Mikroobservatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Mikroobservatorium

• Dette emne har 73 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 1986 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 74 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova
      Hej Michael,
      omend mit eget obs ikke er micro er det dog mini og konstrueret efter ca. det samme koncept som du skitserer: nemlig med et gulv hævet fra underlaget. Jeg satser dog på et uopvarmet obs ventileret med den omgivende luft via åbninger i gulv og under tag. Såfremt fugten driver når jeg lukker ned, starter jeg en blæser (købt i Netto for ca. 80 kr), som så kører til ca. næste dag. I overskyede perioder demonterer jeg selve teleskopet. Genmonteringen ved næste opstart tager ca. 1 minut og som oftest matcher opsætningen seneste aligning ret tæt. Efter opstart styres det hele (-fokus) fra mit lune arbejdsværelse via remote desktop.

Obset er lave af (malet) krydsfiner og tag belagt med tagpap. Til mit brug fungerer det ret godt 🙂

Hilsen Mogens B.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Flot lavet billeder M…

For at bruge Følg Mig,,, en demo…

1. Lav en cirkel
        2. Lav en streg eller bue som jeg har
        3. Vælg Follow Me, V klik en gang i cirklen og slip knappen
        4. Før musen i retning af bue i e3 vinduet og cirklen følger med

Så er det bare at overfører til dine ideer…

joergen.k
        Deltager
          • Nova

fedt obs mogens, men du kan sagtens lade teleskop være ude hele tiden,det gør jeg med varme på spejlet.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Kunne være man skulle føre noget varme der over, det koster jo kun et par meter slange 😉 Raditator og blæsere har jeg jo, nemt at lave og har jo varmen til det.

Søren – Nej det eneste jeg kunne finde af Celestrons var en noget ringe lavet CGE (så har lavet min selv, den mangler stadig en del af de udskæringer der er men ellers er den lavet så godt som jeg kan måle det) mener dog du kan finde en EQ6’er der ude – samme størrelse også videre fin til at teste med.
            Mogens flot obs du har fået lavet der, nu ville jeg jo kunne styre det hele inde fra – dog måske ikke op/nedluk ;-). Hvor højt over jord har du gulvet?
            Tommy – Har prøvet og det ligner bare……. Vil som jeg vil den bare ikke, men den skal nok komme til det.
            Ny tegning på vej, har fundet ud af at jeg kommer til at dække for meget af syd himlen når den bliver så høj. Så er igang med at lave test’s (i programmet bare) for at se hvilken model der fylder mindst opslået (eller hvordan kan jeg parkere teleskopet, så det bliver lavest muligt). Alternativet må være at kunne løfte hele topkassen af, lave den i aluprofiler og skumplast = ultralav vægt lidt ala den her: http://www.pierplates.com/motel.html
            Bare at købe sådan en ville jo være for nemt 😉

leif.hugo
            Deltager
              • Nova

Hej

Blot til inspiration – mit første teleskop var installeret i et mini-obs på denne måde:
              Når teleskopet var parkeret i lodret position kunne det lige være inde i en regnvandstønde.
              På træpladen havde jeg monteret en lille ventilator med en timer til at fjerne kondensen indvendig.
              Selv når teleskopet var drivende vådt af dug når jeg lukkede om aftnen, var det hele fint tørt igen næste dag.

helge
              Deltager
                • Giant

Hej Michael,

Spændende tegninger. Jeg tror, du skal passe lidt på med at lede varm luft fra huset ud til dit kommende obs. Det kan godt være den relative fugtig (RF) er lav inde i huset, men når luften bliver kølet ned, så bliver RF’en høj. Du skal i hvert fald have affugtet luften godt inden i så fald.

Jeg bruger en lille IR varmepære (25W), købt hos en dyrehandler, der så sidder monteret under teleskoperne. Over teleskoperne har jeg så et grill-dækken med foer, så varmen bliver her. Pæren er tidsstyret, så jeg kun lige får temperaturen over dugpunktet. Derudover har jeg en stor pose affugter hængende i obs om vinteren. Om sommeren bruger jeg en elektrisk affugter. Jeg kan også bruge aktiv ventilation, men bruger det sjældent, da det ikke har været nødvendigt. Jeg har aldrig problemer med fugt på montering eller teleskoper.

Jeg ville montere en varmepære og en ventilator – begge tidsstyret så de kører på forskellige tidspunkter.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Helge – Se det der ligner noget Thumbs%20Up

Og angående varme/fugt, så tænker jeg at hvis jeg nu laver noget varme der inde. Så ville jeg lade min varmestyring jeg har i huset, klare styringen af varmen i mit microobs også. Det ville så være muligt at holde temperturen 1-2grad over ude temp, og den ville også kunne måle RF der inde og styre en blæser eller to.
                  Nyeste tegning:
                  Dette ville kunne laves ca 80cm højt+højde over jord, 110-115cm bredt og 80-85 cm dybt.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Har nu siddet og drejet og vendt det hele, for at være sikker på at det ikke går imod nogle steder – så den skal lige være 5-10cm dybere.

