Meteorit fundet

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Meteorit fundet

• Dette emne har 40 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af landbo. This post has been viewed 772 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Forfatter

lehmann
      • Super Giant

Inden vi åbner champagnen, skal det nok lige bekræftes.
      Men lugten kan vel ikke betydet andet.
      Men jeg vil indrømme at det andet findested gør mig lidt bange

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Utroligt, ud fra billedet vil jeg dog tillade mig at være lidt skeptisk. Jeg kryser fingerne for at den er god nok.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Findestederne kan sagtens ligge et stykke fra hinanden. Kan du undersøge, om den er magnetisk? Det er meteoritter ofte. Jeg synes, det ser rimelig autentisk ud på billedet. De små, halvrunde fordybninger er typiske for meteoritter. Og det totale fravær af alger, jord, m.m. ser ægte ud. Den er heller ikke eroderet af vand, for så ville den være rundere i formerne.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl. Det vil være helt rigtigt, at kontakte en ekspert.

Thomas, Bornholm

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

50 km fra Glostrup, hvis det er i Ringsted. Det er nok i overkanten hvis det er fra samme fald.

Please, hak en lille stump af til mig og gem den godt af vejen. Hvis den er god nok skal jeg
            nok komme og hente den hurtigst muligtBig%20smile Staten har fået sine 56 gram.

havsgaard
            Deltager
              • Moon

Det her er saftsume spændende – tillykke med fundet. Jeg krydser fingre.

landbo
              Deltager
                • Nova

Lehmann wrote: I tror det er løgn men min svigermor har lige afleveret en 8,8 kg. tung meteorit i en Rema 1000 pose. Jeg tror der er tale om en Kulkondrit men der er i hvert fald ingen tvivl om at det er en meteorit. Der er sandsynligvis mere hvor den kommer fra. så findestedet er indtil videre hemmeligt. uploads/161/IMG_6324.JPG</a>

Tillykke til/med svigermor.

Venter spændt på resultatet fra de “kloge” angående fundet.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

waw ikke dårligt hvis den holder…..

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Spændende

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Helt utrolig dag !!
                      Et fund af meteoritten mindre end 24 timer efter faldet, og så oven i købet med så dårlige odds pga overskyede billeder… Fantastisk !!

Tillykke med fundene Smile

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Hmm, på tv2’s video fra Roskilde er der 2 blink. Måske er der tale om 2 nedfald? Men fedt hvis det tunge her er rigtig…

lehmann
                          • Super Giant

De billeder i har set er fra oversiden eller smelteskorpen om i vil.
                          Her kommer et billede fra “undersiden” hvor den kraftigste lugt kommer fra.
                          Har man rørt ved den lugter ens fingre bagefter, så kraftigt er det.

Har skrevet og ringet til Henning Haack, intet svar.

uploads/161/IMG_6325.JPG

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

FrankLarsen wrote: Hmm, på tv2’s video fra Roskilde er der 2 blink. Måske er der tale om 2 nedfald? Men fedt hvis det tunge her er rigtig…

Som andre, er jeg også lidt skeptisk med hensyn til udseendet af den store klump er det en meteorit?

Henning Haack skal selvfølgelig kigge på den. Er den ægte, vanker der formodentlig en stor statslig økonomisk kompensation. Hvis det er en kulkondrit i den størrelse, så er den meget værdifuld.

Frank – der er nok tale om et enkelt nedfald, men den er formodentlig brækket i flere stykker undervejs, så der kan typisk være en enkelt stor, flere knap så store, og en del små stykker. De enkelte fragmenter kan producere lysglimt hver for sig.

Jesper G.

lehmann
                              • Super Giant

Den er ikke magnetisk. Confused

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Den er ikke magnetisk.

Den behøver heller ikke at være det. Meteoritter ER ofte magnetiske, men ikke altid. Derimod er jordiske sten sjældent magnetiske, så hvis den havde været magnetisk, havde det næsten med sikkerhed været en meteorit.

Thomas, Bornholm

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Rolig nu, om den er magnetisk er ikke nok til afgøre om det er meteorit.

Jeg er mere bekymret i forhold til farven. En helt frisk meteorit med smelteskorpe er sort lige
                                  som den vi ser fra Ejby.

En kulkondrit som Orgueil skulle lugte af ganske almindeligt tørv. Har aldrig kunnet lugte kul
                                  fra kulkondriter, sammenhængen er kun via ord.

Vægtfylden kunne passe ud fra det foto med mobilen, men så viser du noget der er hult fra neden?

Det er ikke nemt.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'Meteorit fundet' er lukket for nye svar.