Min BD tracker driller

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Min BD tracker driller

• Dette emne har 26 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1027 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
      • Main Sequence

Der er noget galt med min barndoor tracker. Når det er widefield billede så er det “ok” for mig, men når man zoomer ind, så ligner alle stjerner et spørgsmålstegn, eller noget andet som jeg ikke vil beskrive her 🙂
      Det er ikke i tracking retning, men circa op og ned. Ligner det ikke rystelser?
      Jeg tror det er spejlet i kameraet.
      Jeg har lige målt lidt på den med et måleur, forskellige steder.
      I fronten af objektivet, når det er helt ude, 210mm, når jeg trykker på fjernbetjent udløser, slå viseren ud 1/1000mm, op og ned.
      Jeg synes ikke min BT er så spinkel. Men ok, det kan ikke kun være spejlets skyld.
      Hvis trackeren var blevet lavet af bly og beton, vil den nok ikke gøre det 🙂

Hvad gør de andre når de bygger dem af havelåge hængsel fra Silvan? Kan de også kun bruges til widefield billeder?
      Træet burde dæmpe vibrationerne lidt mere end jern.

På trods af rystelser, lykkedes det i aftes af tage et par billeder af Oriontågen, i farver 🙂
      Jeg troede man skulle fjerne IR filter først, men det kan godt lade sig gøre med filteret.
      Medmindre det var sfærisk aberration 🙂

Adam2016-11-29 04:14:15

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Jeg vil gætte på at årsagen findes i dit “drev”. Enten i gevindstangen eller i det tandhjul som driver gevindstangen.

Har du målt med måleuret mens BD’en kørte?

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

adam
        Deltager
          • Main Sequence

Jeg har målt både med og uden motor.
          Men den tracker ok. Der kommer bare en rystelse når spejlet kommer op.
          Billedet her er med 338sek eksponering (over 5 minuter).
          Der kommer altid noget snavs på optikken som jeg optager for sent.

Hvis
          der var slup i gevindstangen eller tandjulet, ville det ryste billedet i
          startrails retningen, men rystelsen kommer altid op og ned, også når
          jeg tager et billede lige nedenunder nordstjernen ( M51), hvor
          startrails burde være circa fra venstre mod højre side .

Den bevægelige plade er ikke 100% stiv. Den giver sig et eller andet sted.
          Mit hængsel er lavet af kuglelejer med en stålstang, limet i træet. Det kan godt være der er slup i de små kuglelejer.

Jeg
          har også prøvet det med at holde noget matsort foran objektivet og
          vente til det hele holder op med ar ryste…men kan ikke huske hvad for
          et billede det var 🙂 Det skal prøves igen.
          Jeg må finde på en fejlfindings metode.

Adam2016-11-29 19:17:50

kenneth.sneis
          Deltager
            • Super Giant

Hei

Aktiver mirror lockup. Så kan iallefall rystelser ifra speilet utelukkes.

stormo
            Deltager
              • Asteroid

Hej Hej,

En flot BD tracker 🙂

Jeg tænker at den lange linse udgør en lang vægtstang, kun fasthold af den der plastic kugle – der ser noget “dinglet” ud. Kunne du få kameraet i bedre balance eller evt understøtte det med et eller andet for at begrænse svingningerne ?

Mvh Jan E

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Årsagen findes næppe i rystelser fra kameraets spejl. Kig på de svageste stjerner på billederne (M46), de har også trukket streger. Hvis årsagen var vibrationer fra spejlet vil kun de klare stjerner være streger.

Så årsagen skal findes i “noget” der udvikler sig over tid.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

adam
                Deltager
                  • Main Sequence

Tak for jeres forslag.
                  Der er desværre ikke mirror lockup på mit kamera. Eller der er, men kun for at rense sensor.
                  Jeg har et gammelt Nikon D50 kamera fra 2005 og 3 objektiver.
                  Skal jeg så begynde at samle på Canon ting forfra?
                  Min kamarat har et Canon 10D jeg kan få for 500kr ( kun huset), men er det ikke for gammelt? Jeg tror hellere ikke der er mirror lockup.
                  Hvis man fjerner IR filter, så kan det kun bruges til DS, ikke?

Stormo – jeg tror også der er en “lang moment arm” lige der. Jeg har forsøgt at balancere kamera på trackeren, så det hele ikke falder ud af vinduet, når trackeren kører.
                  Kamerahuset og objektivet vejer stort set det samme. Det kan godt være det er klogere at holde på objektivet end på kameraet i stedet for, men objektivet er ikke bygget til det.

Kuglen er ikke lavet af plastic, men det som klemmer kuglen sikkert er.
                  Hvad skal jeg ellers bruge – jeg skal kunne sigte i alle retninger.