Maks størrelsen bliver derfor:

110 cm bred.

95 cm dyb.

100 cm høj – når bunden er 15cm over jorden.

Sidste rendering når dette er tegnet..

Men er der en der har en ide til udformingen af bunden?

Jeg tænker på IKKE at lave en pier, men en ramme med en 30cm stål pier på.

Sådan noget ala denne:

MStauning2012-12-23 18:26:53

munkholm
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Michael, hvad er den dybere mening med at lave en ramme? vil den ikke være i vejen?

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

joergen.k
                      Deltager
                        • Nova

jeg ville nu lave en beton pier, du kan altid forhøje den senere, så den kommer til at passe med dit store obs.

der er en hel del svejsninger på din ramme,er det noget du selv vil lave.

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova

jørgen k wrote: … du kan sagtens lade teleskop være ude hele tiden,det gør jeg med varme på spejlet.

@Jørgen: Hvordan varmer du så spejlet? Overvejer faktisk en opvarmning, men egentlig har jeg det fint med at afmontere selve teleskopet når fugten er slem; det sker kun sjældent, at blæseren ikke kan tørre det meste.

@Michael: Gulvet er hævet 20 cm over jorden. Og som jeg skrev: Alt styres fra mit varme hus via remote desktop- (også fokusering, når jeg engang får en USB styret motor 😉

Hilsen Mogens B.

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Tror aldrig du bliver glad for den jern ramme, det skal være ret kraftige dimensioner det skal laves af hvis du skal havde noget ud af det, vibrasioner, kulde og varme der får den til at slå sig og dermed ny kollimering til følge, men hvis du laver den omkring en pier var det sikkert alle tiders.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Mogens – Fordi jeg så ville “nøjes” med en lille betonklods i hvert hjørne at skrue den fast på, så ville jeg kunne få det lavet hurtigt. Og den skal derfor være bunden i mit mirco-obs, som holder for stål pier’en. Ang varme, så ville en lille PC-radiator jo være mere end rigeligt og dem har jeg et par stykker liggende af. Kan jo også snildt hæve den lidt mere end de 15cm, ville bare gerne have det så lavt (usynligt) som muligt. Styring regner jeg med at lave som Ethernet, den lille PC der skal stå der ude vil så bare være server for USB/serial porte – alternativt lave det så det hele styres af ACP (http://www.dc3.com)

Jørgen – det er nu ikke planen at beton pier’en til det næste skal være højere, der kommer bare en justerbar adaptorplade oven på den som derved lige gør den de 10cm højere den skal være for at kunne se ud over kanten i kupplen. Det er heller ikke planen at de skal være samme sted, det vil nemlig give mig mulighed for at have to 😉

Spørgsmålet er hvor stift sådan en ramme ville kunne laves? Hvis det kan laves så det er mindst lige så stabilt som trefoden, gerne en smule mere så vil jeg være tilfreds.

Regner med at det skal laves i noget 25x25mm firkant profil, med mindre det vil være for småt….

michaelr
                              Deltager
                                • Super Giant

@ Helge, jeg skriver “tør evt. opvarmet luft som du producerer et sted i dit hus”, hermed menes ikke stueluft, men luft der er tørret til formålet og som også er tørt ved lavere temperaturer.

@ Michael. Jeg tror rammen er en dårlig ide. Normalt bør obset understøttes i hjørner/randen og så langt væk fra centerpier som muligt for at undgå vibrationer. Ydermere bør pier og resten af konstruktionen være helt adskilt af samme årsag.

Da du ikke opholder dig i obset er kravende mindre. Men alligevel. Påvirkning fra vind og fra betrædning i nærheden vil overføres til monteringen, hvis pier og konstruktion ikke adskilles. Desuden vil udvidelse af metallet i jernrammen også overføres til monteringen. Endelig skal den være meget kraftig for at være tilstrækkelig stiv.

Jeg ville støbe en pier i beton og fundere obset i hjørnerne og holde de to ting så adskilt som muligt. Eneste ulempe ved beton er varmelagring, men det kan dæmpes ved at isolere.

Mvh

Michael

joergen.k
                                Deltager
                                  • Nova

@MogensB købte nogle varmepads på 12v der sidder bag på spejlet,fik linket af jens,kan ikke lige finde det.!!!!!!!!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 74 i alt)
                                • Emnet 'Mikroobservatorium' er lukket for nye svar.