Mikrolinse Gaia16aye, Caustic Crossing overstået

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Mikrolinse Gaia16aye, Caustic Crossing overstået

• Dette emne har 89 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2726 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 90 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Frank, korrekt.

(er lige nu ved at oplade 2,3 Gb fits filer (har stacket dem i tidsserier af 5-6 min, for at få
      SNR op og datamængden ned. Gad vide hvor timer totalt man har på feltet?)

Flere ting har været oppe at vende:
      Måske skal den flimre lidt, noget tyder på det. De par astronomer jeg har talt med udelukker det ikke.
      Farve indeks på sammenligningsstjerner matcher ikke specielt godt Gaia16aye
      Muligvis er en af sammenligningsstjernerne variable – er vist afvist nu, men..
      Dårligt vejr

RBI – Et kæmpe problem på remote teleskoperne, som jeg har noget bøvl med at undgå.
      Når der laves autofokus sker det på en eller anden præ-udvalgt stjerne. Nogle gange er jeg
      så heldig at mit offset på Gaia16aye gør at der ikke er RBI der hvor Gaia16aye eller sammenlignings-
      stjernerne er, andre gange så går det galt. Og jo der bruges IR flash, men det hjælper ikke
      nok.
      Problemet er klart værst på Kodak CCD’erne.

Flare i optik fra den klare stjerne Phi Cyg
      Der er mange stjerner i feltet som bestemt driller en del. Alt efter instrument og hvor god
      seeingen er dukker de op i apertur og annulus.
      Disse små udsving findes på samtlige teleskoper jeg har brugt, Tak, PlaneWave, SBIG, Frankrig,
      Spanien og New Mexico.
      Øvelse gør sikkert mester LOL

Heldigvis er det ikke mig som skal lave fotometri på data, de er sendt direkte ind på FTP sitet.
      Muligvis smider jeg alle mine egne målingerne ind på AAVSO.

PS:
      Det er så tæt på at den sidste opblusning kommer at jeg kører indtil ca. 23:00 hvor vi kommer
      ned under 20 gr. og derefter må jeg så håbe at jeg får adgang til remote teleskoperne, selv om
      det komme til at gøre ondt i tegnebogen.

Nightsky2016-11-06 23:10:42

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Mandag aften første Gaia16aye tal (ikke kalibreret) – flere følger de næste timer hvis der sker noget.

22:20
        Lidt bedre data i V mag – En sidste flat kalibrering får forhåbentlig K lige i øjet, lige nu off med 0,019 V mag
        T (JD) Gaia16aye K UT
        2457700.2311 15.017 14.127 17:32:49
        2457700.2931 15.012 14.125 19:02:10
        2457700.3727 14.980 14.123 20:56:49

Den lille stigning i lysstyrke er vist ikke den ventede opblusningLOL

Nightsky2016-11-07 22:33:52

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Har hentet en lyskurve fra et de sites som koordiner dataopsamlingen.

Som det ses svinger Gaia16aye en del, hvilket så nok forklarer hvorfor nogle af mine målinger
          også svinger lidt.

En stak af nogle af mandagens mange optagelser. Hevet godt i håndtagene så det tydeligt
          ses at der er stjerner tæt op af alle referencestjerner og Gaia16aye

Nightsky2016-11-07 23:45:19

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hmm, ja det er noget crowded.

Sjovt glare der er om stjernerne – har du en fits af af din stak jeg må se? – du kan bare dele den i dropbox eller sende en PM.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Fedt at du er vedholdene Lars – detr er super spændende at følge med i – Håber du vil fortælle mere om det i December når der er møde i SVS.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Frank, tror bare det er en overdreven omgang brug af ArcSinh(x) der giver effekten.

Jeg sender en FITS til dig.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Lars og Frank.

Det er virkeligt et “crowded field”, men det er jo også i mælkevejen. Med C14 ved ca F/7 ser feltet i full-size med KAF1603 sådan ud:

Man kan også se hvor ringe mit V filter (Schuler) er. Trænger voldsomt til at ryge ud!