Jeg har fjernet fødder under trackeren, dvs 3 unbrako bolte som har været skruet i bundpladen på hovedet. Det hele har stået på en skridtsikker gummimåtte. Men det er måske hellere ikke godt med en “støddæmper” fordi den kan give sig.

Mit sidste forsøg var med trackeren uden fødder, på bordpladen, på et lag køkkenrulle og trykket godt ned. Objektivet med kun 75mm, så det har været en del fysisk kortere. Det har muligvis hjulpet en lille smule.
                  Jeg har også stacket 57 billeder med forskellige lukketider, 30x30sek, 20x 20sek og 7x 50sek. 27,5 min i alt.
                  Bare fordi en på forum har postet det flotteste billede af Orion tågen og har klaget over at midten ser udbrændt ud 🙂
                  Så tænkte jeg at et par mørkere billeder kunne ændre det. Men jeg ved ikke hvad der sker når man stacker dem.
                  Og jeg kan hellere ikke få den tåge frem som andre kan, f.eks den rund om hele Orion stjernebillede.
                  Men det er sjovt at eksperimentere 🙂

Tom A – jo, min tracker kører lille smule for hurtig. Jeg kunne ikke finjustere motoromdrejninger med Arduino. Et tal (enhed) i arduino programmet gør at den enten kører for hurtig eller for langsom. Men det er meget lidt. Det er først synligt efter 20 minutter på mit kamera.
                  Jeg har lavet en timelaps video af de 57 billeder og man kan se at stjernerne bevæger sig lille smule baglæns i billedfeltet, måske 0,3 – 0,4mm i løbet af 27,5 min.
                  Jeg fortsætter jagten på fejl og smukkere billeder 🙂

Når jeg zoomer lidt ind på computeren ser det sådan ud. Lidt utydeligt.

Adam2016-12-05 06:31:53

stormo
                  Deltager
                    • Asteroid

Måske en eller anden form for kontravægt bag kameraet, fastgjort mellem kamera og foden eller under foden ??

adam
                    Deltager
                      • Main Sequence

Min kammerat kom forbi i sidste uge med EOS 70, med live view/mirror lockup.
                      Han har et intervalometer i kameraet så vi har taget 20 billeder med 1 minuts eksponering på min barndoor tracker.

Objektivet har godt nok været et 55mm, dvs en del kortere end mit 210mm, men stjernerne ser runde ud når man zoomer ind.

Så…:-) er Canon 60D ligeså godt et kamera som 1100D ? Jeg kan måske købe et for 2500kr.
                      Deres processorer og årgang er ens, men resten er til 60D fordel. Så koster det også 1000kr ekstra i forhold til 1100D.
                      Hvad skal jeg vælge? Både til fotografering med objektiver på trackeren og med teleskopet.
                      Jeg kan ikke finde ud af det, men jeg må have mirror lockup.
                      http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Canon_EOS_60D/specs

finnr
                      Deltager
                        • Main Sequence

Det er måske en god ide at prøve med dit 210 mm objektiv på EOS 70-huset, før du konkluderer at problemet kan løses med mirror lockup. – FinnR

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg vil give Finn ret. Det er en meget væsentlig forskel på vægtfordelingen, om du bruger et 55mm eller et 200+ mm objektiv. Desuden har du jo kun en fjerdedel brændvidde. Det gør også at evt. bevægelser vil være langt mindre synlige i billedet. Det er i hvert fald ikke kameraet, der gør forskellen.
                          Jeg tror heller ikke det er spejlet der gør det. Når du belyser over 5 minutter, så er den lille rystelse, der evt. kommer når spejlet klapper op, en meget lille del af belysningstiden, og vil ikke trække de streger, du ser. Det vil slet ikke lave “spørgsmålstegn”. Hvis det endelig gav en forstyrrelse, ville det snarere ligne en streg, fordi stjernen bevægede sig lidt frem og tilbage i billedet pga. vibrationen.

Jakob A.

adam
                          Deltager
                            • Main Sequence

Jeg tror I har ret. I har også meget mere erfaring med startrails end jeg har 🙂

Jeg har testet lidt af hvert da min kammerat kom forbi med EOS 70D med mirror lock up.
                            Mine “star trails” har forskellige mønstre.
                            Jeg har taget et par billeder med 45 sek. eksponering, alle sammen på trackeren.

På det første billede med slukket motor. Startrails ser ud som de skal.
                            Uden zik-zak op og ned.
                            De næste 2 billeder med motoren startet. Det ser ud som om pladen med
                            kameraet, i løbet af de 45 sekunder, kører 22,5 sekunder mod højre og 22,5 sek. tilbage mod venstre.

