Milliardene ruller!

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Milliardene ruller!

• Dette emne har 53 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2248 times
Viser 9 indlæg - 46 til 54 (af 54 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Det er lidt Babettes gæstebud over den norske oliefond.

Små lande har historisk set sjældent fået lov til at beholde overvældende rigdomme. Nordmændene må have stor tillid til at den internationale orden kan fastholdes, og at amerikanerne i rigtigt mange år fremover vil blive ved med at sørge for vores allesammens sikkerhed, trods deres egen enorme statsgæld.

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Mærkeligt at være statsborger i et land, og så se på billionerne i en fond. Men nok om det, personligt er jeg ikke misundelig. Blot lidt forundret over, at man ikke fyrer den lidt af.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Den vanlige statsborger ser aldri noe til disse billionene. Oljefondet er i hovedsak ment til å sikre fremtidige generasjoner en viss trygghet og ta vare på velferdssamfunnet, men av og til “drypper” det noe på nåtidens generasjoner.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

@Spatzek : Oljefondet hedder egentligt “Statens pensjonsfond utland” og skal gå, som @rune-cb siger, til fremtidige generationer. I dette tilfællet fremtidens pensionister. Stortinget har bestæmt at Regeringen kan tage ud optil 3% af afkastningen til at bruge på statsbugettet til diverse formål.  I år tager man ud ca. 225 mrd. kroner, hvilket tilsvarer ca. 17% av statsbudgettets udgifter.

@morten – Hvad har dette med amerikaneres sikkerhedspolitik overfor Norge at gøre? Mener du virkeligt at nogen kan fristes til at overfalde Norge for at røve oljefondet vores?

Mvh,
            Bjørn

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Bjørn, meeget, virkelig meget off topic..

Mht Babettes gæstebud, så er det jo en novelle af Karen Bliksen hvor en fransk kok for egne penge yder sit ypperste for en lille flok puritanske nordmænd i en lille bygd i forrige århundrede  Beboerne i bygden er meget puritanske folk, og hun (kokken) er nødt til ikke at fortælle dem, hvad det koster at lave en perfekt middag for overhovedet at få dem til at kunne nyde maden, fordi de i bund og grund synes at nydelse er en synd.

Efter i sidste uge at have besøgt det iøvrigt udmærkede oliemuseum i Stavanger kom jeg virkelig til at tænke på den novelle. Man får i alle detaljer udpenslet Norges store synd ved at pumpe olie op og udlede CO2. Man ser voldsomt omkostningstunge projekter med at pumpe CO2 ned i undergrunden som en slags aflad (de fleste andre har vist opgivet den teknologi). Der er selvfølgelig, og helt berettiget  masser af national stolthed over alle de teknologiske fremskridt Norge har gjort i offshore industrien. Man tillader sig dog ikke  at feste igennem over landets utrolige held, at der virkelig, og uventet, var masser af olie i soklen. Puritanisme på steroider – in disguise?

Mht den anden kommentar, så er der jo ingen der kan spå om fremtiden. Tjekkerne nød deres velstand og kæmpe guldreserve for 100 år siden. Der var penge til flere generationer, .. indtil Hitler tog dem i 1938. Også andre nationalbankers guldreserver, herunder formodentligt de Norske,  blev tømt i WWII, og historen beskriver utallige tilsvarende hændelser i årenes løb. Jeg tænker, at der er noget naivt over at gemme så store beløb til en fjern fremtid, når vi befinder os i en tid med voldsomme ændringer og trusler alle steder fra. Putin der opruster kraftigt og rasler med sablen i arktis, kineserne der også er aktive i arktis geopolitik, amerikanernes manglende vilje til at betale skat og dermed elendige offentlige økonomi og  deres svigtende interesse i Europa, vores egen manglende vilje til at enes om, endsige betale for, et troværdigt europæisk forsvar, Trump der oveni de øvrige problemer sår tvivl om NATO, samt de tydelige opløsningstendenser vi ser i EU, bl.a. som følge af en voksende nationalistisk populisme. Hertil kommer folkevandringer som følge af befolkningseksplosionen i Afrika og mellemøsten, ændret demografi og dermed kultur, klima,  etc. etc. Tror du, at den sikkerhedspolitiske situation omkring Norge og den enestående gode, ikke korrupte, og (set udefra) usædvanligt rationelle, politiske kultur i landet, vil være bevaret om de mere end 100 år, som oliefonden rækker. Hvilken betydning vil eventuelle ændringer have for de kommende generationers af nordmænds mulighed for at bruge oliefondens penge?

