Mikroobservatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Mikroobservatorium

• Dette emne har 73 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 1989 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 74 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Betrædning er ikke noget jeg tænker på her, det bliver ude i baghjørnet ved søen ca 30meter fra huset hvor jeg vil sidde 😉

Hmm, det må være muligt uden at støbe! Skal have fat i smeden og høre ham ad, hvad han siger – er det noget han kan lave eller ej? Da de fire betonklodser jeg har tænkt på, er sådan nogle man kan købe og grave ned. Ellers for jeg ikke noget op og stå de næste par år… Med mindre jeg bare støber en pier, også sætter op på den hver aften 🙁

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg har en ide. Huset skal stå på fire betonklodser, som dem man kan købe som færdigvare. Teleskopet skal monteres på en stålpier med tre ben, hvor hvert ben ender i en stilleskrue, der står på en betonklods. Benene befinder sig selvsagt under gulvniveau og kun selve søjlen går op gennem gulvet. Mellemrummet tætnes med en gummipakning. Alt er således isoleret fra hinanden og vibrationer fra bygningen vil ikke gå over i søjlen. Støbning undgås, da betonklodserne kan købes færdige i ethvert byggemarked eller cementstøberi.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Nova

på mit har jeg kun støbt pieren, det tog et par dage at grave hullet og fylde cement i og den er super stabil. cementen eller betonen eller hvad det nu hedder er blandet i en stor balje med håndkraft. selve obs huset står bare på 4 pælspyd af noget galvaniseret metal som er lige til at stikke i jorden. så ikke noget støberi her.

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Støb nu den betonklods og byg et lille skur omkring den, du vil altid kunne sælge skuret igen når du får et rigtigt Obs http://www.danhytten.dk/redskabshuse/p/redskabshuse/redskabsskur-smart-1/

Kunne da være jeg skulle komme over med en skovl og spade og sparke dig igang med at grave det hul, det ville jo kun tage en dags tid at grave og støbe den pir, tror stadig jeg har støbeformen til min Pir. God jul Michael

joergen.k
            Deltager
              • Nova

ø200 orange kloak rør til pier,afforskalles med en vinkelsliber,jeg kan skaffe alt i ameringsstål,

net til pladen y12x 150×150

y16 til lodrette jern med vinkler,gevindstænger i 12-16mm afstandsklodser osv.
              du siger bare til michael.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Hmm, alle er enige om at jeg skal støbe en pier – æv ! Ville meget gerne “nøjes” med noget så simpelt som muligt, og smeden skal ikke have noget særligt for at lave min bund…

Thomas – se det kunne også være noget, men jeg tror nu ikke den bygningsdel vil betyde noget som helst – vi snakker om en kasse på 95x110x30 cm (95dyb 110bred 30høj) resten vil ligge på en holder – vi snakker et støttepunkt på så meget at det skal nok kunne fastholde den lille kasse 😉
                Finn – Det nægter jeg ! At købe et skur der er alt for stor til behovet, når jeg kan bygge en kasse for under 1.000,- med alt (inkl kabler fra huset til kassen).
                Jørgen – net til pladen? Erh hvordan? Når der skal støbes ville jeg bruge støbepap, koster ingenting og skæres bare op med en hobbykniv 🙂 http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Fliser–murerarbejde/Murervarktoj/Stoberor-86861/
                Regner med at når jeg støber pier til mit “rigtigte” obs, så skal pier’en være Ø300mm.
                Men ender nok med at måtte bide i det sure æble, og gøre som i siger – altså støbe en pier også bygge mit microobs uden om. Mennnn skal lige have den snak med smeden om det nu evt ville kunne lade sig gøre, som sagt det skal bare være lige så stabilt som trefoden (bare med den ene fordel at jeg ikke skal stilles op hvergang).
                Lige nu gør jeg det, at jeg tager tubus af hvis jeg ikke regner med at skulle bruge det igen de næste par dage. Så overtrækkes det hele med en pressing der er lagt dobbelt, og fastgøres med et par elastikstropper. Dette giver sig et par bueminutter i polaralignment, bare det jeg trækker af og på. Hvis det blæser noget, så giver det sig mere fra gang til gang – så hvad som helst ville være mindst lige så godt.
                Som jeg lige ser det, ville det jo være godt hvis jeg kunne ende op med to:
                1) Micro med noget CG5 og widefield på.
                2) Kuppelobs med CGE (eller ASA) i, til alt det andet.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Med et skur ville du kunne havde begge monteringer stående Thumbs%20Up Din stædig gamle mand.

