Min første ISS

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Min første ISS

• Dette emne har 28 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 283 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Her er hvad jeg fik ud af passagen i går:

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Flotte billeder Jesper. Jeg fangede også progress fartøjet. Men skal lige have lidt mere tid til at se på det.

Hvilken åbningstid kørte du med?

Og hvordan hiver du frames ud af videoer. Jeg tog et screenshot hvilket jo ikke er optimalt.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Tak. Du får lige samtlige settings fra kameraet:

[ZWO ASI290MM-Cool]

Pan=0

Tilt=0

Output Format=SER file

Binning=1

Capture Area=1936×1096

Colour Space=MONO16

High Speed Mode=Off

Turbo USB=100(Auto)

Flip=None

Frame Rate Limit=Maximum

Gain=178

Exposure=0,000634

Timestamp Frames=Off

Brightness=1

Gamma=50

Temperature=18,2

Cooler Power=0

Target Temperature=-20

Cooler=Off

Auto Exp Max Gain=300

Auto Exp Max Exp=30

Auto Exp Max Brightness=100

Subtract Dark=None

Display Brightness=1

Display Contrast=1

Display Gamma=1

Jeg bruger et ældre capture program, Lucam Recorder, til at konvertere SER til fits eller tif filer. Som capture software er det forældet nu hvor vi har Sharpcap, men SER converter funktionen er meget nyttig. Jeg ved faktisk ikke om der findes anden software der kan konvertere SER filer.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Tak Jesper

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jesper, så din video ud nogenlunde som min, altså hvor ISS farer rundt ud og ind af billedfeldtet (du har måske mulighed for at uploade til youtube?).

Jeg er kommet til at tænke på, det lyder måske åndssvagt, at binde et kosteskaft på teleskopet, så er det måske lettere at styre. Samt indstille latitude til 90° – ISS’s polpunkt, så det kun er ra aksen man skal dreje. Dog stadig med begge koblinger løse rudibr2016-08-05 06:58:28

/Rudi B. Rasmussen

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Ja sådan er mine videoer også. Der er som regel nogle få på hinanden følgende frames hvor ISS er i feltet. De kan så stackes, men man kan ikke stacke ret mange frames, Fordi ISS skifter orientering og størrelse. Kosteskaft og polpunkt lyder som gode ideer.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Bruger du så Registax til at stacke med?

Jeg forsøgte selv med Registax, udvalgte nogle få, ca 10 sammenhøngende frames fra framelist, men selvom ISS holdt sig inde i billedet flyttede den sig mere end de max 30 pixels Registax kan håndtere, så det gik ikke.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Nej jeg bruger Autostakkert eller Maxim. Begge dele fungerer nogenlunde lige godt men Autostakkert er nemmest.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Det giver ikke mening at stacke mine ISS billeder da de alle er overeksponerede, så der er ingen detaljer at hente.

Men da jeg så min sidste sekvens igennem, bemærkede jeg at hen mod slutningen da ISS fløj ind i Jordens skygge, var dr en serie frames der ikke var helt i mætning. Jeg fandt syv sammenhængende billeder som jeg tog ud som TIFF vha PIP, stacket i AutoStackert og lidt wavelets i Registax og en smule levels/curves i PhotoShop.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

rudibr wrote: Det giver ikke mening at stacke mine ISS billeder da de alle er overeksponerede, så der er ingen detaljer at hente.

Men da jeg så min sidste sekvens igennem, bemærkede jeg at hen mod slutningen da ISS fløj ind i Jordens skygge, var dr en serie frames der ikke var helt i mætning. Jeg fandt syv sammenhængende billeder som jeg tog ud som TIFF vha PIP, stacket i AutoStackert og lidt wavelets i Registax og en smule levels/curves i PhotoShop.

Det er da ok. Man kan nemt se hvad det er.

mvh
                        Lars

landbo
                        Deltager
                          • Nova

rudibr wrote: Det giver ikke mening at stacke mine ISS billeder da de alle er overeksponerede, så der er ingen detaljer at hente.

Tillykke med resultatet. Ja ISS er en skrækkelig tingest og få belyst rigtigt, man kan næsten ikke få skruet nok ned uagte man har F/langbordistan på tubus.

Var det med “heksehåndtaget” i den ene hånd.

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Næ, ingen kosteskaft, stadig fra første forsøg.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                            Deltager
                              • Nova

rudibr wrote: Næ, ingen kosteskaft, stadig fra første forsøg.

Ja ok. Den eneste hage der er ved kosteskaftet er, de forskellige programmer typisk kun viser hver tiende frame forsinket på skærmen. Men øvelse gør normalt en mester.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Er der nogen der har forsøgt sig med denne metode:

EQMODLX – LX200 Protocol to ASCOM Emulator of Satellite Tracking

Det skulle efter sigende virke på en EQ5/6 og andre.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Min første ISS' er lukket for nye svar.