Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk

• Dette emne har 252 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af nightsky. This post has been viewed 8718 times
Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 253 i alt)
  • Forfatter

norup
    Deltager
      • Super Giant

Torben Taustrup wrote: I det øjeblik meteoret kommer ind i atmosfæren vil der dannes en trykbølge som vil udbrede sig langs hele sporet. Der vil vel også komme et lydmursbrag i det øjeblik meteoret overgår til subsonisk hastighed?

Trykbølgen og lydmursbraget er een og samme ting, men faconen afhænger af farten. Ved lydhastigheden er chokfronten flad, mens den er kegleformet ved højere fart.
      Der er derfor ikke noget specielt brag ved overgangen til subsonisk – det betyder blot at at man vil høre braget når man er lige ud for objektet, målt vinkelret på bevægelsesretningen.
      For højere hastigheder rammes man af keglen, et stykke tid efter passagen. Grundet den højere fart kan denne chokbølge meget vel være kraftigere end en chokbølge dannet præcist ved Mach 1.0

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Tak Julius

Det er godt nok en heftig energiudvikling, og sjovt med måden bilen stopper på. Det kunne en filminstruktør ikke have gjort bedre. Det er i øvrigt nærmest smukt med skyggerne på fodgængerne til højre.

Julius
        Deltager
          • Nova

Bare hyggelig. Det ser ut som om vi kan takke trafikklyset for at bilen stod stille. Du ser grønn fotjenger lyset er på helt til høyre. Det er mange stilige skyggevideoer. Her er en stor samling.
          Her er alle videoene av meteoren hos Liveleak, men det er noen falske innimellom.
          Jeg gleder meg til National Geographic, BBC og Discovery får produsert dokumentarer med sikkert helt usette klipp av teknisk god kvalitet.
          Slik de gjorde med Tsunamien i 2011 som jo var betydelig mer tragisk enn denne nærmest glad hendelsen i forhold. Ingen drepte kun skadde såvidt jeg vet foreløpig.

Takk for oppklaring Anton angående trykkbølgene.

MrJulius2013-02-16 14:52:40

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

På filmen som er optaget med overvågningskameraet bemærker jeg, at braget er langstrakt – muligvis fordi lyden kastes tilbage flere steder fra. Efterfølgende kommer der et par mindre brag, som jo indikerer, at der er tale om flere stumper.

Jeg har lagt mærke til at der kom et brag udløst af Space Shuttle, når den overgik til subsonisk flyvning.

Trykbølgen fra dette brag vil selvfølgelig udbrede sig med lydens hastighed og derfor ankomme på forskellige tidspukter som hænger nøje sammen med afstanden fra stedet, hvor braget blev udløst.

Hvis man nu forestiller sig, at man sidder i et luftfartøj, som flyver med lydens hastighed, så vil det være muligt at befinde sig i “Bragzonen” som er udløst af et andet fly når dette overgår til overlydshastighed og faktisk ikke høre braget – jeg gætter.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Torben Taustrup wrote: Jeg har lagt mærke til at der kom et brag udløst af Space Shuttle, når den overgik til subsonisk flyvning.

Det mener jeg er en misforståelse. Rumfærgen udsender en chokbølger under hele nedstigningen, indtil den er subsonisk.
              Se evt her: Sonic boom Wikipedia

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Du har ret Anton, som jeg også skriver:

Trykbølgen fra dette brag vil selvfølgelig udbrede sig med lydens hastighed og derfor ankomme på forskellige tidspukter som hænger nøje sammen med afstanden fra stedet, hvor braget blev udløst.

Der er med andre ord ikke tale om eet brag, men en trykbølgefront som følger luftfartøjet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Så kom den rigtige forklaring

“You’re like some primitive tribe. What meteorite?” he said,

The firebrand Russian Liberal Democrat leader Vladimir Zhirinovsky
                  claims that no meteor fell in the Urals on Friday, but rather the US was
                  testing a new weapon.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Thomas, Bornholm

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Da jeg i sin tid læste Søren Kierkegaard’s Enten/Eller, skal jeg ærligt indrømme at den kedede mig lidt, men der var en passage jeg altid vil huske. Jeg kan ikke finde citatet på dansk, og har mistet bogen, men det var nogenlunde:

Der gik ild i et teater. Klovnen kom ud på scenen og opfordrede publikum til at flygte ud. Alle klappede. Klovnen gentog, og folk klappede højere. Derpå konkluderer Kierkegaard, at når Verden en dag går under, vil det ske under almen applaus.

Når jeg ser nogle af videoerne Julius linker til dukker tanken op igen og igen. Den måde de kører videre på, drejer mod nedfaldsteddet, mens de hører lidt morgenradio.