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Har spurgt om vi ikke kan få datareduktion i tætte felter som her op på næste AS sektionsmøde.

F.eks. har jeg i Maxim dårligere aperatur SNR i 2×2 binding end i 1×1. Noget jeg lige tilskriver opløsningen.

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Hej Lars,

jeg kender
                      ikke lige den software du bruger aktuelt, men har du konfereret med
                      AstroImageJ? Her kan du vælge at beregningerne undlader at medtage pixels i sky
                      anulus, som i kraft af ADU flux må antages at tilhøre naboobjekter (f.eks. stjerner)?
                      Samme option findes i Aperture Photometry Tool (APT), hvor der tillige er mulighed
                      for at lave fotometri baseret på en (amputeret) psf model og med forskellige
                      modeller for sky baggrund.

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Her skitseret på et screen dump af dit postede foto v.h.a. AstroImageJ: Markerede pixels antages at være forurenet med flux fra nabostjerner, og er udeladt fra beregninger.

Mogens B2016-11-09 11:40:19

Hilsen Mogens B.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Mogens

Har bla prøvet AstroImageJ med flere. Der er forskel. Jeg overvejer at gå over til VPHOT, da astronomer ofte kender til den.

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Gaia16aye tallet for torsdag d. 10 nov. 17:18:41 UT

T (JD) 2457703,2213 14,954 V mag

Og en stak fra samme tidspunkt

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Fredags Gaia16aye tal.
                              T (JD) 2457704.2504 14,955 V mag
                              18:05:00 UT

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Sådan, nu sker det….

Mine data fra i aftes er nu bekræftet. Stigningen til den sidste opblusning er begyndt. Lige nu
                                er det en svag kurve, og de sidste modeller viser at den kraftige og kortvarige opblusning
                                sker i løbet torsdag d. 17.

Det her er sgi stort for en amatør som mig.

Nyeste er at jeg nu ved jeg kan bruge som kontrolstjerne og jeg ved den har en mag v på
                                ca. 14.145. Desuden var det en stor succes med skumringsflats med tynd hvis t-shirt. Det
                                begynder at spille max.

Nedenfor mine data kalibreret så godt som jeg overhovedet kan. Noget af den variabilitet
                                som der ses på Gaia16aye må formodes at være ægte. Mod slutningen hvor Gaia16aye er
                                længere nede mod horisonten, ses det at lavt skydække mod vest driller.

Og hvis jeg sammenligner med den graf der netop lige over midnat er kommet ind fra det
                                1,5-m Russian-Turkish optical telescope RTT-150 (Antalya, Turkey ), så ser det godt nok ud
                                til at jeg fået gode data.

Sådan ser mit felt ud pt.

Lige nu, 02:45 observer jeg Gaia16aye fra New Mexico, mens der brændes AU$ i foruroligende fartConfused

Nightsky2016-11-13 13:01:34

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hhhmm, spændende.

En måling her kl. 03.00 hvor jeg har brugt en 0,5m i New Mexico, så data er meget nøjagtige.

Lidt efter hvilke mag der sættes på reference stjernerne, bliver resultatet en anelse forskellig.

AAVSO sekvensen giver et resultat:
                                  Gaia16aye Ref 145 Ref 137 Ref 150
                                  14,945 mag_v 14,480 13,746 15,004
                                  Ref værdier 14,479 13,747 14,998
                                  En maks afvigelse på 0,006 mag V må vel betegnes som præcis.

Hvis jeg så bruger den af mig afledte russiske/tyrkiske værdi på på 1201-0387036 får jeg en
                                  værdi på 14,916 mag_v, hvilket selvfølgelig er i bedre overenstemmelse med deres målte
                                  værdier.
                                  Håber der snart kommer en officiel udmeldelse om reference stjerner.

Det tyder på klart vejr i aften søndag, gæt hvad jeg skal LOL

Nightsky2016-11-13 03:36:13

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 90 i alt)
                                • Emnet 'Mikrolinse Gaia16aye, Caustic Crossing overstået' er lukket for nye svar.