Mesu'en er landet – flere skyer på vej.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Mesu'en er landet – flere skyer på vej.

• Dette emne har 17 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af wieben. This post has been viewed 449 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Godt nytår til alle,

Min julegave til mig selv blev en ny montering og trefod.

Jeg beklager det dårlige vejr

Valget faldt på en Mesu 200 i kombination med en Altair Astro Starbase trefod.

Jeg har længe været fristet til at opgradere fra EQ6 til EQ8, men valget faldt på Mesu’en.

Efter de mange positive Mesu-historier fra diverse fora, er jeg ikke bekymret med sådan en “small-batch” montering. Der er stort set ingen negative meldinger fra andre Mesu-brugere.

Min EQ6’er har performet fantastisk dens begrænsninger taget i betragtning, men det er klart at Mesu’en og Starbase trefoden rent produktionsmæssigt er en kontrast – Kinesisk masseproduktion vs. “lokal” små-produktion.

Mesu’en passer fint på Starbase trefoden med en EQ8 adaptorplade fra Altair Astro. Begge monteringer bruger en central M12 bolt og har samme diameter, så eneste nødvendige tilføjelse er et M8 hul til azimuthjustering.

Montering og trefod

Opstillingen er ret robust og lige nøjagtig lav nok til at teleskopet kan monteres af 1 person af normal højde.

Monteringen er fæstnet på trefoden med en central M12 bold med fingerskrue. Azimuth justeres med en simpel push-pull bolt der har fat i en M8 bolt. Simpelt og effektivt.

Samme princip benyttes til at justere deklinationen. Den grove justering foretages ved at vælge et af de passende huller i deklinationsringen. Der er 10 grader mellem hvert hul. Finjustering med fingerskruer sker som ved azimuth justeringen.

Der er intet polteleskop i monteringen, så for at spare tid, har jeg valgt at bruge en Polemaster.

Selve kontrolhjertet i monteringen er en Sitech controller. Der medfølger et planetarieprogram fra Sitech med guidefunktion, platesolve og funktion til automatisk sky modelling, der tager højde for fleks osv. så pointing og tracking kan blive meget præcis. Jeg regner med fortsat at bruge Maxim.

Monteringen benytter et friktions drev, er der ikke noget backlash, da der ikke er noget gear eller olie mellem drevfladerne.

Trefoden er en Starbase. Den består af en pier sektion og sammenklappelige justerbare ben.

Igen en lille produktion fra engelske Altair Astro. Forarbejdningen er meget lækker.

Pier-delen er ret rummelig, og huser let en cube-PC og en lipo batteribank, hvis det hele skal gøres mere kompakt (hvis man overhovedet kan bruge det ord i denne sammenhæng)

Benene kan justeres seperat. Cut-outs på indersiden af benene låser den valgte højde med en fjederbelastet anordning.

Nogle store låsemøtrikker sikrer let betjening også med kolde fingre.

Højden kan finjusteres ved hver fod.

En enkelt 10 kg. kontravægt er indtil videre nok til at danne modvægt til en 10″ med alt udstyr. Der er dog plads til langt tungere grej engang i fremtiden. (Lasteevne – op til 100 kg teleskop visuelt – 70 kg fotografisk)

Man skal nok være lidt småtosset for at kalde opstillingen transportabel. Men med vilje og en sund ryg er det bestemt muligt.

Jeg har ikke fået testet den nye opstilling endnu, men mon ikke der snart kommer hul i skyerne med nogle frostklare nætter.

Mine forventninger til monteringen i forhold til EQ6 er en opstilling, der er mindre vindfølsom samt en smule bedre tracking, der forhåbentligt resulterer i marginalt bedre FWHM.

Jeg er selvsagt meget spændt på at se mekanikken i funktion under stjernerne.

Godt Nytår!Wieben2017-01-01 17:29:34

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Puha, det ser lækkert ud —

Vi skal da så nok ind i februar, før der går hul på skydækket…

Stort tillykke alligevel! 🙂

/ Allan

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Ser godt ud!
          Tillykke med dyret.

En ting dog: Den åbne klemrække på controlleren, den burde man dække ind, så der ikke kan stå fugt&dug direkte på de grønne Phoenix stik.

mvh
          Jens

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Det ser meget, meget sky-attraktivt ud… Vi må nok forberede os på både snestorme og meget andet.

Men et stort tillykke med den!

Thomas, Bornholm

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Tillykke med monteringen og tak for de fine billeder og forklaring.

Ser frem til at høre meget mere om brugen, det er jo en montering som bliver rost overalt.

Jeg tager gerne et par dages skyer for detteLOL

John
                Deltager
                  • Nova

Tillykke med julegaven – det ser godt ud. Har du tænkt, at den skal med på dine udflugter til Avnø?

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Tillykke med julegaven

Jeg tror at autogiudingen kommer til at kede sig, skal nok højst jage seeing

/Rudi B. Rasmussen

wieben
                    Deltager
                      • Nova

Tak for tilbagemeldingerne 🙂

Jens: Ja, jeg syntes også terminalerne på Sitech controlleren ser noget ubeskyttede ud. Det kan være den amerikanske producent ikke kender udfordringerne med fugt fra New Mexico. Jeg har dog endnu ikke hørt om at der skulle være problemer med forbindelserne.

Lars: Jeg deler gerne erfaringerne når jeg har haft hands-on. Håber på en lille test ved Kroppedal i aften.

John: Jeg beholder min EQ6, men det er planen at Mesuen skal med rundt i felten. Engang i fremtiden kunne det godt ende med noget permanent.

Anonym
                        • Super Nova

Wow, det ser super godt ud!

Er det versionen som kan splittes ad i to du købte?

Mvh,

Anders

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Til lykke med monteringen, det ser godt ud. Meld tilbage når du har testet dyret. Hvilken etage bor du på?

Godt nytår

Alan

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Fantastisk flot montering. Med flotte anmeldelser. Det bliver en fornøjelse.

Som Jens er inde på: Pas på duggen. Du skulle jo nødig få kortslutninger. Du kender jo selv Murphy’s lov.

mvh Viggo.

tomicich
                            Deltager
                              • Super Giant

ja, Til lykke med monteringen, det ser godt ud går selv og overvejer at skifte min EQ6 ud med noget nyt eller større kunne være at man skulle kaste sig over sådanne et bæst

Peter
                              Deltager
                                • Main Sequence

Er det en udgivelse af legendariske Karl Schmidt-Rottluff, der står på hylden, bag dimsen midt på gulvet?

Spøg til side. Tillykke Heine – det er lækkerier i særklasse! Jeg ser frem til at høre mere, når du har prøvet den af!

Kh. Peter

wieben
                                Deltager
                                  • Nova

Anders: Det er ikke split-versionen. Monteringen er selvfølgelig lettere at bære når den kan deles i 2, men jeg tænker den samlede version sparer et par minutters opstillingstid – så længe man kan håndtere vægten. Monteringen fylder ikke så meget når man tager kapaciteten i betragtning.

Allan: Monteringen fik en tuftings test i mandags. Det hele spiller. Nåede ikke så meget før der kom skyer, men 5 minutter uguided så ikke helt tosset ud.

Jesper: Du er velkommen til at kikke forbi, hvis du vil se monteringen – PS. Den er ikke til salg

Peter: Godt spotted med Karl

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Mesu'en er landet – flere skyer på vej.' er lukket for nye svar.