Milliardene ruller!

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Milliardene ruller!

• Dette emne har 53 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 2245 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har nettop fundet en ny hobby – at glane på pengerne der ruller ind og ud av Oljefondet. Det er fascinerende at se hundrevis af millioner skifter hvert minut! Her er en snapshot fra tidligere i dag:

Her er netsiden, for dem der vil ha en ny hobby: http://www.nbim.no/

… altså hvis de bare kunde dele pengerne ud til os der bor i Norge, så kunde jeg køpt lidt mer astro-udstyr! LOL

EDIT: Glemte at fortælle at chefen for Oljefondet rapporterede i dag at fondet har “tjent” 199 milliarder de sidste tre måneder …

Bjørn T. Jønsson2010-11-04 12:31:58

Mvh,
      Bjørn

habo
      Deltager
        • Super Giant

Jeg kan slet ikke læse så stort et tal, hvad med at lade det dryppe lidt sydover!!!!!!

wieben
        Deltager
          • Nova

Har du sendt linket til Joakim von And? LOL

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

He-he! Han vilde kun blive misundelig. LOL

Men den norske stat gør noget lignende som ham – de sparer (nesten) alle pengerne i bingen … og samfundet og vi der bor her nu får (nesten) ingen glæde af dem.

Mvh,
            Bjørn

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

har i det jo fantastisk i Norge:

“På listen over de mest udviklede lande ligger Norge øverst efterfulgt af Australien og New Zealand. Danmark ligger som nummer 19, mens Zimbabwe ligger nederst på listen.”

Jeres broderland ligger kun på 19 pladsen, så det ville vel være rimeligt om i sende lidt “nødhjælp” sydpå som Habo foreslår Cry

mr.mox
                • Nova

Jeg troede faktisk der lå flere penge i den fond – det er jo kun to gange Danmarks BNP…

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

henrik.schneider wrote: På listen over de mest udviklede lande ligger Norge øverst efterfulgt af Australien og New Zealand. Danmark ligger som nummer 19, mens Zimbabwe ligger nederst på listen.

Den listen du siterer til der Henrik, skal du ta med en “klype salt” og et visst forbehold. Alt er ikke så bra som FN hevder. Vi har riktig nok høy levestandard ift. mange andre land, men det er endel ting som andre vestlige land kommer bedre ut på. Jeg kan f.eks. nevne skole/utdanningssysytemet, helsevesenet, deler av infrastrukturen, eldreomsorgen osv. osv. ….. her er det mange ting som kunne vært bedre!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chrjensen
                    • Super Giant

Ca 600.000 kr pr. indbygger i Norge. Det er vel rimeligt ok.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

@ Henrik – Jeg har ikke set akkurat den statistik du henviser
                      til, men mange lignende før. I nogle kommer I ud bedst, i andre
                      Sverige, og i atter andre vi eller Sveits. Det kommer an på hvordan man
                      måler. Som Rune siger så er ikke alt fryd og gammen her i Norge. Det
                      er meget at tage fat i her.

Bl.a. er vi næsten som et u-land at regne m.h.t. jernbane, motorvejer og
                      bredbånd! F.eks. motorvejer er let at se jeres er meget bedre end vores, også
                      de svenske vejer er meget bedre end i Norge. Så kan man indsige at jo,
                      men Danmark er fladt og let at lave vejer, mens Norge er anderledes.
                      Sant nok, men det er ikke hele forklaringen. Her i Norge har man
                      undladt at vedlikeholde vejer i mange år og de nye vejer der bygges er
                      kun nogle få kilometer i året. Det monner ikke i længden! Vi har ingen
                      lyntog, og få dobbeltspor, så togene humper afgårde i sneglefart og må
                      vente på stationer på at mødende tog skal passere … Bredbånd med
                      fiber findes kun i et lide antal i “de store” byer … Vi har ingen
                      offentlig refusion på tandlæge-regninger, slik de har i England … Og
                      så videre, og så videre.

