Wink

Nååe ja, link til stor M52, ikke så pæn i den størrelse…
      http://www.tommy-friis.dk/e107_plugins/autogallery/Gallery/Atik16HR/Open_clusters/M52.jpg
      TommyF2008-12-21 22:16:02

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Nice first light Tommy.

Equinox’en ser ud til at være korrigeret OK.

Jeg ser frem til flere gode billeder fra din hånd.

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Den kikkert tegner rigtig godt- fine farver på så kort tid.

VH Mogens

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ja tak Tommy, det var virkelig hyggeligt.

Og du fik da nogle gode first light ud af det, og tillykke med det nye udstyr. Vi skylder hermed skydlen for vinden på dig Wink

Også tak til Morten for at kikke forbi, dejligt at vi kan mødes derude.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Tommy

Det ser godt ud. Tillykke med udstyret – det er altid rart at komme ud og se det i funktion.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Fint Tommy

Lakken på bilen for de det stormer lidt ??? tænker du på “sand”,,, Husk på en bil der køre 150-200km/t er mere udsat en lille storm 🙂 så lakken kan easy holde til det

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Rigo jeg tror mere det var hvis nu monteringen væltede, da han jo som os andre brugte bilen som læ.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak frank….

Rigo,MS
                    Nemlig, ind imellem kiggede jeg rent faktisk ud af vinduet fra bilen, der var ederm…. smæk på nogle af de vindstød og det kunne da lige psse at vælte en ny tubus og så lige ind i lakken, det ville da være en passende afslutning på en drillende aften, heldigvis drev selskabet humøret op…
                    Tror at tubusen vil være god for mig ryg, den har lidt vægt men er meget mindre og lettere at smide rundt med.

TommyF2008-12-22 13:04:45

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

nåå ok hehe

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Nemlig, Rigo.. men vinden kom fra både vest og nord og syd i en vifte, så ligemeget hvor, så kunne jeg ikke beskytte mounten.
                        Der er heller ikke kalibreret, alle er uden bias,flats, darks osv, hvilken også kan ses.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Fik så ca 2-3 timer mere fra altanen,,, men der mangler glød over den, er det mon manglende LUM?? har kun taget Ha RGB

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Ingen der har en ide om hvad jeg mangler for at få den brændende glød i Flammen, er det ‘bare’ mere tid???

Her er 2 dages data

Der er en del detaljer, men gløden mangler…

HA=10×440+10×240+12×100

RGB=28x50sek hver kanal.

Det burde da være mere end nok data til en glødende flame????

TommyF2008-12-27 23:03:58

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Hej Tommy.

Det er ikke sikkert jeg har en god løsning, men betragt det som en brainstorm:

1. Stjernerne er gule, så jeg tror farvebalancen er skæv.

2. Prøv at skrue ned for luminancen. Jeg synes nogen gange at luminancen gør farverne lidt kedelige eller pastelagtige.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Jeps til farvebalance, nope til at skrue ned for lum.

Men 50 sek RGB…. Du skal op på det samme som Ha en 180-300 sek af hver.

Også tag noget Lum, men allerførst længe sub på farverne. Så kommer der noget gøld over det, også noget LUM så der kommer noget “uhnf” over det også 🙂

Bland Lum med Ha, rød med ca 30-40% Ha, og evt lidt Ha i den grønne.

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ok, jeg har ikke optaget LUM overhovedet, LUM kanalen er i dette tilfælde HA data’er.

Men ok, ,mere knald på RGB, det kan jeg desværre ikke her i Brøndby, der er alt for megen støj.

Tak for infoen Kim,MS.

PS

Har opdatereret det sidste billede 3-4 post oppe, brug SHIFT+RELOAD til at se det.

TommyF2008-12-27 23:02:12

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Mine 2 fra Maglesø' er lukket for nye svar.