› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk
- Dette emne har 252 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r siden af nightsky. This post has been viewed 8720 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
17. februar 2013 kl. 12:38 #97559
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg forstĂ„r ikke, hvorfor NASA snakker om 10000 tons. Hvor har de det fra? Ti tusind tons burde da give en ordentlig rĂžvfuld fragmenter? Det svarer jo til en klippeblok med en diameter pĂ„ nĂŠsten tyve meter! Den forsvinder dĂŠlme ikke bare ud i den blĂ„ luft… Derimod kunne jeg godt forestille mig at en pĂ„ to meter, altsĂ„ omkring ti tons, kunne blive pulveriseret af chokket, nĂ„r den ramte atmosfĂŠren og dermed blive spredt i smĂ„stumper over et stort omrĂ„de, sĂ„ det var svĂŠrt at finde et ordentligt stykke.
Thomas, Bornholm
17. februar 2013 kl. 12:43 #97561
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Leif
Iflg Russia Today, er der ikke fundet noget pĂ„ bunden af sĂžen, eftersĂžgningen er officielt afsluttet, udtaler Vice-GuvernĂžr for Chelyabinsk region Igor Murog til Interfax. Han siger at hullet skyldes “en anden Ă„rsag”.
Der er flere mulige forklaringer. Tjekkede ebay, og der efter sigende begyndt at dukke nogle “rester op”, men Berlin muren blev ogsĂ„ solgt adskillige gange. Personligt ville jeg vĂŠre forsigtig med at kĂžbe et stykke russisk meteorit.
Det kan ogsĂ„ vĂŠre, den bare er svĂŠr at finde. Iflg. NASA’s sidste oplysninger skulle den have vĂŠret 17 meter i diameter, med en vĂŠgt pĂ„ 10.000 tons, som svarer til en massefylde pĂ„ ca 2. Det tyder pĂ„ at den ikke var lavet af jern.
Jeg hĂŠlder mest til at den “slog smut” pĂ„ atmosfĂŠren, blev bremset ned, og at dele af den brĂŠndte op, mens resten drog videre ud i Universet.
Det mÄ tiden (og Ebay) vise.
Vh
Morten
17. februar 2013 kl. 12:46 #97562
Og sÄ al denne snak og uha-uha om at 2012 DA14 og meteoritten i Rusland absolut mÄ vÊre relateret til hinanden, fordi de ramte jorden samme dag. Hvis to Toyotaer af samme model og samme Ärgang stÞder sammen i et lyskryds, hvor den ene kommer fra nord og den anden fra Þst, er der sÄ ogsÄ tale om et relateret uheld, hvor det absolut mÄ have noget med hinanden at gÞre? VrÞvl og sludder.
De to begivenheder er relateret til hinanden for sÄ vidt at begge stenklumper er dannet ved solsystemets fÞdsel, ligesom to Toyotaer af samme model er lavet pÄ samme frabrik og fragtet til Danmark med samme skib og mÄske er blevet solgt af samme forhandler. Derudover har de taget vidt forskellige veje i livet. At de mÞdes senere beror helt pÄ tilfÊldighederne, ligesom med de to meteorer.
Thomas, Bornholm
17. februar 2013 kl. 12:47 #97563
JuliusDeltager- Nova
Det kan jo ogsĂ„ tenkes at noen “business menn” har funnet noen stykker og beholdt de selv for egen fortjeneste.
Det er jo ogsÄ et veldig stort omrÄde man skal lete.