Du laver en Obs vegend i det nye år, med godt vejr så tager jeg udstyr med og afprøver din himmel samt en skovl.

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Mich

Når du kommer til fornuft har jeg tilbudt at du kan låne både jordbor (til hjørnefundamenter) og min betonblander, jeg kommer også gerne og hjælper. Og træ er altså på alle måder nemmere at have med at gøre. I øvrigt, hvis dit obs skal stå stabilt skal du under alle omstændigheder ned i frostfrit niveau, ellers vil det arbejde sig opad.

Du stopper under jordniveau så kun gevindjern osv stikker op og kan lægge jord og græs henover den dag du ikke skal bruge det mere.

Ps. Der skal jern i betonen.

Bedste hilsner

Michael

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Michael.

Det eneste der duer, er en støbt, tung søjle. Gå ikke under 20 cm diameter, men gerne større. Jeg bruger en 30 cm til C11’eren, det går. Den gamle søjle var 16 cm, og den var for spinkel. Beton kan faktisk bøje og give sig, under tilstrækkelig belastning.

Metalrammen er en fin ide, det duer bare ikke. Du får en lige så god ramme til observatoriet af f.eks 2X5″ere på højkant. Dem kan du lægge et fint gulv på, uden at røre søjlen. Men det vigtige er at holde søjle og obs adskilt, kun en overgang der ikke tillader vibrationer mellem søjle og obs.

mvh
                      Jens

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tror også det er nødvendigt, hvis du kun bruge en metal stativ skal du nok op i 100*100 i 10mm, og det er en heavy sag, men det burde være oki, men lav søjlen og brug jern rammen til obs, det er ski smart lavet.

Peter
                        Deltager
                          • Main Sequence

Finn har ret!

Jeg kommer også gerne. Jeg er ingen stor håndværker, men jeg god med en skovl og kan både synge, tænde smøger og lave kaffe imens. Find den weekend og lad os få den i kalenderen 🙂

Mvh.

Peter

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Jeg må nok give mig, så en version med søjle må det blive..

Tegner lidt videre, og for så naboen til at grave ud (der er fyldt med beton, murbrokker også videre på den del af grunden). Så laver jeg den da ordenligt, når det nu skal være.

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja ja Ms, men der skal også støbes og der er vi nogle stykker der gerne vil kontrolere om du nu også laver den af Beton, så du kan lige så godt finde en Vegend, lidt sang og Kaffe til arbejdet er jo alle tiders så går det hele også meget nemmere.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Jeg takker alle for den store hjælp i så gerne sætter til rådighed, det er jo bare dejligt.

Så nu har jeg lavet om på det hele så der kommer en beton søjle i midten (Ø300mm), og en kasse lavet over en træramme rundt om. Har snakket med Eletrikker om at få trukket strøm der ud, så den del er også på plads.

Var lige ude og hakke lidt med spaden, og der skal altså maskiner til at lave hullet !! Der hvor jeg gerne vil have det, skal man bare 15cm ned så møder man murbrokker. Så det tager jeg lige en snak med nabo’en idag (hun har sådan en gravemaskine), så hullet tager ikke lang tid at lave.

En weekend skal jeg nok finde, bare rolig Finn.

Og hvis man ser bort fra farverne, ender det med at se således ud:

Lukket:

Åben:

Xray lukket:

Størrelsen bliver så:

110 X 100 X 86 cm (brede, dybe, højde).

Nu er jeg så i tænkeboks for hvordan jeg evt fører varme der over, samt udluftning.

MStauning2012-12-25 12:51:47

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Michael.

En ting mere, hvis man (teoretisk set) byggede observatoriet på en ramme, med en søjle stående på rammen, uden at have søjlen separat i jorden. Selv den mindste vind på bygningens sider, vil medføre deformation af rammen, sådan er det jo. En deformation af rammen er det samme som en flytning af søjlen, og dermed en flytning af kikkerten. Du vil, med andre ord, kunne se hvert vindstød i kikkerten.

Brug en søjle uden berøring til bygning.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 74 i alt)
                                • Emnet 'Mikroobservatorium' er lukket for nye svar.