Mest til Jesper S, 3 fra OO?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Mest til Jesper S, 3 fra OO?

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af nightsky. This post has been viewed 650 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Hejsa

Jesper har du fået den 3″ fokuser og wynnecorrecor?

Jeg spørger fordi jeg på yahoo groups så det her svar mht forskel på spx og ag mm

“Unfortunately both the geometry and engineering design of the SPX series will not support our 3” corrector system.

Regards

Barry”

Jacobb2009-01-26 10:56:02

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jacob,

Ja jeg har fået den, men mangler stadig en topadapter der passer til mit udstyr. Den skulle være lige på trapperne LOL. Fokuser og corrector er rigtig flotte.

Det de skriver er nok fordi man skal lave et nyt, større hul, flytte hovedspejlet op, og hæve fokuseren så korrektoren ikke stikker for langt ind. AG serien har en større tubus diameter. Men Barry har regnet på det optiske for mig, og det er helt perfekt. Han anbefaler mig dog at overveje en ny tubus, men nu må vi se hvordan det går.

Jeg gør det i forståelse med Barry og John om at det er mit eget projekt og de kun rådgiver mig, uden at garantere noget.

Jesper2009-01-26 11:40:52

jacobb
          • Nova

Ok, godt at høre!

Glæder mig til at se de første billeder

timo
          Deltager
            • Giant

Jesper,

det är bara att gratulera dig om du köpt en Wynne korrektor !
            Bättre korrektor än Wynne hittar man nog inte.

Hilsen
            Timo

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Tak Timo. Jeg regner også med det bliver godt.

steffan
                • Giant

Hej Jesper,

Hvis du rykker hovedspejlet op gøres kikkerten hurtigere (lavere F tal), bevirker det ikke at slibningen af spejlet skal være anderledes – altså slibningen er tilpasset tubus designet.

Wynne corrector, er det bare en flattener, sådan man kan tage en full frame chip og få fladt felt uden noget videre? Eller gør den også kikkerten hurtigere?

Lyders om et spændende projekt – jeg kan godt lide de laver de astrografer (både AG men også Takahashis), sådan man har et fladt felt på store chips. Det gør da det hele lidt nemmere at man ikke skal spekulere på coma osv.

Mvh Steffan

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Jesper, dit F-tal bliver ikke lavere af at man rykker hovedspejlet frem. Tubus passer til spejlet, ikke omvendt og tubus har intet med optikken at gøre. Det er bare en kasse til at holde optikken.

steffan
                    • Giant

Hej Lars,

F-tallet er da afgjort af afstanden imellem hovedspejlet og sekundærspejlet, samt diameteren.

Jeg spørger så bare indtil hvorvidt spejlets performance ændres ved at reducere f-tallet og bevare slibningen?

Mvh Steffan

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Steffan

F taller er alene et forhold mellem brændvidde og diameter på dit primær spejl, ikke andet.

Sekundærspejlet skal du helt glemme. Sekundæren er der kun for at du kan få lyset ud gennem siden og gør intet andet end at reflektere lyset fra hovedspejlet.

Så hvis du flytter dit hovedspejl lidt frem, kan du risikere at du mister lidt lys fordi dit sekundær spejl ikke er stort nok til lyskeglen.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Steffan og Lars,

I har ret i at spejlet har det f/tal det nu engang har (f/4.5). Det er Wynne correctoren der virker som reducer. Dog kun ganske lidt, systemet kommer ned på lige godt f4.3. Tubusen er, som Lars siger lavet til f/4.5 og derfor skal spejlet flyttes længere op. Der skal være en bestemt afstand fra spejlet til correctorens indgangslinse. Denne afstand har Barry regnet ud for mig, men det kommer alligevel til at kræve lidt eksperimentering, da han ikke kan vide helt præcist hvad mit spejls f/forhold er.

Der skal i øvrigt også være en bestemt afstand fra correctorens udgangslinse til filmplanet, og der kræves et større sekundærspejl, samt en hævning af fokuseren for at den store corrector ikke skalrage for langt ind i min tubus, som har en mindre diameter end AG teleskoperne.

Det er altså ikke nogen helt enkel operation, og resultatet ville i alle tilfælde blive bedre med en ny tubus, men nu må vi se hvordan det går.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Her er lige et par billeder af moppedrengen:

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hold da op den er stor. Den skal nok kunne give super fotos.

Den ligner ikke dem jeg så ved AstroFest sidste år på OO DK optik.

Er du ikke bange for at den vil give flek i okularudtræk og tubus?

steffan
                              • Giant

Wow – det ser bare totalt overdrevent ud :o)

God fornøjelse!

/Steffan

joergen.k
                              Deltager
                                • Nova

hej jesper

ville det ikke være bedre at sætte den på din 14″ der er da lidt mere plads, det ser helt vildt ud

håber det lykkeds

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej igen,

Det øverste billede er taget med kameraet holdt tæt på, så det er lidt fortegnet. Den er ikke helt så stor i forhold til teleskopet som det ser ud til på billedet – men stor det er den.

Fokuseren er vældig god, så jeg tror ikke der bliver fleks i den, men fleks i tubus er en bekymring. Det er jo lidt af en vægtstang der kommer på. På den anden side er anlægsfladen meget større end med en 2″ fokuser, så vi må se hvordan det går.

Wynne correctoren er den der hører til AG serien. ODK serien benytter en anden corrector.

Det er også meningen den senere skal bruges på min 14″ Correctoren er lige til at tage ud af fokuseren ved at løsne de to pinolskruer der presser mod akslen på udtrækket. Det kræver så bare at jeg monterer en tilsvarende fokuser på 14’eren. Der følger også en ekstra corrector med, som er tom, uden linser. Den skal bruges til at kollimere, og hvis man vil bruge teleskopet i sin oprindelige tilstand.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Mest til Jesper S, 3 fra OO?' er lukket for nye svar.