Dvs. det er gevindstangen som bliver “skubbet” frem og tilbage.

Jeg har med vilje ikke limet møtrikken fast i det store tandhjul. Det har
                            været nemt og hurtigt at kunne skrue møtrikken tilbage.

Udover det, har jeg monteret det store tandhjul på yderringen på et
                            kugleleje. Der er lidt slup i kuglerne, fordi hele tandhjulet kan vippe lidt på kuglelejet.
                            Normalt monterer men 2 kuglelejer for at undgå det og tandhjulet sidder på akslen.

Hvad kan man gøre – lime møtrikken fast og understøtte hele det store tandhjul så det ikke kan vippe?

Jeg forstår stadigvæk ikke hvordan folks hævelåge hængsel kan blive godt.

Jeg tror min møtrik roterer lidt skævt på en eller anden måde og tvinger gevindstangen i måske roterende bevægelse, men mest frem og tilbage som gør at pladen med kamera også få den samme bevægelse.
                            Det kan godt lade sig gøre fordi der er lille bitte slup i hængslet.
                            Jeg har checket med måleur på spidsen kameraobjektivet og det kører med megen ujævn
                            hastighed og kan også finde på at køre baglæns.

Adam2017-01-05 15:38:54

adam
                            Deltager
                              • Main Sequence

Og et billede taget i forgårs med mit Nikon uden mirrolockup, på trackeren, med slukket motor.
                              Nå jeg zoomer ind på Mars på PC, ser den rund ud, uden rystelser.
                              Så det er er tracking som driller.

Mars zoomet ind på PC

adam
                              Deltager
                                • Main Sequence

Jeg har forbedret et par ting. Har limet 4 små xfiner klodser med mylar på, under tandhjulet, så det ikke kan vippe og har skruet en skive på møtriken, midt i tandhjulet, så møtriken er låst fast i hullet. Det har hjulpet lidt. Måleuret viser en bevægelse i samme retning, men hastigheden som pladen kører udad med, er stadigvæk ikke ensartet, men lidt bedre end før.

Jeg har indset at alle mine “statrails” i forskellige mønstre kommer når møtriken roterer kun en enkel omgang, fordi en omgang svarer til 1 minuts eksponering, som de fleste af mine billeder er taget med – det giver en hel anden synsvinkel på problemmet – det er svært at få møtriken til at dreje ordentlig bare en omgang 🙂

Pladen med kamera og gevindstangen er skruet fast sammen. Hvis gevindstangen har en vinkel som ikke passer 100% med møtrikkens centrum, men trykker lidt på møtriken, vil det tvinge pladen med kamera i alle retninger.

Når jeg skruer et 1kg kamera på, vil pladen synke lidt og gevindstangen vil trykke mere på møtriken. Hvis møtrikken ikke er 100% i centrum, men kører bare det mindste i en oval bevægelse, vil den skrabe på gevindstangen, en gang pr. omgang og trykke gevindstangen og pladen med kamera i forskellige retninger, f eks op eller ned, samtidig med at den kører udad.

Så det med at skrue gevindstangen på pladen 100% i den rigtige vinkel er meget vigitgt. Især i så tyk en plade som min. Man skal tage hensyn til gevindstangens radius, så hullet i pladen ikke må være vinkelret og anlægsfladen til de 2 møtrikker som gevindstangen er skruet fast med i pladen skal også være lidt skrå – det er svært at lave præcis med et stemmejern. Når jeg spænder de to møtrikker fast, få gevindstangen en forkert vinkel.
                                Kan man ikke få den plade til at køre udad med kostant hastighed på en anden måde? 🙂
                                Det virker som om gevindstangen og møtrikken slet ikke må berøre hinanden, så går det galt.
                                Man kan få sådan en ball screw. Med 4 eller 5mm gevindstigning er den til at betale, men den findes ikke med krumning.

adam
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Kampen fortsætter 🙂
                                  Jeg har nedgraderet trackeren med en lige gevindstang, dvs jeg brugte en mikrometerskrue med rundt spids. Den stang som kommer ud er hellere ikke hel slupfri og vipper lidt, men den trækker ikke pladen med kamera i alle retninger som før.
                                  Motoren måtte have noget at glide på, så den kunne følge med mikrometerskruen. Kobling er lavet af et par slanger. Desværre var de begyndt at glide på motoraksen, så der kom et par billeder med star trails. Et par stykker har også sneget sig ind i DSS 🙂
                                  Så fancy Orion tåge har I ikke set endnu 🙂

27 x 40sek, 9 darks, ISO800, 210mm objektiv
                                  Det giver et lille pift med de enarmede spikes 🙂

Adam2017-02-16 00:00:59

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Min BD tracker driller' er lukket for nye svar.