Meteor den 16 kl. ca. 23.15

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Meteor den 16 kl. ca. 23.15

• Dette emne har 11 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af bwinkler. This post has been viewed 260 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Da vejret i går aftes kunne tyde på lysende natskyer, kunne det jo være at nogen af Jer også så det kraftige Meteor som jeg så fra bilen da jeg kørte lige ved Mørke på Djursland omkring klokken 23.15. Det kom fra nordvest og mod sydøst i en ret flad bane mod jorden. Det lyste meget kraftigt med et klart hoved og en lang hale, farven var hvid. Det slukkedes hurtigt men var ikke ret hurtigt.

Var der andre???Disapprove

norup
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bjarne,

Jeg så den ikke, men mit kamera gjorde.

Der var også et svagt spor at se i et tilsvarende kamera opstillet nord for Aalborg, og ud fra de to pejlinger kunne ildkuglen placeres over tysklands østersøkyst.

Der er også kommet en god håndfuld rapporter ind på ildkugle.dk

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Norup

Pejlingerne som du skriver må være forkerte, idet jeg så meteoret mod nordnordøst, ved Mørke. Så det er vel nærmere grenå eller deromkring det har passeret.

Er det et meteorkamera som du har kørende konstant???

bwinkler
          Deltager
            • Nova

hej Norup

Jeg har lige rapporteret til “ildkuglecentralen” og da fandt jeg ud af, at min se-retning til meteoret faktisk var næste stik øst og meteoret kom fra ca. 330 grader nord mod sydøst, men sporet krydsede ikke kørevejen inden det slukkedes. Kørte fra benstrup mod mørke, observerede lige uden for mørke.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Tak for din indberetning, Bjarne.

Det er som regel uhyre svært at få bestemt en præcis retning når man overraskes af et stjerneskud, især hvis man er i bil. Det var een af grundene til, at jeg gik i gang med at stille disse kameraer op, som supplement til de visuelle rapporter. Der er ret godt styr på retningen, da det kan kalibreres i forhold til baggrundsstjernerne.

Jo, kameraerne kører – så vidt muligt – konstant.

Live billede fra København her: http://www.astro.ku.dk/~norup/webcam/

Og fra Klokkerholm v. Aalborg: http://nafa.dk/Live/ildkugle.shtml

…endnu et er på vej i Jels.

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej Norup

Det er fint med disse kameraer , men er der mulighed for at se på en alm. kort hvordan de vender i verdenshjørner, det siger ikke ret meget bare at se på billederne, uden.

Hvad kræves der egntlig for at være med i denne klub??

norup
                Deltager
                  • Super Giant

Se nu “Guide to image orientation” på siden for kameraet i København, og kort for Klokkerholm kameraet følger herunder.

Der er ikke nogen “klub” – ildkuglecentralen er under meteorsektionen i Astronomisk Selskab, med Lars Bakmann som officiel kontaktperson. Data går primært til Henning Haack ved Geologisk Museum.

Kameraerne har jeg sendt ud til hjælpsomme værter med en passende geografisk fordeling.

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Norup

Tak for “orienterings billedet” og forklaringen på at det ikke er nogen klub, altså en afvisning af at interessere sig for tingene når man ikke geografisk er rigtigt placeret , ifølge “gældende betingelser”.

Man får tilsyneladende heller ikke yderligere oplysninger fra “centralen” om de andre indkomne observationer og evt. beregninger(skitser) over disse konklusioner og om ens indberetning faktisk er registreret.

norup
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Bjarne,

Jeg er sikker på, at folkene bag ildkugle.dk vil sætte pris på flere seriøst interesserede der vil give en hånd med, ligesom jeg for nogen tid siden tilbød at hjælpe. Der er masser at tage fat på, f.eks. bedre publicering af resultater. Som det er nu, er der simpelthen ikke nok arbejdskraft til det store udadvendte arbejde.
                      Det er ikke min afgørelse, hvor meget af de indkomne rapporter der må publiceres, men jeg mener man bør være noget påpasselig, da rapporterne i varierende grad indeholder personlige oplysninger og fordi observatørers indberetninger kan påvirkes af hvad de har læst at andre har set.

Hvad kameraerne angår er det noget, jeg har startet op. Alle er da velkomne til at stille lignende kameraer op. Jeg bidrager gerne med vejledning, men start med at kigge her:
                      http://www.astro.ku.dk/~norup/webcam/webcam.html
                      http://www.astro.ku.dk/~norup/webcam/ildkugle_kamera_info_1p0.pdf
                      Jeg kan dog ikke overkomme at stille kameraer til rådighed for alle interesserede.

Hvad data fra kameraerne angår er der kun et arkiv med åben adgang for København, hvor man altid kan finde data for den seneste måneds observationer:
                      http://www.astro.ku.dk/~norup/webcam/pubarchive/
                      Jeg håber det på sigt vil være muligt at lave åbne arkiver for de andre kameraer.

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Norup

Mange tak for de viste “links” mm. Det er vældig interessant men synes at kræve en del computer-forståelse.

Det er også en smart måde at lave søgekameraerne på.

Men hvordan blev resultatet egentlig for meteoret fra den 16 juli??

norup
                        Deltager
                          • Super Giant

Meteoren slukkedes nær østersøkysten ved Rügen i en højde af 60-65km, hvilket udelukker overlevende materiale.

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova
                            Hej Norup

Tak for de seneste oplysninger, det er virkeligt interessant.

Kan jeg have set et fragment fra meteoret?? Sigtelinie og tiden er den samme, men da jeg så meteoret(fragmentet) var det ud af venstre side i forruden, hvor hele opvisningen sås, så må sigtelinien have være næsten stik øst, se det røde felt på kortet???

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Meteor den 16 kl. ca. 23.15' er lukket for nye svar.