Min saturn fra 20.4.09

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Min saturn fra 20.4.09

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 116 timesgade. This post has been viewed 116 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Fantastisk flot himmel i aften, men hos mig til gengæld en møjelendig seeing ind over naboens varme tag. Alligevel måtte Saturn stå for skud og jeg har taget 1000 billeder med Qcam5 gennem min TOA med moderat forstørrelse på ca. 6 meter brændvidde (Televue extender + ekstra barlow). Seeingen tillod ikke mere, men efter omstændighederne er jeg tilfreds med billedet, som er stacket af samtlige frames uden fravalg i registax. Især fordi to af månerne er ret tydelige.

Mvh.

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Den er bare øjeguf JohannesThumbs%20Up Jeg har også forsøgt mig, men min blev forfærdelig dårlig – alt for lys og uskarp – jeg blev skuffet, for det er noget af et arbejde man kommer på – men det var også min første og seeing var ikke god. bare det, at få centreret med 5x barlow – puha! nå, øvelse gør mester.

Mvh

Michael

Anonym
          • Super Nova

Hej Michael.

Det sværeste er at fokusere bedst muligt, når den danser sådan. Men jeg synes at Registax retter op på ganske meget og et lille tip: Underbelys hellere når du tager frames,ene – selv er jeg nede på ca. 75 ms. belysningstid med QWcam5 og billederne ser mildest talt mørke ud, men det retter du bare bagefter.

Mvh.

wieben
          Deltager
            • Nova

Flot Saturn, de 2 måner giver det også lige lidt ekstra.

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Johannes .

FLOT (som altid) Saturn billed , især med månerne . Har du motor til af fokusere med

eller er det med håndkraft . Jeg syntes det er meget svært ,med håndkraft p.g.a vibrationerne det giver, at opnå fokus

Anonym
                • Super Nova

Hej og tak for roserne.

Jo jeg har såmænd blot den billige skywatcher fokusmotor på. Jeg kører med vilje tingene så enkelt som muligt – ikke så meget kabelroderi og automatik. Et par forlængerkabler ind til mit værelse i huset, hvor jeg så styrer det hele med de originale håndkontroller. Det fungerer altid og kan på samme måde sættes op ude i marken. Men fokuseringen her er som sagt svær. Jeg gør det, at jeg finder et punkt jeg mener er bedst, og tager de 1000 billeder. Så kører jeg med fokusmotoren bare et enkelt hurtigt klik til hver af siderne og tager 1000 billeder begge steder. Disse tre sæt stacker jeg hver for sig og det slutresultat, som står skarpest vinder. Det lyder voldsomt – men 1000 frames tager altså kun et par minutter, så det er til at overkomme.

Mvh.

johannes2009-04-21 11:19:02

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Flot pletskud,,,, det var en flot aften i nat, stjernerne blinkede ikke og næsten pinpoint, men et svagt slør og og der..

michael.bertelsen
                  Deltager
                    • Nova

johannes wrote: Hej Michael.

Det sværeste er at fokusere bedst muligt, når den danser sådan. Men jeg synes at Registax retter op på ganske meget og et lille tip: Underbelys hellere når du tager frames,ene – selv er jeg nede på ca. 75 ms. belysningstid med QWcam5 og billederne ser mildest talt mørke ud, men det retter du bare bagefter.

Mvh.

Hej Johannes.

Så forstår jeg bedre, at min Saturn blev så lys – jeg var oppe på de omkring 300ms – ikke fordi, at jeg på nogen måde fandt den lys lige der, men det sker jo nok når man stacker alle de bill. jeg var oppe på 1500 stk. Men jeg har nok været lidt for ukritisk og utålmodig når vi snakker om at sortere fra.

Mvh

Michael

johnni.gade
                      • Giant

Michael Bertelsen wrote: Den er bare øjeguf JohannesThumbs%20Up

han sagde det nu bedstSmile

Jeg burde egentligt også få flyttet teleskop og få set nogen planeter visuelt en af dagene 🙂 Det nu altid en god oplevelse.
                    Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Min saturn fra 20.4.09' er lukket for nye svar.