Den grunne vinkelen meteoren traff atmosfÊren pÄ vil jo fÞre til at betydelig mer av massen blir brent opp. Om det derimot var ett komet fragment som traff ville man kunne se det pÄ videoene?Edit:
Der kom det to poster til ja. Jeg er enig med Morten. Og forstÄr frustrasjonen til Thomas mange er utrolig ignorante nÄr det handler om vitenskap og hopper gjerne fÞrst til alle mulige slags unaturlige forklaringer.Edit 2: Det her kan vÊre lukrativt ja, tipper juks og fanteri.
http://www.ebay.com/itm/Meteorite-from-Chelyabinks-Russia-2013-meteor-fall-asteroid-/321073556247?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac179ab17MrJulius 2013-02-17 11:52:15 17. februar 2013 kl. 13:01 #97565
nightskyDeltager- Neutron star
Nogle officielle tal:
3724 huse. 671 udd. institutioner, dusinvis af sports- og sociale faciliteter, alle kadet
Ca. 30% af skaderne er udbedret.The Minister ordered that 122 buildings be inspected for damage. Some 24,000 people and 3,500 machines are engaged in the city recovery effort.
1158 people applied for medical assistance, including 289 children. Fifty-two people were hospitalized, including 13 children.
Minus 20 gr. om natten, koldt hvis man ikke har vinduer.
Alle basis fornĂždenheder virker 100%, vand, el, telefon
Forsikring:
Forsikringsselskaberne vil ikke betale skadeserstatninger, de mener det er en handling fra guds side. (SĂ„ ved man da hvor regningen skal sendes)Der dukker ufattelig mange reklamer op fra nye “glarmestere”
Evt. fund:
Myndighederne opfordrer til at man forĂŠrer 20% af et evt. fund til forskning.Hullet i sĂžen:
Hullet i sĂžen menes nu at vĂŠre opstĂ„et af andre Ă„rsager. The search for the meteorite parts at Chebarkul Lake and at other two locations has officially been stopped. The huge ice hole found at the lake on Friday âhas formed because of a different reason,â the Vice-Governor of Chelyabinsk region Igor Murog told Interfax-Ural.Om meteoren:
Smoke trail:
Her er en gut som har sammensat et billede ud fra et video panorama af skyen. Hvirvlerne i skyen er helt fantastiske.
https://web.duke.edu/isis/gessler/meteorites/chelyabinsk-first-pan-right.jpgAfstand:
En uhyre god video med vigtig information, tidhttp://www.youtube.com/watch?v=odKjwrjIM-k
Video er klippet, men der gÄr vist 98 sek. mellem lysglimt og brag. Det giver en afstand pÄ omkring 30 km. Hvis man kunne fÄ oplysninger om kameraets objektiv kunne man begynde at regne pÄ stÞrrelsen af skyen.Russian Academy of Sciences:
The object was identified as a solitary 10-ton bolide. Bolides, or bright fireballs, are large meteors that explode in the lower atmosphere, and unlike meteorite showers they can be dangerous.The Chelyabinsk fireball entered the atmosphere moving at a speed of about 20 km/s. The object, which was several meters in diameter, then burst into pieces at a height of 30-50 km above the ground
Three consecutive explosions shattered the meteorite further. Large fragments moving at a high speed caused a powerful flash and a strong shockwave, with most of its energy released at a height of 5 to 15 km above the earth, with the atmosphere absorbing most of that energy.
Unavngiven kilde:
The actual power of the blast is still being discussed, with some scientists estimating it as low as 0.1 kilotons and others saying it could be nearly 500 kilotons, depending on the height the explosion was registered. Conflicting reports also centered on the trajectory of the falling body.Interfax:
Interfax er en god kilde, men som sÄ meget andet mÄske ikke 100% trovÊrdig
http://www.interfax-russia.ru/Ural/main.asp?id=381682En erfaren meteorit jĂŠger giver nogle tips om hvor man skal lede:
I think that there should be many fragments directly under that particle cloud all the way to the the lake many miles farther that has a 20′ hole in the ice thought to be caused by a meteorite.This meteor must have produced many fragments, each producing the numerous sonic booms I heard in the videos after the initial fragmentation blast. People should go out looking right under that path all the way to the lake.
And the large piece that continued after the blast for 5 to 6 seconds, and maybe produced that 20′ hole in the lake ice, might be an iron. But so far nothing was found. If it is an iron, the divers should use underwater metal detectors, and if so it will be found.
