Meteorstorm nu

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Meteorstorm nu

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af tom. This post has been viewed 32 timesa. This post has been viewed 32 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

paul
      • Nova

Ja stormvejr er det ikke ;-), men der er mange og mange flotte stjerneskud lige nu på den Jydske højderyg trods måneskin.

Der går nogle få minutter mellem hvert stjerneskud.

nick
        • Main Sequence

Så det også her i Hvidovre :).

Det skulle så vidt jeg ved forsætte idag?

paul
          • Nova

Ja det skulle blive bedre i weekenden. Har læst der teoretisk skulle være flest sidst på natten, men jeg oplevede det modsatte, at stjerneskudene forsvandt efterhånden som månen kom op. Teorien holder måske kun når der ikke er måneskin til at lysforurene.

paul
            • Nova

En lille timelapse fra inat hvor der er kommet et enkelt stjerneskud med.

Optaget med et Canon S95 lommekamera der ikke kan lave helt det samme som et DSLR kamera.

Den stod på biltaget monteret på et fleksibelt lommestativ. Ligeledes kan den højst optage 10 billeder i træk hvorefter man skal starte en ny serie. Derfor en lidt hakkende lommekvalitet

Timelapse

nick
              • Main Sequence

Godt arbejde, hvor er det taget henne?

Håber lidt på at kunne sætte stativet op i aften og skyde en timelapse i en times tid i aften.

paul
                • Nova

Hej Nick!

Tak og naaa, det var blot lidt lommekamera fusk uden et rigtigt stativ og i mangel af et DSLR kamera med vidvinkel objektiv (det bliver det næste objektiv jeg skal have), og så lidt træning i at lave en batch proces til billedbehandling af en stor mængde billeder.

Billederne er taget Vest for Århus/Randers.

nick
                  • Main Sequence

Nå, det lykkedes ikke med min timelapse.

Fik taget knap 600 billeder, ikke et stjerneskud også blev det virkelig overskyet pludselig. 🙁

deepsky
                  Deltager
                    • Planet

Flot video !

Her er heldigvis stadig skyfrit…har skudt billeder i knap et par timer nu….var ude at kigge, og talte 28 stjerneskud på en lille time, nogle meget kraftige, men selvfølgelig næsten ingen eller meget svage mellem Perseus og Casiopeia, lader den stå en times tid mere, så Jupiter og Månenopgangen kommer med, så må man håbe den har fanget et par stjerneskud.

Deepsky2012-08-13 02:34:31

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Så ca 25 meteorer på 1 time, de kraftigste var selvfølgelig ikke i kameraets synsfeldt, men fangede da lige en enkelt henne under vores nabo galaxe:

/Rudi B. Rasmussen

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Hmmm… når I nu står der ude med jeres kameraer og tager billedesekvenser til små film. Var det så ikke en ide i at bruge jeres vente tid på at samle data til IMO??

Det er faktisk ret nemt og så behøver jeg heller ikke være mutters alene i DK! Wink

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Meteorstorm nu' er lukket for nye svar.