› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Meteor igennem atmosfæren!
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 52 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. september 2011 kl. 22:51 #69299
edbbobDeltager- Super Nova
Hej alle,
Stod lige før på altanen og røg en velfortjent cigaret, da jeg så noget bevæge sig over horisonten, kl 22:29. Først troede jeg det var en satellit, men med det samme opdagede jeg en lang ildhale, og tænkte stort stjerneskud. Men det blev ved. Og ved. Gennem flere sekunders observation (mellem 3-6 sek), kunne jeg se at ildkuglen snittede atmosfæren, og ikke se ud til at tabe højde. Det lignede fuldstændig det klip på Youtube, hvor en meteor snitter himlen.
Den bevægede sig mod nord ell nordøst, kommende fra ca. syd ell sydvest. Jeg så meteoren mellem Jupiter og Capella, ca 10-20 grader over horisonten. Den fløj væk fra mig og forsvandt under horisonten.
Det er svært at bedømme størrelsen, men den var ala Jupiter, fra hvor jeg stod. Ildhalen var helt lige, og lang, 15-20x så lang som meteoren. Den havde et lidt mere blegt skær end selve kuglen, som var hvid/gul. I den tid jeg så den virkede det ikke som om den skiftede intensitet, men til sidst forsvandt den bag et hustag. Ret heftigt!
Andre som så den?
Vh
EDBBob
EDBBOB 2011-09-14 22:52:36 15. september 2011 kl. 02:22 #69300
edbbobDeltager- Super Nova
Nåeh… Den så i ikke
EDBBOB 2011-09-15 02:22:28 15. september 2011 kl. 04:24 #69305
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Nej, dessverre så jeg den ikke. Isåfald måtte den ha været lavere end skyerne …
Mvh,
Bjørn15. september 2011 kl. 07:57 #69309
JuliusDeltager- Nova
Kansje meteorkameraene har fanget den opp?
http://www.stjerneskud.info/index.php/en/observing-sites15. september 2011 kl. 15:41 #69314
tommyfDeltager- Neutron star
Desværre ikke, ellers et flot syn.
12. december 2011 kl. 21:59 #74404
Anonym- Super Nova
Er dere klar over at det er en måte til?
Man må ha klassisk radio, og passe bølgelengde er FM- båndet på 3 meter og klassisk TV på ca 1 meter. Så må man ha retningsantenne, bøyle dipol med reflektor bak og “Dirigenter” på tvers foran.Så stiller man inn på Bodø Radio eller på Reykjavik eller en annen sterk sender som ligger under horisonten.Meteorstripene leder elektrisk fra ende til annen og de er svære, så det sier visstnok “Vzzzzziiiiommmmzzzddtkpraaat..” på¨islandsk eller kaudervelsk eller Finsk eller hvor man har stilt inn.Jeg har vært expert på piratsendere og mottagere som barn og fikk det enda bedre til under Glasnost med ECL 84, katodeinngang i trioden og avstemt anodekrets, gitter til jord, og induktiv kobling over på detektorspolen for pentoden. tilsammen Rettmottager med avstemt inngangstrinn og svært følsomt. Og resten transistorisert og med Op- amper. For 10 meter og evt for å avlytte politiet og forsvaret.Med sånt følsomt utstyr vil man kunne drive elementær radioastronomi.Under Glasnost kunne man på dagtid høre at det er noe som steker og svir og lager jonespeil høyt oppe, så hele Østeuropa kaklet som en hønsegård på 10 meteren Fattigmanns FM- radio.Og det kommer og går omtrent med takt som en storm.Det som steker og svir og lager “Åpning” på timeteren er altså plasmaklyser fra sola som treffer atmosfæren og som kalles “Rom-vær” Og meteorer lager kortvarige jonestriper som speiler radiobølger. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Meteor igennem atmosfæren!' er lukket for nye svar.