› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Mikroobservatorium
- Dette emne har 73 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 1988 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. august 2014 kl. 13:54 #120631
swr- Giant
Hmmm … på denne side anbefaler de 6″ svarende til ca. 15cm for en C11’er: AstroPier
Men den er lavet af stål, så det er måske forklaringen?
Mvh Søren
19. august 2014 kl. 14:00 #120632
swr- Giant
Hej Kenneth
Med normal betong (B30) vil en søyle med diameter 15 cm tåle ett trykk på nesten 53 tonn før den brister.
Det er mere end rigeligt til min lille lystønde. Er problemet at det bliver rystet af vinden?
Mvh Søren
Edit: Jeg kunne godt acceptere et rystet billede under påkørsel med en bil.
SWR 2014-08-19 14:04:05 19. august 2014 kl. 14:15 #120633
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
SWR wrote: Hej Kenneth
Med normal betong (B30) vil en søyle med diameter 15 cm tåle ett trykk på nesten 53 tonn før den brister.
Det er mere end rigeligt til min lille lystønde. Er problemet at det bliver rystet af vinden?
Mvh Søren
Edit: Jeg kunne godt acceptere et rystet billede under påkørsel med en bil.
Det handler ikke om hvor stort tryk beton søjlen kan klare, men mere om hvor stiv den er.
Altså om den vil svinge, når den påvirkes med sideværts kræfter, f.eks. vindpåvirkningen på et stort teleskop.Beton er ultra stærkt, når det kommer til tryk, men ganske svagt når der er tale om træk og bøjning.
Kører man ind i en beton søjle uden armering med bilen, så vil søjlen med stor sandsynlighed knække.Lars Malmgren 2014-08-19 14:16:11 19. august 2014 kl. 14:22 #120634
swr- Giant
Hej Lars
Beton er ultra stærkt, når det kommer til tryk, men ganske svagt når der er tale om træk og bøjning.Kører man ind i en beton søjle uden armering med bilen, så vil søjlen med stor sandsynlighed knække.
Spørgsmålet er om den kan gøres tilstrækkelig stiv med armeringsjern? F.eks. en rulle af rionet der passer inden i glasfiberskallen.
Mvh Søren
19. august 2014 kl. 14:31 #120635
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
SWR wrote: Hej Lars
Beton er ultra stærkt, når det kommer til tryk, men ganske svagt når der er tale om træk og bøjning.Kører man ind i en beton søjle uden armering med bilen, så vil søjlen med stor sandsynlighed knække.
Spørgsmålet er om den kan gøres tilstrækkelig stiv med armeringsjern? F.eks. en rulle af rionet der passer inden i glasfiberskallen.
Mvh Søren
Du skal helt sikkert have en form for armering i, og så er jeg sikker på, at der ikke er noget der knækker eller styrter sammen….
Men om du vil have for mange svingninger, tjaa det er et godt spørgsmål.Er det forstået korrekt, at du har et beslag i bunden, så du evt senere kan afmontere søjlen ?!
For er det tilfældet, så vil jeg bare prøve det af med noget rionet som armering.
Er der så for mange svingninger i blæsevejr, så kan du altid fjerne søjlen og finde på en bedre løsning…19. august 2014 kl. 14:33 #120636
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Brug i øvrigt den gamle fiber-flagstang som yderskal i hele søjlens længde.
Den tilføjer også noget styrke…19. august 2014 kl. 14:38 #120637
swr- Giant
Ja, der er et vippebeslag i bunden så søjlen kan afmonteres. Det har 15mm godstykkelse og består af en flad plade med påsvejset rør hvor glasfiberstangen er skubbet ned over og limet fast.
Jeg vil lave et rør i midten til at føre ledninger igennem.
Er der noget der er bedre end armeringsjern til at øge stivheden?
Mvh Søren
19. august 2014 kl. 14:47 #120638
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
I dit tilfælde tror jeg ikke, da du har begrænset plads i røret.
Ellers ville jeg overveje en form for gitterstruktur.
Evt helt udelukke beton og simpelthen bruge en gammel gitter lysmast, som Lars Zielke her gjort i sit observatorium…Lars Malmgren 2014-08-19 14:48:11 19. august 2014 kl. 14:57 #120639
swr- Giant
Super, det prøver jeg.
Tak for hjælpen.
19. august 2014 kl. 15:16 #120640
landboDeltager- Nova
Ih dog, man kan godt se på antallet af indlæg der er dårligt vejler.
Det er helt rigtigt som Kennet nævner, beton kan holde til en hel masse når det trykkes sammen, men i både træk og sideværs belastning er holdbarheden nul og nix. Beton er ydermere meget varmefølsomt hvilket gør det udvider sig mest på den side der er varmest. Så …………..
