› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Mikroobservatorium
- Dette emne har 73 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 1987 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. december 2012 kl. 16:16 #94036
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Enig med Jens
Man kan evt. bruge den spalte som fremkommer mellem søjle og bund som en del af udluftningssystemet. Man skal bare sørge for, at der sættes et gitter på, så der ikke kan komme større dyr og insekter ind den vej.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. december 2012 kl. 17:17 #94037
mstauningDeltager- Black Hole
Spalten bliver lukket af med enten gummi eller skumplast, alt efter hvad jeg finder ud af overfører mindst muligt. Udluftningen kommer til sikkert til at lave tvansstyret, så det kan lukke til når det ikke er i brug (både indsugning og udblæsningen). Der kommer føler på som måler temperturen og fugtigheden der inde, som så bruges til at styre udluftningen (vil kunne ses på min centralvarme hjemmeside).
25. december 2012 kl. 20:28 #94038
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
God ide med at lave et udluftningssystem som kan lukke
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. december 2012 kl. 21:04 #94050
mstauningDeltager- Black Hole
Har nu lavet programmet der skal styre blæserne set i forhold til fugtighed inde i kassen vs fugtigheden uden for, og testet om det virker – kører fint, eneste problem der kan være er hvor stort spæningsfald der evt vil være på kabelet fra styring til kasse…
23. februar 2013 kl. 19:03 #98095
ovecDeltager- Giant
Hej
Jeg har haft sådan et mikroobservatorium. Grundplanen var ca 80 x 120 cm. Der var først støbt en søjle. HØjden var 160 cm. Halvt oppe var der et hængsel, der tillader toppen at blive vippet tilbage så den hviler på jorden mens man observerer. Teleskop er indenfor, bruger er udenfor. Det virkede fint for en SCT, der jo ikke kræver meget plads at vende på.Her er et billede..
Den nederste del bæres af fire bjælker ned i jorden. Der er støbt 10 cm beton i bunden. Forsiden kan hægtes af. Det er ret let at lave et system så de nederste sider kan hægtes af.
Omkring udluftning: en rist (10 x 10) i hver side er nok
Mvh
Ove
OveC 2013-02-23 18:05:00 27. februar 2013 kl. 15:30 #98317
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hmm, ikke for at gå imod støbte søjler….men hvad er der i vejen med bare at grave et stålrør med stor diameter ned og fylde det med sand?
I mit observatorium har jeg en 12″ Meade SCT stående på en søjle lavet af et indblæsningrør til en træpille silo. Væg tykkelse er 1,5mm og diameter mellem 25 og 30cm.
Nuvel – det er ikke 100% stift – men mine målinger med måleur viser at søjlens bidrag i flex er negligibelt i forhold til den flex der sker i selve gaflen under vindlast. Søjlen er mindst ligeså stiv og dæmpet som min trefod som hørte til i den tunge ende (30+ kg).
Jeg har gravet søjlen 100cm ned og den rager lige så meget op.
Stivheden ligger delvist i at røret er rullet og samlet på langs og enderne er foldet ud til en rund flange.
Moderne spiralrør tror jeg er stivere. – Men stor diameter er det der skal til.Et rør med stor diameter påboltet en endeflange er efter min mening ligeså stiv eller bedre end den tilsvarende VÆGT beton. Er væg tykkelsen tynd skal der noget afstivning til indvendig i form af nogle ringe eller udvendinge trekant flanger ned langs siden.
HVIS det viser sig at et hult rør eller sandfyldt rør ikke er stift nok – kan der jo altid senere hældes beton og murbrokker i…man slipper for støberiet og røret kan lidt nemmere hives op igen og den termiske masse er lavere (hvis det holdes hult)
Men ellers spændende projekt.
Er iøvrigt enig med alle andre om at rammen er noget skidt.
Michael:
El – batteridrift med batteri array og solcelle lader. Løber det tørt må du rulle en ledning ud.
Netværk: trådløst med 100 eller 300Mbit bridge.
alternativt må du få lagt et 220V jordkabel ud til hytten – men det skal gøres autoriseret.FrankLarsen 2013-02-27 14:37:36 27. februar 2013 kl. 17:23 #98321
mstauningDeltager- Black Hole
Ove ser godt ud
Frank Vindmølle lader, så løber ALDRIG tør her ude. Netværket er 300Mbit N, og dækker fint der hvor mine tanker var at lave obs.
Alle – Lige nu er vi (genneraleninden og jeg) ikke helt enige om hvad der virker vs hvad der er kønt… Så projektet er gået i hårknude for en stund
27. februar 2013 kl. 18:06 #98325
tommyfDeltager- Neutron star
Michael, jeg har et alu rør som jeg selv bruger til min søjle på Mors,
det kan du få, kan ikke huske målene, men der er kraftigt nok til Franks
ide, jeg er tilfreds med mit på Mors , desværre bruges det sjældentEdit,, røret bruger jeg
TommyF 2013-02-27 19:07:36 27. februar 2013 kl. 18:34 #98329
mstauningDeltager- Black Hole
Nå støberiet er vi enige om, det er nu hvad der skal være rundt om det 😉 Ellers tak Tommy.
