› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk
- Dette emne har 252 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af nightsky. This post has been viewed 8711 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. februar 2013 kl. 15:44 #98092
norupDeltager- Super Giant
Det er en fin analogi med contrails på fly: Her kommer der en dobbelt vortex fordi luften i midten får et skub nedad af vingerne.
For meteoriden er situationen lignende, men omvendt: Luften i midten stiger op, fordi den er opvarmet, og det danner en hvirvel på hver side. Samme effekt kan ses i varm damp fra skorstene, som tidligere nævnt.
Eksempelnorup 2013-02-23 14:52:56 23. februar 2013 kl. 17:21 #98094
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Torben
Ud fra hvad jeg har læst er der ikke noget der tyder på at der er tale om to legemer der
rammer jordens atmosfære. Noget med at to legemer tæt på hinanden vil påvirke hinanden
så meget at der hurtigt vil opstå to baner der ikke er parallelle. Lige som vi ser når
meteoritten bryder op.PS. er i gang med at købe et fragtment af meteoritten – det er bestemt ikke nemt at udtale sig om den er ægte eller ej, men det ser fornuftigt ud. (Man skal jo tage chancer engang imellem)
Nightsky 2013-02-23 16:27:13 23. februar 2013 kl. 20:44 #98097
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg har svært ved at forestille mig, at tyngdekraftens påvirkning af de varme gasser fra det faldende meteor kan påvirke luftstrømningen omkring legemet på en måde som kan danne to trails.
Imod taler, at de to trails samles igen – det ser man tydeligt.Findes der nogen lekture som beskriver det nævnte fænomen?mvhTorbenPS! Held og lykke med dit købTorben Taustrup 2013-02-23 19:46:28 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. februar 2013 kl. 21:06 #98098
To legemer så tæt på hinanden vil ikke kunne flyve parallelt fordi de påvirker hinanden
temmelig meget. Det er ikke tyngdekraften, men deres meget store trykbølger foran legemet
der vil skubbe til hinanden. (Kan ikke finde linket)I en anden diskussion påpeges det at de to trails er næsten ens og de ender som en trail,
hvilket tyder på at de er dannet ud fra samme trykbølge.Se foto
http://https://web.duke.edu/isis/gessler/meteorites/chelyabinsk-first-pan-right.jpgJeg ser ingen der pt. tror på multiple legeme der rammer atmosfæren.
Fotos:
Jeg vil blive så glad hvis jeg får fat i et eksemplar
Se den fortryllende fusion crust – jeg må eje et eksemplar
En skive af meteoritten. Tydelige kondruler og sprækker som er fyldt med smelt fra overfladen.
Foreløbige undersøgelser placer den som type L eller LL. Der er flere sammensætninger i
meteoritten, kondrit, breccia, nedslagssmelt, hvilket tyder på den er dannet ved et nedslag
på moderobjektet.http://meteorites.ru/menu/press-e/yuzhnouralsky2013-e.php
Video fra labNightsky 2013-02-26 18:29:10 24. februar 2013 kl. 01:20 #98104
JuliusDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: Jeg har svært ved at forestille mig, at tyngdekraftens påvirkning af de varme gasser fra det faldende meteor kan påvirke luftstrømningen omkring legemet på en måde som kan danne to trails.
Imod taler, at de to trails samles igen – det ser man tydeligt.Findes der nogen lekture som beskriver det nævnte fænomen?Det at de to kondensstripene samles igjen er ikke unormalt.
Når fly sifter høyde eller beveger seg gjennom fuktig luft med rett luftfuktighet og temperatur vil kondenstriper dannes.
Noen ganger blir kondenstripen som en stiplet linje etter flyet.
Ilkulen beveger seg jo også fort nedover i atmosfæren, på forskjelige høyder er det ulike forhold.
Vinden høyt oppe i atmosfæren kan også blåse de to sporene inn i hverandre realtivt fort.
Noen ganger får man en DNA liknende helix struktur.
Animasjonen her: Vortex Shredding kan jo også ligne på en dobbel virvel.
