Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk

• Dette emne har 252 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af nightsky. This post has been viewed 8715 times
Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 253 i alt)
  • Forfatter

Julius
    Deltager
      • Nova

Jeg liker det at snøen detter ned fra takene på den videoen.
      Mange flotte videoer, men jeg mener den nedenfor har den beste lyden.
      Man hører smell godt over 90 sekunder ut i videoen.
      I tillegg har den bannende russere og bilalarmer Wink
      http://www.youtube.com/watch?v=w6uOzFo2MQg

Torben Taustrup wrote:
      1:19 inde i den første film kommer der en flok prikker til syne. Er det en flok fugle?

Torben

Ja det ser ut som en flokk fugler. Hadde vært stilig om det var en haug småstein.

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Tørv siger du???

Det er rigtigt at det er fascinerende at studere crust’en. Specielt Bassikounou.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jeps tørv – ganske som slags tørv du vil finde i naturen.

Da man undersøgte den i sin tid kom man frem til:

Fra Wiki:
          its composition was very similar to peat from the Somme valley or to the lignite of Ringkohl
          near Kassel.

dens sammensætning var meget lig tørv fra Somme-dalen eller til brunkul af Ringkohl nær Kassel.

Der er tonsvis af artikler om Orgueil, så det er ikke kun noget fra WIKI. Det er det samme
          som Solen og tørv er lavet af. Forunderligt for at sige det mildt.

Desværre umuligt at støve op, og jeg har kun mikrosmå stumper fra dem. Og de rådner langsomt opCry

PS: Jeg vil lige gøre opmærksom på jeg kun er hobby meteorit samler, og kan sagtens tage fejl
          eller fejltolke. Vær kritisk og læs selv mere.

Nightsky2013-02-19 23:43:33

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Tak, og ja, det vil jeg læse mere om

Det er godt nok en vild historie, og ham Hoover har tydeligvis gang i et eller andet spændende Jeg begynder at synes det som dratter ned fra himlen bliver mere og mere interessant. Man kan ikke undgå at fornemme, hvor meget nogle forskere fra Nasa længes efter at kunne stikke en baktusse fra Mars op under næsen på en creationut, og sige: NåWaZå?EDBBOB2013-02-20 00:24:15

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Torben Taustrup wrote:

1:19 inde i den første film kommer der en flok prikker til syne. Er det en flok fugle?

Torben

Har taget den bedste kvalitet jeg kunne støve op af filmen og klippet de omtalte frames ud,
              forstørret dem lidt, croppet og samlet dem en slow-video, med og uden filter. Filteret
              afslører bestemt et eller andet. Men hvad?

Et gæt kunne være lidt større fragmenter langt oppe i atmosfæren. Hvis det er fragtmenter må
              de være langt væk da de vil være ca. 3 gange så lang tid om at komme til jordens overflade som
              lyden. Kender ikke fritfaldshastigheden på sten
              Fugle, røg, dug på linsen, elektrisk støj?

Nightsky2013-02-20 00:38:51

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Lars

Det er mega svært at bedømme, fordi kameraet er håndholdt, og der ikke er noget at stabillisere filmen på, men der er et par frames, som går igen i den nederste animation. Hvis man stabilliserer på en af prikkerne, vil man kunne se bevægelsen i gruppen. Der er dog også meget mpg artifakt, og det kan flytte rundt på dele af billedet.

Julius
                Deltager
                  • Nova

Her kan man høre infralyden som ble registrert under meteoridens møte med atmosfæren.
                  http://www.space.com/19876-russian-meteor-produces-largest-infrasonic-waves-recorded-video.html

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Lettere OT (som altid ), men billedet af denne meteorit er en hel historie, når man begynder at studere detaljerne:

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Så har jeg måske selv breaking newsWink

Jeg fik en mail med henvisning til en super fed high-res video, hvor kameraet er bomstille.

Efter noget underligt video download, konvertering, crop, re-size, er jeg rimelig sikker på at
                      der er mindst 5-6 større fragmenter i luften, lige efter hvor den er mest lysstærk

Link til
                      video 200% size, cropped, fragment pointers – 109mb.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/Chelyabinsk/fragment_analysis.avi

Link til gif
                      animation 200% size, cropped, fragment pointers – 8.5mb.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/Chelyabinsk/fragment_analysis.gif

Link til
                      video filter analyse, tydelig separation af de
                      to største fragmenter.
                      123 mb.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/Chelyabinsk/filtered-analysis.avi

Link til gif
                      animation filter
                      analyse, tydelig separation af de to største fragmenter. 7.6mb.

http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/Chelyabinsk/filtered-analysis.gif

Nightsky2013-02-22 01:05:24

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Så var det måske ikke en fugleflok. Det her ser helt troværdigt ud.

Hvad er det du bruger til filteranalysen?

Vh

Morten

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Og en masse små fragmenter er jeg da sikker på der også er…

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Denne video er fra en helt anden vinkel og taget længere væk end den med “fuglene”
                            Men det gør det mere sandsynligt at det ikke er fugle vi ser på den anden video.

Jeg har brugt gradient filter på videoen.

norup
                            Deltager
                              • Super Giant

Rigtig fin video, Lars viser der. Ingen tvivl om at vi ser adskillige fragmenter, omend det ikke garanterer at de har overlevet hele vejen ned.
                              Jeg er temmelig skeptisk overfor “fuglene”. Nu er det svært at vurdere synsfelt og afstande i videoen, men prøv at overveje hvor stor diameteren skal være af de sorte punkter, før de kan ses i videoen. Er de i adskillige kilometers højde som meteoren, er min mavefornemmelse at de er nødt til at være urealistisk store.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

“Fuglene” på den anden video er svær at lave nogle konklusioner på medminde vi får bedre data
                                og nøjagtig position og tid. Så den vil jeg ikke bruge tid på, men..
                                hvis man ser den nye video vil også se tilsvarende sorte områder, som bestemt er en del af
                                faldet. Gad vide om det er selve fragmenter eller skygger fra fragmenter?

Næste ting som undre mig- hvorfor skriver man at meteoritten eksploderede. Det gør
                                den jo tydeligvis ikke, hvilket også er i overensstemmelse med hvad jeg lige har kunnet
                                finde om dette.

Formodning:
                                Den brydes op af det enorme pres der er på den og det udløser vildt meget kinetisk energi,
                                som overføres til atmosfæren. Dette giver det kæmpe brag. At den lyser op skyldes den større overflade efter bruddet.
                                Er det korrekt forstået, andre bud ? Syntes det er svært at finde gode kilder omkring dette?

Nightsky2013-02-22 16:05:08

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Lars.

Helt enig! Der skrives meget om at den eksploderede (og at den vejede 10 tons), men på de fleste videoer jeg har set, ser det ud til at noget smelter og rives løs, men at kernen fortsætter ud af atmosfæren igen.

I øvrigt: Hvis den vejede 10 tons, og var 17 meter i diameter, som nogen skriver, skulle den have en usandsynligt lav massefylde.

Vh

Morten

Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 253 i alt)
                                • Emnet 'Meteoritnedfaldet i Chelyabinsk' er lukket for nye svar.