› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Min BD tracker driller
- Dette emne har 26 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1028 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. februar 2017 kl. 08:03 #157702
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Interessant at der sidder trætandhjul i dit drev. Umiddelbart vil jeg
sige, at anvendelsen af trætandhjul kan give anledning vil visse
bekymringer. For det første er træ ikke særlig hårdt, og for det andet,
så kan man godt have mistanke om, at den mekaniske forarbejdning ikke
er præcis nok.
Dine stjernespor i begyndelsen af denne tråd indikerer klart, at der
er en periodisk fejl – som i øvrigt viser sig tydeligt, da pol-
opstillingen ikke har været helt præcis.
Der er nu ingen grund til bekymring, for det er en udfordring at frem-
stille et drev, der uden guiding kan køre så præcist, at stjernerne
ikke trækker spor.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. februar 2017 kl. 13:54 #157842
adamDeltager- Main Sequence
Jeg har prøvet at regne lidt på det. En tandbredde på det store tandhjul er 9 grader.
Hvis der manglede en tand, ville gevindstangen ikke blive “trykket ud” 0,03mm.
Jeg ved ikke hvor slemt det er, men de ujævnheder der er ved forarbejdning må være meget mindre.
Jeg mangler også opløsning på mit dslr, som er 6 megapixels. Årets kamera i 2005 🙂Så nu er det mikrometer skrue jeg bruger. Jeg har læst om at i løbet af 10 minutter er rotationen kun 0,5 sekunder for langsom med en lige gevindstang. Alle mine billeder med eksponeringer på over 45 sekunder er overbelyste pga lysforurening, det ser ud til at passe fint sammen 🙂 Jeg eksperimenterer videre.
27. februar 2017 kl. 18:38 #158140
Det er blevet lidt bedre med mikrometerskruen.
Min kammerat kom forbi i fredags med Canon 70D og hans “nye” 300mm Tampon objektiv fra 80erne, som er blevet tilsluttet kamerahuset med en lækker kinesisk adapter ring.
Det er lidt avanceret, at man kan programere de små terminaler på kamerahuset til at modtage data fra adapteren og objektivet på de rigtige pinde.
Vi har taget 27 brugbare billeder, stadigvæk på bordpladen i køkkenet, men på 2 serier, hvor jeg måttet “spole” trackeren tilbage, har Orion ikke været centreret, så det har været nødvendigt at croppe kraftigt, så alle fejl var blevet synlige 🙂
Så for at undgå at croppe for meget, har jeg kun stacket 12 billeder med 50 sek eksponering og 17 darks.
Der er stadigvæk fejl i tracking, men meget mindre end før, selvom vi har brugt 300mm objektiv.27. februar 2017 kl. 19:07 #158142
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det blev da bedre – tillykke med det
Objektivet hedder Tamron –
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. februar 2017 kl. 23:38 #158152
viggo.tDeltager- Super Giant
300mm med en barndoor og trætandhjul ! Respekt. Flotte konstruktionsdetaljer forøvrigt.
mvh Viggo.
28. februar 2017 kl. 00:05 #158153
Tak 🙂
Den kører ikke med trætandhjul længere. Det er en mikrometerskrue, som direkte skubber pladen med kamera frem.
Jeg har stadigvæk problemer med fokusering og stjernerne virker lidt store 🙂Det kunne være sjovt at få mikrometerskruen til at skubbe en anden stang ud, som ikke drejer rundt. Fordi mikrometerskruens stang drejer rundt og hvis afrundingen på spidsen ikke er 100% kuglerundt, kommer der fejl i tracking.
Adam 2017-02-27 23:13:49 28. februar 2017 kl. 08:03 #158156
RudiDeltager- Neutron star
Det er virkelig godt gået med en BDT
Hvad bliver det næste, autoguiding
/Rudi B. Rasmussen
28. februar 2017 kl. 19:37 #158174
Mange tak.