19. august 2014 kl. 10:24 #120621
swr- Giant
Hej
Jeg er fascineret af Michaels idé med et mikro observatorie, og har i mellemtiden fået købt en kikkert. Jeg har en 12m glasfiberflagstang som skygger for mine solceller, så den måtte ned. Tanken var at bruge den store betonklods (1m x 1m x 1,7m) som fundament og skære flagstangen over i godt 1m højde og så fylde den op med beton.
Problemet er at den kun er 15cm i diameter, og flere nævner i tråden at man skal op på mindst 20cm til en C11’er. Er der andre ting man kan gøre for at få konstruktionen stivere, og så stadig bruge flagstangen som støbeskal?
Fordelen er at den har en god metalflange i bunden som kan justeres med tre skruer, og den er hvid så solen ikke opvarmer betonen så meget. Desuden tænkte jeg at glasfiberskallen som er ca 6mm i godstykkelse også giver noget afstivning.
Hvad siger i? Er det en håbløs idé?
Mvh Søren
19. august 2014 kl. 11:57 #120622
RudiDeltager- Neutron star
He he – “flagstangen skygger for solceller”, fed undskyldning for at save flagstangen ned og konvertere til pier
/Rudi B. Rasmussen
19. august 2014 kl. 13:26 #120627
swr- Giant
Ja, hun kiggede godt nok en ekstra gang da jeg stod med nedstrygeren halvvejs gennem flagstangen, men da var det naturligvis for sent at ændre den beslutning.
19. august 2014 kl. 13:27 #120628
landboDeltager- Nova
SWR wrote: Hej
Jeg er fascineret af Michaels idé med et mikro observatorie, og har i mellemtiden fået købt en kikkert. Jeg har en 12m glasfiberflagstang som skygger for mine solceller, så den måtte ned. Tanken var at bruge den store betonklods (1m x 1m x 1,7m) som fundament og skære flagstangen over i godt 1m højde og så fylde den op med beton.
Problemet er at den kun er 15cm i diameter, og flere nævner i tråden at man skal op på mindst 20cm til en C11’er. Er der andre ting man kan gøre for at få konstruktionen stivere, og så stadig bruge flagstangen som støbeskal?
Fordelen er at den har en god metalflange i bunden som kan justeres med tre skruer, og den er hvid så solen ikke opvarmer betonen så meget. Desuden tænkte jeg at glasfiberskallen som er ca 6mm i godstykkelse også giver noget afstivning.
Hvad siger i? Er det en håbløs idé?
Mvh Søren
Du kan jo altid binde noget jern og støbe det ind i søjlen. Men med de 15 cm i diameter kan det måske blive svært og få jernet dækket. Hvorfor ikke investere i et støberør med en større diameter og bruge det i stedet LINK. ???
Tvivler endog overordenteligt meget på du kan se din elproduktionen steg da du ofrede flagstangen.
Landbo 2014-08-19 13:29:13 19. august 2014 kl. 13:46 #120629
swr- Giant
Hej Landbo
Tak for svaret.
Du kan jo altid binde noget jern og støbe det ind i søjlen. Men med de 15 cm i diameter kan det måske blive svært og få jernet dækket.
Jeg kan sagtens lave en rulle af rionet der passer inden i flagstangen inden jeg støber. Der er også et metalrør svejst på bundpladen der går godt 40cm op i bunden af flagstangen.
Hvorfor ikke investere i et støberør med en større diameter og bruge det i stedet LINK. ???
Det ville bare være nemmere at lave det hele hvis jeg kan bruge flagstangsfoden. Bundpladen er lavet og fastgjort til fiberskallen, og den passer på beslaget i soklen med 3 stk. 32mm bolte. Monteringspladen fra stativet passer ned over toppen af den afskårne flagstang. Der skal kun bores 3 stk. 10mm huller til monteringsbolte.
Hvis det kunne laves tilstrækkeligt stift ville det være et rigtigt nemt projekt, som kun kræver lidt støbning.
Tvivler endog overordenteligt meget på du kan se din elproduktionen steg da du ofrede flagstangen.
Teknisk set dækkede flagstangen for 8 paneler ud af 41 mellem kl. 14 og 15, så deeeet …. men i virkeligheden var det nok alligevel bare en undskyldning for at få fingrene i den dejligt store 1,7m³ betonklods som fundament for monteringen. Den anden forklaring var bare nemmere at sælge.
Mvh Søren
19. august 2014 kl. 13:50 #120630
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
SWR wrote: Hej
Problemet er at den kun er 15cm i diameter, og flere nævner i tråden at man skal op på mindst 20cm til en C11’er. Er der andre ting man kan gøre for at få konstruktionen stivere, og så stadig bruge flagstangen som støbeskal?
Mvh Søren
Hei
Med normal betong (B30) vil en søyle med diameter 15 cm tåle ett trykk på nesten 53 tonn før den brister.
Om du tar fart med bilen å kjører inn i en slik søyle vil søylen trolig være like fin etterpå
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mikroobservatorium' er lukket for nye svar.