Mikroobservatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Mikroobservatorium

• Dette emne har 73 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 1985 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 74 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa.

Er der ikke nogle der ude der har erfaringer/ide’er til et micro obsevartorium?

Da man jo ikke både kan blæse og have mel i munden, tænker jeg på at det må være muligt at lave noget småt til man for råd til kuppel.

Min egen ide går ud på at jeg jo kun bruger min CGE/RC fotografisk:

Støbe en meget lav Pier, også lave en lille bette kasse som kun lige dækker teleskopet.

Denne kasse skal så kunne “flippes” bagover, når teleskopet skal bruges (en 5-6 gange om året her i DK Dead).

Men hvordan man for det tæt, og især fri for insekter/mus også videre når det står meget tæt på jorden ved jeg ikke rigtigt. Har dog tænkt lidt på at man jo kunne sætte kassen på nogle små “stolper” af gevindjern som man så holdt smurte med smørrefedt… Dette vil så også hæve bunden af kassen op over jorden, og forhåbenligt holde den del af fugten væk.

Men så kommer der jo det med den fugt der dannes på teleskopet når det bliver brugt, hvordan slipper man så af med det? Har læst noget om en der havde sillicagel nok i sit til at opsuge ca 2,5liter væske, men det bliver jo også dyrt at skifte/aflade over tid..

Hvis man laver noget udluftning, så åbner man jo op for edderkopper/myrer og hvad ved jeg..

Så gode ide’er modtages meget gerne!

kubach
      Deltager
        • Super Giant

Hvad med en solcelle udluftning ala den her http://www.marineudstyr.dk/solcelle-ventilator-lexan.aspx

Jeg går med de samme tanker som dig med at bygge en simpel kasse op omkring opstillingen. kubach2012-12-20 12:20:14

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Joe men hvor god mon den er til at holde de små dyr ude??

Er gået lidt igang med at lave en 3D tegning over hvad jeg tænker..
          Men hvordan skal man mon gøre?
          Tænker lidt over en lille kasse i bunden, som så har noget at monteringen kan sidde på. Der over en stor kasse den kan vippe, som dækker teleskopet når den er lukket.
          Men hvordan vil det være smart at lave det monteringen skal sidde på? Det er jo ikke fedt at have det hele 15cm hen over jorden, og lave gevindstængerne for lange vil heller ikke være særligt stabilt..

MStauning2012-12-20 14:23:36

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Hej Mic

Det er en god idé at komme væk fra jorden, gerne så højt som muligt. Det stiller selvfølgelig krav til søjlen. Brug derefter så lette materialer som muligt til konstruktionen, gerne træ og udvendigt skal det reflektere sol, dvs være lyst eller hvidt, herunder taget.

Du kan principielt vælge mellem en tæt konstruktion eller en ventileret. Jeg foretrækker den tætte, så varme, afrimning efter sessioner og relativ fugt kan styres.

Jeg har en solarvent på, den giver et tørt indeklima, men den virker ikke i de allermørkeste måneder, ellers er den fin, kan dog godt give for meget varmebelastning, men man kan jo så slå solfangeren fra og alene lade den soldrevne blæser skylle rummet igennem med udeluft, som er tør fordi solen jo skinner. Og der kommer ikke smådyr igennem en sådan.

Ellers dugbånd eller noget andet varme på optikken når den ikke bruges, en varmekilde f.eks. varmeblæser på, når man lukker ned og det hele er iset til og derefter en affugter på, begge med tidsstyret ur, så de kan køre f.eks. 1 time ½ time forskudt. Så er det hele knastørt næste morgen, selvom det hele drev af is og fugt da man lukkede ned.

swr
              • Giant

Hej Michael,

Jeg går selv med de samme tanker og har et par idéer men desværre ingen erfaringer. Smile

Mine overvejelser går i retningen af en god men billig konstruktion som nemt kan gøres tyveri/vandalsikret og samtidig ikke skæmmer haven for meget når den ikke er i brug.

Den nuværende ide er en støbt beton-pier med indstøbte tomrør til ledninger og gevindstænger til monteringen. Oven på pier’en monteres en ovenlyskuppel i lexan (som er slagfast) ved at bore tre huller i toppen passende til gevindstængerne. Kuplen skal være ca. 1m i diameter afhængig af teleskopets størrelse. Oven på den underste kuppel monteres en tilsvarende kuppel med toppen opad på et hængsel og en lås i den modsatte side, så låget kan åbnes når observatoriet skal bruges.