Om stedet:
Not only the city but the entire province of Chelyabinsk was strictly off-limits to all foreign travelers until 1989. You can travel there now, but there are lots of areas in that region that are still strictly forbidden to be near, even for Russians. There are many towns there that simply did not appear on the map until the 1990s, and even just mentioning their names (to Russians, much less to foreigners) was treated as a very, very serious offense. Things are of course looser now, but don’t assume they are wide open, because they’re not.The Chelyabinsk region is home to a number of Russian nuclear weapons facilities. The area between the southern Ural Mountain cities of Chelyabinsk and Yekaterinburg was the site of the 1957 “Kyshtym disaster” at the “Chelyabinsk-65” facility (now known as the “Mayak” complex in the city of Ozyorsk, a town whose very existence was a closely held secret until 1994), which was the worst nuclear accident in history. (Twice as much radiation was released as in the Chernobyl disaster 29 years later, and more than 20 villages were depopulated.) The U-2 spy plane piloted by Francis Gary Powers that was shot down in the southern Ural Mountains in 1960 is commonly believed to have been on a mission to photograph the infamous “dead forest” there, 3 years later. There are plenty of other plutonium-handling facilities in the Chelyabinsk area, and lots of them have experienced accidents that released radiation, as well. Consequently, the Chelyabinsk region is known as “the most contaminated spot on earth”. If you do get a visa and travel there, then for heaven’s sake be acutely aware of where you can, and cannot, go. Being spotted walking in the woods where a nuclear weapons plant is located, and taking pictures and picking up rocks to carry off, well… The incredibly tall double fences that are patrolled by the soldiers with Kalashnikovs and the largest German Shepherd dogs I’ve seen in my life are pretty intimidating, trust me.
Nightsky 2013-02-17 12:08:43 17. februar 2013 kl. 13:04 #97566
I en artikel pÄ CNN havde en kvindelig forsker udregnet at sandsynligheden for den russiske meteor og DA14 pÄ samme dag er 1:100.000.000. Som Phil Plait siger, er det dog ikke som et urvÊrk. Der kan gÄ 100 Är fÞr vi ser en russisk meteor igen, men det kan ogsÄ ske i aften (sÄ ville det vÊre Êrgeligt at DET STADIG ER OVERSKYET! ). Artiklen pÄ CNN pÄpeger at i og med at Jorden er 4,5 milliarder Är gammel, burde det der skete i fredags vÊre sket 12.000 gange fÞr.
PĂ„ Wired.com har de udregnet, at det er mere sandsynligt at dĂž af at blive ramt af en meteor, end at blive ramt af et lyn, men mindre sandsynligt end at dĂž i et flystyrt.
17. februar 2013 kl. 13:05 #97567
Har nĂŠrstuderet NASA’s udlĂŠgning. Der ser altsĂ„ ud til, at jeg mĂ„ske havde ret i min teori om, at den slog smut pĂ„ atmosfĂŠren.
MÄske er russernes tal pÄ to meters diameter og ti tons, baseret pÄ skÞn af de nedfaldne stumper og spor, og man sÄledes kan kombinere de to: Et meteor pÄ 10000 tons slog smut pÄ atmosfÊren og et lille stykke pÄ et par meter, samt utallige smÄstumper, lÞsnede sig og faldt ned pÄ jorden, da de hver isÊr bremsedes langt mere end hovedstykket.
Det vil forklare flere ting: Det enormt hÞje overlydsbrag og chokbÞlgen fra braget. De manglende fragmenter (prÞv at pulverisere ti tons sten og spred dem over flere hundrede kvadratkilometer, der bliver langt mellem skÊrverne!) og de meget forskellige opgÞrelser af stÞrrelsen, samt at man rent faktisk i flere videoer kan se noget, der ser ud som om meteoren fortsÊtter efter sporet. Objektet har samme farve som mÄnen pÄ daghimlen og tilsyneladende en stÞrrelse, der er i overenstemmelse med de 17 meter, som NASA opgiver.
Jeg har revideret min opfattelse i forhold til min tidligere kommentar, da jeg havde fÄet indtrykket af, at alle (ogsÄ NASA) mente at meteoret IKKE havde slÄet smut pÄ atmosfÊren.
