Min første Pinwheel, M101

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Min første Pinwheel, M101

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 98 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg forsøgte mig med M101 i går aftes, har kun optaget denne galakse tidligere i widefield med en F85mm linse. Så første gang med teleskop.

Skywatcher Explorer 130 PDS

Canon 1000D (unmod)

65 x 240 lights

ingen flats/darks, de er taget, men i en anden opløsning

stacket i DSS

behandlet i AA6 SP1 og PS CS 2

Kommentarer og råd modtages hjertens gerne.rudibr2017-02-25 10:12:43

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Flot billede. og sikke mange små galakser, du har fået med

mvh
        Lars

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Lidt mørkt, baggrunden er 0 kan jeg se. Men det er svært at lave en pæn baggrund uden kalibrering, darks, flats, flatdark etc.

Du har fint styr på guiding, fokus etc.

Keep up the good work.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jo tak Lars, du identificerede jo sevl flere af objekterne i går til vores starparty

Og ja Jens, sortpunktet er rykket for langt op pga iregular støj rundt i billedet. AstroArt fjerner ellers fint viegneteringen med dens adaptive viegnetation gradient removam funktion. Jeg skal lige have ordentlig styr på AstroArt’s sekvens funktion, det irriterer mig virkelig meget at AA har optaget billederne i en anden opløsning end selve kameraet gør.

Guidingen kører meget meget bedre efter jeg fik ny EQ-5 hoved, RMS under 0″5 hvilket er under een pixel med mit setup. Fokus klarer jeg med 200% zoom i EOS Utility liveview og en bathinov maske. Jeg kan tydelig se diftaktionsstregerne flytte sig ved ganske små justeringer på 1/10 crayford hjulet. Men det kan måske blive bedre med en stpemotor og noget software der regner på V kurver?

/Rudi B. Rasmussen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Min første Pinwheel, M101' er lukket for nye svar.