Hvis betonen males brun og den lukkede runde kuppel af to ovenlysvinduer males grøn, har man en slags tegneserie træ som ikke virker helt så påfaldende i haven som en stor hvid kuppel. LOL

Mvh Søren

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Hvorfor dog alle de bekymringer MS, jorden går jo under i morgen.

Anonym
                  • Nova

jeg har lavet en lille skur med et flip tag. det er så open air til visuelt og til foto løber der et netværkskabel ind i mit køkken til remote desktop. det fylder ca som et legehus og er ikke alt for grimt eller spændende at smadre. netværkskabelet blev sponsoreret af hr Stauning 🙂

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Se jeg er ikke den eneste med sådanne tanker..

Har fået bakset en tegning sammen, her ud på de sene timer. Den er langt fra færdig, men viser lidt ala hvad jeg tænker: Micro! Tegningen her mangler et låg, thats it 😉 Men som MichaelR foreslår er der slet ikke plads til affugter og lign..
                    Min tanke var at jeg nok kunne lave noget til jeg for støbt en pier, men den tror jeg nu ikke holder mere. Så dette ville blive lavet hen over en pier, også med låg – hvis altså de små problemmer vi kæmper med i DK kan løses rimeligt. Har fået ide’en fra en bog, hvor en gut netop har lavet sådan en. Han bor så der hvor dug aldrig rigtigt er et større problem (silliacagel der kan hive 2,5l vand til sig holder ca 1mån)…

MStauning2012-12-21 02:56:37

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Så er jeg kommet lidt videre, mangler stadig at finde på låget, samt placering af udlufting.

PC regner jeg med ville kunne enten være i låget, eller i en holder i siden.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Som man kan se forventer jeg at kunne lave en gemmenføring af søjle, og pakker så bare en god gummipakning omkring (ganske tyk, så evt vind der tager fat i låget ikke for søjlen til at give sig.)

Toppen af teleskopet er med denne løsning ca 1,33 meter over jorden, så hele molevitten kan blive maks 1,5m høj.

MStauning2012-12-21 03:00:46

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Når man nu ikke kan sove, og det er overskyet – så kan man jo lige sågodt tegne:

Her ses Micro obs uden den ene side på, alt det mørke træ vipper af – det gule sidder fast.
                          Og som Xray, så man kan se PC’en som der jo er rigelig plads til:
                          Bare for at have lidt at snakke ud fra..

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

PS det blå skal forstille at være kabler (kan altså ikke finde ud af at bruge FollowMe funktionen i Sketchup).

michaelr
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej mich

Jeg har sat varmekanon, ventilation osv uden på mit obs i små påhæftede kasser, det kan du også overveje. Eller lægge det under obset? Der er mange muligheder.

Mvh

Michae

swr
                                • Giant

Hej Michael

Det er nogle fine tegninger du har lavet, og dine idéer ligger ret tæt op ad mine egne forestillinger. Smile

Jeg har ikke noget teleskop endnu men har omsider fået sparet sammen til et komplet system, så jeg vil gerne have designet et komplet observatorie og checke at alting passer sammen inden jeg begynder at købe stumper.

Har du eller ved du hvor der ligger en 3D model af en CGEM montering og evt. også en 11″ Celestron OTA?

Mvh Søren

michaelr
                                Deltager
                                  • Super Giant

Ellers kan du måske tvangsventilere med tør evt. opvarmet luft som producerer et sted i dit hus. Via rør kan du skylle obset igennem når du er færdig, du skal alligevel grave kabler ned. Mht varme er det pga varmetabet nol bedst at have varmekilden i obset. Jeg tror jeg ville lægge den under gulvet, hvis du alligevel løfter obset væk fra jorden.

Når du er færdig lukker du obset. Går indenfor og tænder for din tiddstyring af varme og ventilation så du først får tøet det hele op derefter skyller du igennem med tør luft. Efter 1 time er det hele tørt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 74 i alt)
                                • Emnet 'Mikroobservatorium' er lukket for nye svar.