› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk
- Dette emne har 252 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af nightsky. This post has been viewed 8709 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. februar 2013 kl. 12:08 #98308
bwinklerDeltager- Nova
Hej Lars og I andre
Hvorfor mon der ikke er andre end mig, der tror at det var en lille komet der faldt ned??Efter de nu viste billeder af alle de små meteoritter, så synes jeg faktisk at det godt kunne være en stor “snebold” samlet at stenstumper og is (ja sådan som man mange gange beskriver en komet. Jeg synes heller ikke at alle stumperne er afbrækkede men tilsyneladende selvstændige stumper der er faldet ned. Hvis det var en stor sten ville den så ikke være eksploderet ud over et meget større område?Hvad synes I om denne teori??27. februar 2013 kl. 12:23 #98309
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvis det var en komet, bare en lille bitte en, så ville vi have set den på lang afstand, på grund af halen. Den er jo tæt på solen, når den er i jordens nabolag og så vil selv en lille komet være meget lysstærk, når den er tæt på os.
Så nej, det var bare en sten. Tænk på, at den ramte atmosfæren med en hastighed der var atten gange større end granaten fra en kampvognskanon og næsten tre gange større end eksplosionshastigheden for dynamit!!
Thomas, Bornholm
27. februar 2013 kl. 12:26 #98310
norupDeltager- Super Giant
Ikke mit felt, men:
De her fundne meteoritter har en helt anden sammensætning end de faste stykker man ville vente at finde i en komet. Meteoritterne her er noget der har været opvarmet og smeltet til en sammenhængende masse, som skorpen af en større asteroide. Materiale fra en komet burde mere være i stil med en kul-chondrit.27. februar 2013 kl. 17:47 #98324
bwinklerDeltager- Nova
Hej Thomas og Anton
Mange tak for Jeres svar og forklaringer.Men kunne det så have været en lille stensamling ?Nogle af de beskrevne Asteroider benævnes sommetider som meget løst samling af sten.27. februar 2013 kl. 18:32 #98328
nightskyDeltager- Neutron star
Flere ting der fortæller os at det ikke er en komet.
Den er bestemt til at være en almindelig stenkondrit (ordinary chondrite) type L sandsynligvis
D.v.s. det er et fragtment fra et større objekt, asteroide.
Hvis det er en type L så ved vi en masse om den og hvor den evt. kommer fra
http://en.wikipedia.org/wiki/L_chondriteBanen er rimelig godt beregnet, Apollo asteroide
Plus de nævnte i de andre indlæg.
Nightsky 2013-02-27 18:05:07 27. februar 2013 kl. 19:11 #98333
Nyt fra søen
Divers searching Chebarkul Lake in Russia’s Urals region have found
several craters that maybe the impact zones of fragments of the
now-famous meteorite that exploded over the area on February 15.The underwater hunt for the rare stones was hampered by cold
weather and light-obstructing mud stirred up from the bottom. The
divers used powerful lights and probes to uncover several potential
sites where meteorite fragments may have landed.Og muligvis har vi en komet som falder på Mars næste år:
http://www.universetoday.com/100298/is-a-comet-on-a-collision-course-with-mars/28. februar 2013 kl. 21:36 #98458
Så er den mere præcist type bestemt.
“This is an ordinary chondrite type LL5, shock fraction S4. Such meteorites are relatively rare,
in the flow of ordinary chondrites are only about 2%. Our territory of previously observed,” –
said the source.LL chondrites are low in iron and other metals, as well as relatively large chondrules (rounded
“grains”, which got its name: chondrites). Figure 5 is a petrological class, indicating the kind of
geochemical changes undergone a meteorite. In Russia, this type of of meteorite has never
been found before.