Autoguiding 🙂
Jeg tror ikke det kan blive meget bedre herfra.Men jeg har en lille plan. Efter mine første forsøg med webcam på 70/900 teleskopet kunne jeg se hvor hurtig planeterne forsvinder udenfor synsvinklen. Der er vist også et kors i Sharpcap som man kan aktivere. Jeg tror jeg vil kunne grundjustere trackeren på den måde, ved at flytte hele BD tracker og se om planeten eller stjernen bliver midt i korset. Og så fjerne teleskopet og montere et dslr kamera.
Hvis det kan lade sig gøre at montere teleskopet på BD trackeren.Adam 2017-02-28 18:57:53 11. marts 2017 kl. 18:26 #158420
Der er blevet fremstillet et monteringsbeslag, så teleskopet kan monteres på min BD tracker.
Det skal bruges sammen med et webcam og Sharpcap til at se om jeg kan få en stjerne til at stå stille på PC skærmen, ved at justere BD trackerens vinkler og motor hastighed – uden at kunne se nordstjernen i mit køkken 🙂 Når trackeren står rigtigt, kan jeg fjerne teleskopet, montere dslr kamera og tage billeder. Det er i hvert faldt planen 🙂 Gad vide hvor lang tid sådan en procedure tager.11. marts 2017 kl. 21:53 #158423
chris_hDeltager- Super Nova
Ingen kan si at du ikke er dedikert!
27. august 2017 kl. 16:11 #163283
Barn dorn trackeren har fået en lille opdatering, eller et par små forbedringer.
Først mikrometerskruen, fordi der har været slup mellem stål stangen og det hul, hvor stangen kommer ud. Dvs. stangen kunne vippe i alle retninger. Jeg har vokset stålstangen og har lagt lidt epoxy rundt om den. Efter gennemhærdning af epoxy har jeg med grov vold “knækket voksen” 🙂 , så stangen kører nu ind og ud uden at vippe.De to stænger som motoren glider på, for at følge efter mikrometerskruen er ikke helt så blanke og de har måske ikke været 100% parallele, så bøsningerne kunne finde på at kile sig fast.
Nu har jeg monteret kun en lang kuglebøsning på den nederste stang og den øverste stang kører i et lidt større hul i Xfiner pladen, en slags styrestang. Det kører uden problemer nu.Den sidste forbedring er nok den fedeste 🙂
Når man skubber pladen med kamera udad, med en lige stang ( mikrometer skruen) monteret vinkelret, vil pladen køre langsommere med tiden.
Jeg har fået en ide at lave en buet kile som spidsen af mikrometer skruen trykker på, for at beholde konstant hastighed af pladen.
Men spidsen af mikrometer skruen, fra den er helt inde til den er helt ude ( 25mm) laver kun et 2mm langt mærke på pladen og det må være meget svært at lave en præcis bue som er 2mm lang.
En “astrogut” har hjulpet mig med at beregne vinklen, dvs. gennemsnittet mellem de 2 punkter og jeg har lavet en lille lige alu kile som jeg har limet et stykke barberblad på, så pladen burde køre med ca. konstant hastighed nu, i hele mikrometer skruens vandring.Jeg har taget et dårligt 3 minutters billede, kun for at teste tracking og det ser ud til at virke. Et billede af Arcturus med 48mm objektiv , som efter kraftig forstørrelse på PCeren ser rundt ud.
29. august 2017 kl. 12:06 #163334
Frank LarsenModerator- Super Nova
Ser da godt ud nu Adam
En anden måde at forlænge den lineære (tid-vinkel sammenhæng) er at bruge en double arm drive. Det gør lidt det samme som din kile her, men over et væsentligt længere stræk.
Det er så noget mere kompliceret at lave, men ikke helt så kritisk i parametrene.Google “Double-arm Scotch Mount”
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Min BD tracker driller' er lukket for nye svar.