De der 3 billioner staten har i pængebingen får vi lide glæde af. Måske
                      den næste generation får se noget af de pengerne? Vi får kun håbe!
                      Planen er at Oljefondet (der egentlig heder “Statens Pensjonsfond – utland”)
                      skal blive så stort til slut at det kan være selvbærende mht.
                      pensionsudbetalinger i fremtiden. Hvornår er “fremtiden” mon tro? Det
                      ved ingen …! Skulde gerne sendt lidt sydover til jer, men vi har ikke
                      set noget til dem selv, så … Wink

@ Jacob – Det vokser hurtigt nu, så mon ikke det snart er 4
                      billioner. Men i financekrisen “tabte” vi 600 milliarder … som
                      rigtignok er genvundet nu. Det er ikke så veldig længe siden Oljefondet
                      kun var på 2 billioner. Hvor meget det må være for at være selvbærende
                      for fremtidige pensioner ved jeg ikke. Måske 10-15 billioner?

EDIT: skrivefejl.

Bjørn T. Jønsson2010-11-05 16:10:26

Mvh,
                      Bjørn

simon.skofteland
                        • Moon

3 billioner på snapshootet ditt ikke dårlig Tongue

kimmerrild
                        Deltager
                          • Main Sequence

Jeg snakkede engang med en nordmand, og hun kunne ikke forklare hvad de nu engang levede af.
                          Hvad pokker har I egentlig af værdi deroppe?
                          Hvad lever I af.

I har olie, vandreserver som I sælger dyrt til EU mth energi, hvad er der mer?? fåreuld? Jeg kan ihvertifald ikke komme på andet som nordmændene er dygtige til 😛

________
                          EDIT : I sammenligning kostede Storebæltsbroen 24,4 mia. dkr. at bygge- en hurtig omregning så vil det blive til 123 broer. Hvis alle de penge blev delt ud til alle nordmænd “ca 5 mio mennesker” vil det blive til 3.000.000.000.000/5.000.000=600.000 nkr per næse deroppe. shiat – nordmændene behøver slet ikke at lave andet end deres Olie og vanddepoter.
                          kimmerrild2010-11-05 17:27:38

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Du har ret, kimmerild. Vi laver ikke noget af verdi og lever af socialpænge når vi ikke driver dank og sidter på café i arbejdstiden. Men der er noget olje ude i Nordsøen har jeg hørt. Sikkert uvæsentlig, men noget er der. Fåreuld er vi dog flinke på! Og tørfisk!

Bjørn T. Jønsson2010-11-05 17:34:50

Mvh,
                            Bjørn

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Rune & Bjørn.

Det er vanskeligt at være uenige med jer begge.

Statistik er interassant men først riktig værdigfuld når man kender alle parametre som der er målt på og samtidig hvordan data er indsamlet.

Jeg har absolut min gang i Norge og kender ganske godt til både vej status og ikke mindst den vi vil kan kalde folkelige holdning til olje skatte kisten.

Jeg har boet i Stavanger (Sola) i en periode og selvsagt meget i DK og jeg tror nok at jeg vil konkludere at der er store pluser i begge lande men absolut også noget som kunne gøres bedre begge steder.

Bjørn du nævner motorveje, ja det godt nok træls i Norge, omvendt syndes jeg det danske offintlige sundheds og skole system er noget bagud Norge.

Men hvad burde Norge så bruge de 3B.NOK til? tja, jeg kunne ønske for jer at i snart begynder at inverstere massivt i ikke olje maserte energi kilder, også selvsagt styrkelse af jers infrastryktur 🙂 Nok heller ikke en dårlig ide at gemme lidt til oprydning efter olje industrien. Jo jeg ved godt at industrien selv er forpligtet til at ryde op efter sig selv men mon ikke der bliver behov for lidt stats støtte inden slut.

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Her er et andet “taxameter” der viser oljeformuen i hele kroner: http://www.oljefondet.no/#/forside. Oljefondet er øget ca. 64 milliarder siden denne tråden blev oprettet i november i fjor. Shocked

Mvh,
                                Bjørn

mikael_joe
                                Deltager
                                  • Super Nova

Så har i måske råd til at købe agurker nu?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
                                • Emnet 'Milliardene ruller!' er lukket for nye svar.