Hvis en sådanne søjle skal være fuldstændig stabil er det nødvendigt og indstøbe en trekantet gitterkonstruktion lig af dem man bruger til antennemaster og lignende. En sådanne er nu også hurtig og svejse sammen af tentorstål. Gitterkonstruktionen skal naturligvis være forsvarlig påsvejst bundpladen og jeg formoder der også skal være 3 stykker genindstænger der rager op af søjlen så man kan påbolte en plade til teleskobet. Gevindstængerne bør være rustfaste eller rustfri.
Ja, tænkte nok det med flagstangen bare var en dårlig undskyldning.
19. august 2014 kl. 15:45 #120641
swr- Giant
Hej Leif
Tak for forklaringen. 🙂
Jeg regner med at bruge toppladen fra stativet der passer ned over flagstangen, og fæstne den med 3 stk. 10mm bolte. Det er den der ses i bunden af dette billede, hvor man også kan se det ene skruehul: CGEM topplade
Hvor stor er forskellen mellem trekantet armering og den firkantede armering der bruges i rionet?
Man kunne evt. bruge to cylindre af armering med det ene drejet 45 grader i forhold til det andet?
Mvh Søren
SWR 2014-08-19 15:51:46 19. august 2014 kl. 16:28 #120643
landboDeltager- Nova
SWR wrote: Hej Leif
Tak for forklaringen. 🙂
Jeg regner med at bruge toppladen fra stativet der passer ned over flagstangen, og fæstne den med 3 stk. 10mm bolte. Det er den der ses i bunden af dette billede, hvor man også kan se det ene skruehul: CGEM topplade
Hvor stor er forskellen mellem trekantet armering og den firkantede armering der bruges i rionet?
Man kunne evt. bruge to cylindre af armering med det ene drejet 45 grader i forhold til det andet?
Mvh Søren
Jo ja, syntes det er lidt svært og gennemskue. Men bare toppladen har en svejst forbindelse til gitterkonstruktionen er det fint.
Grunden til man bruger en trekantet konstruktion til antennemaster er den simple at det er den stiveste konstruktion. En firkantet konstruktion er blød som smør sammenlignet. Du bør lige bemærke hvordan stiverne der samler en trekantet mast er placeret.
Rionet er noget skrammel da det der holder de langsgående stivere på plads er forbundet i en 90 graders vinkel hvor den burde være 45 og 135 grader. Det er stivernes placering der gør konstruktion stiv.
Er ked af og sige det, men der er ingen nemme udveje hvis der skal satses på max stivhed ved alle påvirkninger. Det skal dog siges, du sikkert ikke mærker noget til hvis der snydes en smule. Nu kender du teorien bag max. stivhed i en gitterkonstruktion.
Landbo 2014-08-19 16:30:36 12. september 2014 kl. 23:27 #121661
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Det er virkelig nogle spændende ideer I har 😀 Lækkert.
http://www.pierplates.com/motel.html <— virkelig fed ide, tak til vedkommende der postede dette. Denne løsning kunne meget vel godt gå hen og blive noget jeg ville lave!!
Mht fugt ville det allebedste vel være lidt opvarmning og måske en af disse solfanger/celler som bliver brugt til fugtige kældre. De fungerer faktisk 😀
Måske skal der varme til også, men der ville jeg nok vælge en e27 fatning med en glødepære som var sat imellem pier og monteringen – nem at regulere i effekt og meget prisbillig. Styringen til den kunne være en alm. mekanisk ur med “træk ud splitter” for hvert kvarter. Den kunne sættes til når vejret blev lidt gråt. Måske et par poser hen over monteringen sådan at varmen blev presset op til teleskopet.
Mht. pier, tjaa – jeg er mere til overkill end at have flex, men er flex virkelig sådan et problem? Umiddelbart tvivler jeg – Jeg har set videoer om at man kan måle det at man står ved siden af en pier som ikke er stor nok, altså at ens “100” kilo ved siden af en pier trykker pieren over imod dig pga din vægt.
Jeg har ingen erfaring, men dette er ikke en montering til 500.000kr.
Alt er relativt – jeg mindes ikke efter at have læst det hele igennem, om du vil lave langtidseksponeringer eller forholdsvis korte eksponeringer, fokallængden har vel også noget at sige?
Dog tror jeg at en flagstang vil være for lidt, og for tyndt. Men – Hvorfor ikke prøve? Det koster ikke meget at prøve, og duer det ikke, så smelter du bare noget beton hen over den cement pille der står der i forvejen, og wupti – Så har du en pier der er stabil nok.
13. september 2014 kl. 02:20 #121669
kimmerrildDeltager- Main Sequence
https://www.youtube.com/watch?v=AOeLnecOMeg
https://www.youtube.com/watch?v=LI3PkC0aT2E
tjek lige dette ud inden du laver noget
-håber det hjalp lidt
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mikroobservatorium' er lukket for nye svar.