Komet er er helt og aldeles udelukket.1. marts 2013 kl. 01:32 #98480
clauskafDeltager- Nova
Hej Alle sammen
Jeg faldt tilfældigt over denne oplysning:
Discovery har en udsendelse på søndag kl. 23 omkring meteoritten
Hilsen Claus
3. marts 2013 kl. 21:50 #98740
Der er noget materiale på vej ud fra faldet. Jeg håber at komme med i fælles pool fra en
troværdig kilde til nogle små fragtmenter, (peas) 0,5 – 4 gram.Hvis nogen er interesseret så send PM. Kun seriøse, da der nok skal kontanter up-front.
Det bliver sandsynligvis mega svært at få noget, DUMA’en stemmer vist i morgen om eksport-
forbud på faldet. Officeilt p.g.a. vigtigheden for videnskaben, men mon det ikke mere er
for at presse priserne op. Hvor meget kan videnskabsfolk lige bruge.4. marts 2013 kl. 09:53 #98769
JuliusDeltager- Nova
Discovery sitt program var rimelig dårlig, virket som om “live” showet var spillt inn kort tid etter 15.02.
Men på internett kan man få tak i:
BBC sin The Truth About Meteors: A Horizon Special
Channel 4 sin Meteor Strike: Fireball from SpaceMrJulius 2013-03-04 13:59:00 4. marts 2013 kl. 14:29 #98786
edbbobDeltager- Super Nova
OT… @MrJulius: Jeg elsker Horizon! Har du set do to sammenhængende udsendelser om Order & Disorder? De sætter de små grå hjerneceller i gang Samtidig er de ufatteligt flot filmet:
Den om Infinity og også en af mine favoriter. Jeg kan altid godt lide Max Tegmark, og det er tankevækkende at se det vilde paranoide blik i øjnene hos dem, som prøver at forstå begrebet uendelighed.
4. marts 2013 kl. 14:57 #98790
JuliusDeltager- Nova
BBC er flinke om ikke best i verden med de naturvitenskapelige programmene sine.
Jeg har nå sett The Truth About Meteors: A Horizon Special finnes nå på Youtube
Den omhandler hendelsen den 15.02 i tillegg til en del om Tungska, deteksjon av astroider og hendelsen i Sudan.
Med mange flotte klipp fra diverse meteoritt nedslag fra andre BBC serier med Iain Stewart som er en dyktig geolog og programleder.
Den var som ventet mye bedre enn Discovery sitt amerikanse reality program.
Har Order & Disorder på watch listen takk for tipsetEdit: Første 10 minuttene av Channel 4 sin Meteor Strike: Fireball from Space
ser veldig lovende ut. Med mange intervjuer med de som filmet hendelsen.
Endelig får vi vite hva de sier på videoene.Edit 2: Meteor Strike: Fireball from Space har helt klart den beste dekningen og sammendraget av 15.02. Alt fra meteoritt jakt til elektronmikroskop bilder av meteoritt fragementer.
MrJulius 2013-03-04 16:03:49 4. marts 2013 kl. 17:40 #98801
BjarneModerator- Super Nova
Vi bevæger os jo lidt væk fra emnet. Lad med henvise til Georg Cantor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Cantor
som indførte det matematiske begreb mængde i 1874:
http://en.wikipedia.org/wiki/Set_theory
og viste at der er forskellige grader af uendelighed.4. marts 2013 kl. 23:15 #98843
clauskafDeltager- Nova
Hej Alle sammen
Jeg blev også lidt skuffet over udsendelsen på Discovery, den bar absolut præg af at være produceret i al hast KORT efter nedslaget
Hilsen Claus
4. marts 2013 kl. 23:21 #98845
edbbobDeltager- Super Nova
Det største problem med programmer på VeryDisco er at de hele tiden er nødt til at lave clifhangere og opsamling på hver sin side af en reklameblok. Derfor bliver udsendelserne to-skridt-frem-og-et-tilbage, når man ser dem uden reklamer (på nettet fx). Klipper man alt det overflødige fra, er der måske 50% tilbage.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk' er lukket for nye svar.