Det ser mere og mere ud til, at vi har vĂŠre USANDSYNLIGT heldige i denne omgang.
Thomas, Bornholm
17. februar 2013 kl. 13:14 #97568
Hejsa
Jeg er ikke sikker pĂ„ at NASA lige er dem der ved mest om meteoren. De har ingen adgang til data overhovedet, sĂ„ de skal forholde sig til videoer fra Internet som os andre plus seismiske data, og ganske fĂ„ satellitdata. Ufattelig mange planetariske astronomer har vĂŠret ude og udtale sig pĂ„ baggrund af ganske fĂ„ data i form af videoer pĂ„ Internet. Der er nok de berĂžmte “15 min. of fame”, men mon ikke de skulle holde lidt igen fĂžr de rent faktisk har data.
Og dog, amerikanerne har sikkert en stÞrre hÄndfuld meget avancerede spionsatellitter som kigger specifikt pÄ dette omrÄde, men om NASA fÄr adgang til disse data ved jeg ikke.
Nightsky 2013-02-17 12:15:57 17. februar 2013 kl. 13:21 #97569
LÊste om Kyshtym, som Lars nÊvner. Der er ikke noget at sige til, at russere i omrÄdet har en anelse paranoia, nÄr det kommer til radioaktivt nedfald. Det er jo nÊrmest selvlysende efterhÄnden (ligger rimeligt tÊt pÄ Chernobyl).
Jeg kan godt sĂŠtte mig ind i tanken: “Skidt med meteorer og lidt knust glas. Var den radioaktiv, eller hva?”
17. februar 2013 kl. 13:33 #97572
JuliusDeltager- Nova
Om det stemmer at stÞrste delen av astroiden fortsatte ut i verdensrommet. Kan det da tenkes at jorden endret dens bane sÄpass at den kommer til Ä treffe oss en gang i nÊr fremtid. http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_keyhole
17. februar 2013 kl. 14:16 #97574
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg mener, at vi kan antage, at 99% af alle informationer er gÊtvÊrk eller er baseret pÄ rent gÊtvÊrk!
NASA har kun adgang til yderst begrĂŠnset data.
Russerne er kendt for notorisk at bortforklare eller udtale sig uden grundlag.
Masser af videoer er fake, f.eks. de brÊndende huller, der stammer fra opsivende gas osv.Personligt TROR jeg ikke at meteoren har slÄet smut og fortsat ud i rummet.
PrĂžv at se det Meteosat billede. Den er godt nok lang nede i forhold til den store jord
Meteoren har bevĂŠget sig hen over flere hundrede km alt i mens det “popper” og taber stumper.
Det store brag knuser den mÄske i tusindvis af stumper pÄ mindre end en knytnÊve eller mindre !?
Som spredes over et omrÄde pÄ et par hundrede km2 !! Det tage ski noget tid for man finde noget.AngÄende hullet i isen, sÄ har jeg lige siden jeg sÄ billedet fÞrste gang undret mig over hvor perfekt rundt hullet er.
Men pÄ den anden siden, sÄ tÊnk over hvor meget energi et lille objekt pÄ bare 10 kg har, nÄr det bevÊger sig med 2-3 tusinde km/t.
Et hul pĂ„ 6-8 m i isen…. No problem, en sten pĂ„ stĂžrrelse med en bowlingkugle eller mindre ku sagtens gĂžre det, nĂ„r det kommer med den fart!
Og hvor dyb er sÞen? Og hvor tykt et lag dynd ligger pÄ bunden? Er der et blÞdt ler/sediment-lag under?
SÄdan en bowlingkugle kan sagtens mose sig dybt ned i mudderet for aldrig at blive fundet igen!AngÄende pÄstÄede relation mellem 2012 DA14 og den russiske meteor, sÄ synes jeg denne grafik fint afviser er der er nogen >
Lars Malmgren 2013-02-17 13:18:54 17. februar 2013 kl. 14:35 #97576
AngÄende hullet i isen, sÄ har jeg lige siden jeg sÄ billedet fÞrste gang undret mig over hvor perfekt rundt hullet er.