Dette bildet viser godt de vanligvis usynelige luftvirveler som oppstår rundt ett fly:MrJulius 2013-02-24 00:28:21 24. februar 2013 kl. 11:31 #98106
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg tror ikke, at man kan sammenligne et faldende meteor og et fly. Flyet er jo aerodynamisk og vil efterlade en stort set symmetrisk luftstrøm efter sig.
Man ved, hvordan trykbølgen omkring en affyret geværkugle opfører sig, og så vidt jeg ved er denne chockbølge ikke delt i to.Om der sker noget andet med legemer som bevæger sig med en højere hastighed og som pga. gnidningsmodstanden med luften begynder at brænde ved jeg ikke.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. februar 2013 kl. 12:14 #98108
JuliusDeltager- Nova
Det var kanskje mer forvirrende at jeg begynte med fly sammenligningene.
norup wrote:
Luften i midten stiger op, fordi den er opvarmet, og det danner en
hvirvel på hver side. Samme effekt kan ses i varm damp fra skorstene,
som tidligere nævnt.
EksempelSamme effekt kan sees når man koker vann og putter opp i erter. De følger de circulære banene til Rayleigh–Bénard convection.
MrJulius 2013-02-24 11:14:21 24. februar 2013 kl. 19:59 #98131
Nogle fotos taget fra et fly i 10.400 meters højde
koordinater: 55,571143677 N – 63,130811893 E, retning azimuth 223,52
Der er bestemt ikke enighed med NASA omkring størrelsen på meteoritten, bl.a. problemer med
deres tolkning af infralyd data.Et indlæg fra Alexey Pasechnik (Fra russisk så der kan nemt forsvinde noget i oversættelsen)
Muligvis var han for hurtigt ude – datoen er lidt kryptisk.
http://al-pas.livejournal.com/143916.htmlBaseret på på tiden efter indtræden i atmosfæren, højde på 100 km, hastighed på 20 km/s, 15 ° vinkel i forhold til vandret, og afhængigheden af værdien for højden.
For glandulær chondrit (densitet 3 g / cm 3) uden ablation og ødelæggelse i atmosfæren.300 tons, meteoritten bryder sammen i 21 km. højde ved en hastighed på 15 km/s – størrelsen under 9 meter i dia.
Lige ud fra hvad jeg kan gætte mig til mener de energiudladningen kun svarer til 6-10 KT.
Data er vist kalibreret i forhold til atomprøvesprængninger.Det er jo langt fra NASA nye meget større tal.
300 tons passer bedst i beregningen.Opd:
Nyt fald i Columbia – sten allerede fundetLas Chiquitas, Planeta Rica, Córdoba, Columbia: 8°19’59.88″ N, 75°34’0.16″ W
Nightsky 2013-02-24 19:26:42 24. februar 2013 kl. 20:33 #98134
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Lars
Interessante billeder. På nogle af videoerne ser det ud til at røgen ligger vandret ift horisonten, og det fik mig til at tro at noget af meteoren “slog smut”, og røg tilbage ud i Universet igen. På billederne her, er det tydeligt at det ikke er muligt.
Set fra jorden, med den korte brændvide, der normalt er i kameratelefoner, kan perspektivet snyde meget, men her er der ikke meget at være i tvivl om. Den rammer i en vinkel, så den umuligt kan være røget videre.
Det skal blive spændende at se om Nasa har regnet/målt forkert, men 9 meter er også noget af en dims at få i hovedet
Vh
Morten
24. februar 2013 kl. 23:43 #98142
BjarneModerator- Super Nova
NASA citerer den canadiske professor Peter Brown for beregningen af de 500 kiloton ud fra infralydsmålinger. Jeg har fundet hjemmesiden for hans institut:
http://meteor.uwo.ca/people/faculty.html
Her er et kort over deres infralydsstation:
http://meteor.uwo.ca/research/infrasound/is_array.html
i nærheden af Elginfield observatoriet:
http://www.astro.uwo.ca/~dfgray/observat.html
Jeg har forgæves forsøgt at finde noget om Chelyabinsk på på instituttets websider; men han har jo sikkert travlt med at analysere data.25. februar 2013 kl. 16:09 #98173
Nå, lidt finder jeg dog ud af. Tidsskriftet Nature har talt med Margaret Campbell-Brown:
http://meteor.uwo.ca/~mcampbell/
om Chelyabinsk meteoret:
http://www.nature.com/news/russian-meteor-largest-in-a-century-1.1243825. februar 2013 kl. 19:36 #98187
Fin henvisning Bjarne. Men se lige datoen for artiklen, altså ingen af de nyere data er med.