Når jeg samtidigt ser mine lægekolleger i Norge berettiget klage over New Public Management, nedskæringer og dårlige forhold for patienterne undrer jeg mig over at man ikke letter bare lidt på låget for de mange penge. (Derudover undrer jeg mig i den helt lille målestok over, at vi fortsat skal undervise så mange af de norske (og svenske) medicinstuderende – vi gør det gerne, det er flinke og venlige folk, og mange bliver heldigvis i Danmark. Men der er lægemangel i Norge, og hvorfor høster Norge ikke selv den akademiske gevinst af at undervise deres egne læger?)

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Jeg registrerer at du undgår at svare på mit spørgsmål, Morten. Istedet stiller du mig modspørgsmål …

“Tror du, at den sikkerhedspolitiske situation omkring Norge og den enestående gode, ikke korrupte, og (set udefra) usædvanligt rationelle, politiske kultur i landet, vil være bevaret om de mere end 100 år, som oliefonden rækker. Hvilken betydning vil eventuelle ændringer have for de kommende generationers af nordmænds mulighed for at bruge oliefondens penge?”

Hvad der sker i fremtiden ved ingen.

“Også andre nationalbankers guldreserver, herunder formodentligt de Norske,  blev tømt i WWII […]”

Nej, den norske guldreserve blev fragtet til London af gode nordmænd og nazisterne fik således ikke tag i den.

“Når jeg samtidigt ser mine lægekolleger i Norge berettiget klage over New Public Management, nedskæringer og dårlige forhold for patienterne undrer jeg mig over at man ikke letter bare lidt på låget for de mange penge.”

Som nævnt, vi bruger optil 3% av pengerne – hvert år. I fjor brugte vi 225 mrd. kroner.

Mvh,
                Bjørn

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Bjørn, jeg ved naturligvis heller ikke om nogen kommer og tager jeres penge. Min pointe var bare at det er lidt bizart at have så lang en tidshorisont i en usikker verden..

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Vel, hele idéen med at bruge oliepenge til at bygge op et et pensionsfond kom fra realisationen af at det ville blive så mange pensionister i fremtiden at man ikke kunne klare statens forpligtelser overfor dem. Så fondet er en ren nødvendighed for at pensionisterne skal få sit også i fremtiden. Jeg ved ikke hvordan andre land har tænkt at løse ældrebølgen men slik er det altså Norge vil gøre det.

Vores oliefond er nu verdens største fond og har vokst til det dobbelte i størrelse på fem år. Vi tager ud lidt af afkastningen hvert år, til f.ex. helseopgaver. I fjor var beløpet, som nævnt, 225 mrd. og udgjorde 17% af statens budget på udgiftsiden. Uden oljefondet ville vi ikke kunnet bruge så meget på helse (og andre ting), uden at øge skatterne og/eller kutte udgifter på andre områder. Så oliefondet er med på at opretholde velferden i landet lige nu – ikke kun i fremtiden.

Mvh,
                    Bjørn

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

For at være helt konkret ang. hvad pengerne i fondet skal gå til i fremtiden, nemligt pensioner, kan vi se hvad statsbudgettet siger:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-s-asd-20172018/id2574701/sec1#KAP5

Udgiftsposten “Alderdom” udgør næsten det halve af Arbeids- og sosialdepartementets budget, i fjor ca. 215 mrd. norske kroner. Det er dog flere typer pensioner end alderom, men dersom man ser bort fra disse vil altså dagens afkastning (i fjor var den 225 mdr.) af fondet allerede dække alderspensionerne i Norge. Men afkastningen varierer og fondet er ikke stort nog endnu for at sikre fremtidens pensionister.

Så hvor stort må oliefondet være for at forpligtelserne staten har til pensionisterne kan overholdes? Jeg ved ikke, men hvis man tænker sig at man tager ud 3% af fondet hvert år, og forudsætter at man med det ikke reducerer fondets størrelse, så mener jeg at fondet først må blive mindst dobbelt så stort som det er i dag. Dvs. ca. 16,5 billioner kroner.

Når vi så ved at fjorårets udtag dækket ca. 17% af udgifterne i hele statsbudgettet, hvor stort måtte fondet være for at hele statsbudgettet kan dækkes ind af avkastningen i fondet? Tja .. ca. 6 gange så stort som i dag, dvs. ca. 50 billioner kroner.

Hvornår bliver fondet 50 billioner kroner stort? Baseret på udviklingen så langt, vil jeg tippe om ca. 20 år. Men om 20 år er statsbudgettet blevet meget større end i dag og inflationen har reduceret pængeverdien. Så måske vi skal sige at fondet må vokse i 30 år istedet? Dermed må det være en målsætning at vi skal klare os uden olien i Nordsøen om 30 år.

Mvh,
                      Bjørn

Viser 9 indlæg - 46 til 54 (af 54 i alt)
                    • Emnet 'Milliardene ruller!' er lukket for nye svar.