Men pÄ den anden siden, sÄ tÊnk over hvor meget energi et lille objekt pÄ bare 10 kg har, nÄr det bevÊger sig med 2-3 tusinde km/t.
NÄr fÞrst meteoret er trÊngt gennem atmosfÊren vil det blive bremset voldsomt op og kun rigtig store meteorer, der har en enorm potentiel energi, rammer jordoverfladen med mere end et par hundrede kilometer i timen. De er heller ikke rÞdglÞdende, som man mÄske kunne tro, men derimod ganske kolde.
Dermed virker det temmelig usandsynligt, at et lille meteor pÄ ti kilo skulle kunne lave et hul pÄ ti meters diameter. Der mÄ noget stÞrre til. Enten er hullet i isen fake, eller ogsÄ har russerne ikke ledt grundigt nok eller ogsÄ skjuler de noget.
Thomas, Bornholm
17. februar 2013 kl. 15:00 #97578
norupDeltager- Super Giant
Vi mĂ„ ikke glemme at det nĂŠrmest er et lille mirakel hver gang der er en meteorit der overlever faldet – det bĂžr egentlig ikke kunne lade sig gĂžre!
Et lavt sat bud pĂ„ farten er 22km/sek – det bliver til 242KJ/gram der skal omsĂŠttes fra bevĂŠgelsesenergi til noget andet, mest oplagt varme. Den energi er ca 100 gange hvad der skal til for at varme grafit op til temperaturen hvor det fordamper. SĂ„ det er slet ikke utĂŠnkeligt at der ikke er andet end stĂžv tilbage.Slut-hastigheden for den typiske meteorit i det mĂžrke fald er omkring 100m/sek, i ligevĂŠgt mellem tyngdekraft og luftmodstand, men denne over Rusland kunne mĂ„ske vĂŠre sĂ„ stor, at den ikke er bremset ned til denne ligevĂŠgt. Det er endda set for fĂ„ Ă„r siden i Sydamerika hvor en meteorit ikke blev bremset helt ned og lavede et rigtigt krater i mudderet pĂ„ nogle fĂ„ meter i diameter – og det var et mindre fald end det i Rusland.
Carancas impact event
17. februar 2013 kl. 15:04 #97579
Lidt facts kan jeg give.
Tagish Lake ramte ogsÄ en sÞ med is. Den gav ogsÄ et voldsomt Sonic Boom
En tegning af ildkuglenhttp://meteor.uwo.ca/~pbrown/tagish/dustcloud.html
Billeder af rÞgfanen. Ikke ulig det vi ser i RuslandSÄdan ser ud nÄr et mindre stykke, fÄ hundrede gram rammer isen
RĂžgfane fra Tagish Lake
Ligner grillkul, lugter som tĂžrv.Et stykke kan beses hos mig mod passende betaling af
entre Tagish Lake er lavet af det stof som skabte solen og som mÄske har forklaringen
pĂ„ hvorfor livet er “venstrehĂ„ndet”. En ekstrem enestĂ„ende meteorit.Fra samlingen
Og jo, jeg har eksporttilladelse fra de Canadiske myndigheder.Nightsky 2013-02-17 14:25:54 17. februar 2013 kl. 15:21 #97580
Opdatering, dette er lige dukket op i indboxen
Dette er lige kommet ind:
Opdatering af trajectory forsÞgt baseret pÄ facts
Han tager alle forbehold, men forsÞger dog i det mindste at gÄ videnskabelig til opgaven.
Fra et rusisk forum
Nu virker Google translate ikke helt problemfrit, men jeg syntes (spekulation) at dette tyder pÄ at der noget med det hul i isen.
Forum link
http://74.ru/forum/theme.php?id=627655#msg11161818Video endnu tÊttere pÄ rÞgfanen
http://www.youtube.com/watch?v=fcBUR27XZY4Der er masser fede link pÄ det forum
Nightsky 2013-02-17 14:26:14 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk' er lukket for nye svar.