Forleden kom der en beregning på banen der viser at den nok tilhører gruppen af Apollo asteroider. Bjarne linkede til artiklen
En artikel om dette kom i dag
http://www.technologyreview.com/view/511691/astronomers-calculate-orbit-of-chelyabinsk-meteorite/Der er også fundet et fragment på 1,8 kg. – smuk og meget mørk fusion crust.
Iflg. flere meteorit eksperter ser det ud til at dette fragtment blev brudt fri tidligt under turen gennem
atmosfæren. Meget mørk smelteskorpe, “regmaglypths” aner ikke hvad det hedder på dansk.Nogle meget præcise data for meteoritten:
Electronic Telegram No. 3423
Nogle meget præcise data for meteoritten:
Electronic Telegram No. 3423
TRAJECTORY AND ORBIT OF THE CHELYABINSK SUPERBOLIDE Jiri Borovicka, Pavel Spurny,
and Lukas Shrbeny, Astronomical Institute of the Academy of Sciences, Ondrejov, Czech
Republic, report that they have computed the atmospheric trajectory and velocity of the
superbolide of 2013 Feb. 15.139 UT (3h20m UT), which caused some damage in the city of
Chelyabinsk, Russia. They used seven casual video records provisionally calibrated with
Google Maps tools. The trajectory was assumed to be linear.The geographical coordinates of selected points along the trajectory are as tabulated below:
Relative Longitude Latitude Height Velocity Notes Time (s) (deg E) (deg N) (km) (km/s)
0.00 64.266 54.508 91.83 17.5 beginning of registration
9.18 61.913 54.788 41.02 17.5 minor flare
11.20 61.455 54.836 31.73 17.5 major flare
12.36 61.159 54.867 25.81 17.5 flare
13.20 60.920 54.891 21.05 12.5 minor flare
16.20 60.606 54.922 14.94 4.3 end of registration
The observed trajectory was 254 km long. The azimuth of the trajectory was
279.5 degrees, and the slope was 16.5 degrees to the horizontal (for the end point). The
uncertainty of the radiant is about one degree. The uncertainty of the position of the
trajectory is about 1 km (at the beginning, up to 4 km).The pre-entry object that caused the superbolide was relatively fragile.
Severe fragmentation started at a height of 32 km under dynamic pressure of 4 MPa. The
mass of the largest fragment, which landed in the lake Chebarkul, was estimated to be
200-500 kg. One or two meteorites of the mass of several tens of kg can be expected not
far from the village Travniki. One piece of mass approximately 1 kg may have landed to the
northwest of Shchapino.Numerous small fragments can be expected in the wide band located about 5 km south of
The trajectory, mostly between longitudes 60.9 and 61.35 degrees.
The blast wave, which strongly affected Chelyabinsk, was generated between heights of
25 and 30 km. The radiant and heliocentric orbit were calculated to be as follows:Apparent radiant: Right ascension 328.6 +/- 1.0 deg (equinox 2000.0) Declination +8.0 +/- 1.0 deg Velocity 17.5 +/- 0.5 km/s
Geocentric radiant: Right ascension 334.7 +/- 1.2 deg Declination -1.0 +/- 1.4 deg Velocity 13.2 +/- 0.7 km/s
Orbit: a = 1.55 +/- 0.07 AU e = 0.50 +/- 0.02 q = 0.768 +/- 0.011 AU Q = 2.33 +/- 0.14 AU (equinox 2000.0) Peri. = 109.7 +/- 1.8 deg Node = 326.41 deg i = 3.6 +/- 0.7 deg
The data do not allow determination of the initial mass of the object prior to entering the
atmosphere. The trajectory will be further refined in the future, provided that proper in situ
calibrations of the videos are made.Nightsky 2013-02-25 20:27:33 25. februar 2013 kl. 20:47 #98195
Artiklen med den første bane rapporterede jeg allerede den 22/2. Jeg er godt klar over datoen for artiklen. Jeg mener ikke at der er nyere beregninger af energien og dermed massen. Det er en misforståelse at NASA har fundet dit eller dat. NASA deler bevillinger ud til forskergrupper ledet af en såkaldt “principal investigator”, som er ansvarlig for anvendelse af pengene. Forskningsresultatet rapporteres i artikler til førende videnskabelige tidsskrifter som f.eks. Science eller Nature med en kopi til NASA, som har en presseafdeling, som sørger for i samarbejde med forskerne at formidle resultatet i en form, som man mener kan forstås. NASA har også lister over personer, som man kan henvise pressen til, hvis noget nyt eller overraskende skulle ske.