Måske havde K-Pax ret når han sagde at vi ikke var kommet så langt med udviklingen, og at vi havde en usikker fremtid.

Vh

Morten EDBBOB2013-02-17 01:28:45

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

En tanke, husk nu den humoristiske side inden du læser det:

Da jeg så billedet af Vladimir syntes jeg bestemt det ligner en kendt dansker.

En konspiration:

#1 Liberal Demokrat overboss Vladimir Zhirinovsky

#2 Han støttes aktivt af Tinkoff og omvendt – de er vist perlevenner og vidner for hinanden ved domstole.

#3 Tinkoff støtter et tavst, løgnagtigt, snydende cykelhold med danske rødder

#4 Det samme gør et sidegade vekselererfirma, som købte en bank, bare for at kunne kalde sig noget med bank.

#5 Samme vekselererfirma støtter et dansk parti, helt ned i maskinrummet, som “helt tilfældigt” også hedder noget med Liberal.

#6 Dette parti har også en frontfigur som med anelse god vilje også kan ligne Vladimir. Måske familie, der har mødt hinanden på vej ind på københavnsk s.xbar.

#7 Denne frontfigur kommer også ind imellem med fuldstændig vanvittige udtalelser, der ingen forbindelse har til virkeligheden.

Er det et tilfælde, næppe – der er sammenhæng mellem meteoritten, storfinans, snyd, dopping, løgn og evt. verdensomspændende “liberal” konspiration.

Vi har brug for Putin, Obama og Helle til at rydde op i dette her.

Nightsky2013-02-17 01:42:49

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Obama er for sej! EDBBOB2013-02-17 01:55:30

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova
                            Yes, Obama er for sej!

Men, men iflg Ekstrabladet for 16 timer siden:

Dykkere udsendt af den russiske regering har netop afsluttet en grundig afsøgning af søen Chebarkul i den russiske region Chelyabinsk, hvor rester af meteoren efter sigende er landet.

Søen, der er dækket af et tykt lag is, har et gigantisk hul i midten, og man har indtil nu troet, at det er på grund af meteoren. Men russerne har ikke fundet nogen spor af himmellegemet i søen, siger en talskvinde fra det russiske ministerium til RIA Novosti.

– Ministeriets dykkere har afsluttet afsøgningen af hele søens areal, men de har ikke fundet et eneste spor at meteoren, siger talskvinden Irina Rossius fra det russiske katastrofeministerium

Den flammende meteor efterlod en hvid stribe henover den russiske himmel, inden den hamrede ned i det centrale Rusland med et massivt brag.

Nedslaget blæste vinduer ud i området og beskadigede tusinde af bygninger og mennesker i byen Chelyabinsk.

Embedsmænd har siden arbejdet på at få lokaliseret, hvor fragmenter fra meteoren landede. Men lørdag har den russiske regering endnu ikke fundet noget af meteoren, som de oprindeligt troede var landet i søen Chebarkul.

Forsvundet sporløst
                            I alt forventes skaderne fra meteornedslaget at løbe op i knap 75 millioner kroner, oplyser katastrofeminister Vladimir Putjkov, som samtidig understreger, at myndighederne har situationen under fuld kontrol.

– Situationen er nu stabil i Tjeljabinsk-regionen. Der bliver gjort en hel masse for at hjælpe folk. Og både energi-, transport- og kommunikationssystemerne fungerer stabilt, siger han ifølge Itar-Tass.

Mere end 2000 kvadratmeter smadret glas er allerede blevet udskiftet i den storstilede oprydning. Sideløbende er eksperter gået i gang med at lede efter stykker af meteoren. Men trods de mange ødelagte bygninger er der indtil videre ikke blevet fundet et eneste stykke af den 10 ton tunge meteor.

Er der opdateringer omkring dette..?

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Det er mystisk, at man ikke har fundet meteoret i søen. Kender man f.eks. nedslagshastigheden? På grundlag af den kan vel regne sig frem til, hvor stort et legeme der har ramt isen – og hvor dybt vand det kræver at nedbremse det. Måske er det gået et stykke ned i bunden?

Torben

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hejsa.

Hvorfor snakker i om 10 tons??

NASA siger 10000 tons, altså 1000 gange så meget. Kraften i eksplosionen vurderes nu til ca 500 kiloton.

http://www.nasa.gov/mission_pages/asteroids/news/asteroid20130215.html

mvh
                                Jens

Julius
                                Deltager
                                  • Nova

10 tonn var noe som ble sitert i media sikkert fra en tidlig uttalelse. Nasa sine data basert på infralyd er nok mer riktige, det ble nevnt et par sider bakover her.

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 253 i alt)
                                • Emnet 'Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk' er lukket for nye svar.