Jeg har forsøgt at finde den person, som faktisk er kilden til NASA’s pressemeddelelse. Jeg er derfor gået via en nyhedsartikel i Nature, som må formodes at undersøge netop, hvem der arbejder med hvad. At det omtalte institut faktisk driver en en infralydsstation, som er sluttet til det internationale netværk af stationer, som overvåger atmosfæriske kerneforsøg, bestyrker min opfattelse af at jeg har fundet kilden til oplysningerne.
Det er meget sandsynligt at den totale energi bliver revideret, når data fra alle lyttestationer bliver inddraget i analysen. Sådanne data skal så kombineres med andre data for banen. Der kan let gå 6 måneder, inden der kommer en eller flere artikler med alle data inkluderet.25. februar 2013 kl. 21:26 #98200
God forklaring på at det er NASA dit/dat og at man nogle gange undres over at de altid har en
mening om alting.Derfor er det også forvirrende når man lige efter faldet d. 15. får alle mulige meldinger med “NASA”
i teksten, hvorfra flere af dem viste sig at være noget ved siden af og næsten modstridende.Jeg tror også du har fat i den rigtige kilde til data fra infralydsstationerne og det bliver
spændende at se en mere komplet rapport omkring faldet engang ude i fremtiden.26. februar 2013 kl. 18:40 #98271
Lidt fra meteorit jægerne – bare det var mig
Fundet på et lille område
A thing of pure beauty
Nedenstående vist fundet i 50×30 meter område
Der bliver ledt med snescootere
Lidt analyse af et fragtment
Så smuk, kondruler, smelteskorpe…De første fragmenter fra søen
Mange af fragmenter er ikke større end dette – ikke nemt at finde i sneen.
Nedenstående er temmelig spændende, men måske ikke så overraskende
Conclusively
proven that temperature increases in areas that were within 50 miles of
the
flight path of the meteorite, and this is the first such mass
witnessed in the history of
observations of such events.
At the closest point to the scene (and it occurred at the
height of 25
km) witnesses reported that at the time of the flash 171 respondents
(out of
700 respondents) said that “warmer”, more 151 people claim that
“got hot” and even 4
posts of burns. While these reports are not medically confirmed they remain in doubt.Flere hørte også en svag lyd længe før hovedbraget – altså lyd fra meteoritten længe før
det er muligt for lyden at nå derhen.
This is a rare natural phenomenon called “electrophones fireball.” While he does not have a
detailed and definitive explanation. The most likely explanation for the phenomenon could
be electro-magnetic phenomena at the time of passage of such large meteoritte.Link til interaktivt kort baseret på indsamlede beretninger – uhyre spændende
http://chel-meteorit.youini.ru/ (Virker ikke i google translate)Выберите карту = Select a card
Карта местоположений очевидцев = Map locations of witnesses
Карта звуковых эффектов во время полета болида (до прихода ударной волны) = Map of sound effects during the flight car (before the shock)
Карта звуковых эффектов во время полета болида (до прихода ударной волны) = Map of temperature sensation
Карта запахов = Map odors
Карта наблюдения пепла = Map of observation of ash
Карта слышимости взрыва метеорита = Map hearing the explosion of a meteoriteNightsky 2013-02-26 18:24:50 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk' er lukket for nye svar.